Lego Movie 2-recensionen: “Leksakerna börjar se ut slitna, men det här är knappast lekdatum från helvetet”

Leksakerna börjar se slitna ut, men det här är knappast lekdatum från helvetet. Den gula bananen har verklig stjärnaappell.

Precis när du trodde att det var säkert att gå tillbaka i auditoriet … längs med kommer en öronorm ännu dödligare än Everything is Awesome. Se Catchy Song, som (upprepade gånger) insisterar på: "Den här låten kommer att fastna i din heaaaaad…" Ja. Ja det gör det. Frågan är att filmen följer efter?

Om inte helt oförglömligt, lämnar The Lego Movie 2 minnet om en god tid. Det är en annan snabb, smart, block-buster, konstruerad med tillräckligt med kind (metaguggarna slutar inte när krediterna rullar) och charm (texturerad, taktil CG-animation som känns handgjord) för att du kan parkera det faktum att det är en vägg-till-vägg, plånbokssökande leksaksannons. Problemet är att som den fjärde Lego-märkesfilmen på fem år känns den lite, väl, monteringslinjen.

För en sak finns det en mycket mörkgrå elefant i rummet: Batman. En scenstealer i The Lego Movie, sedan stjärnan i sin egen fristående, Daft Knight (som uttrycks igen av Will Arnett) är inte ovälkommen, men hans välbekanta schtick riskerar att komma fast, det är synd att regissören Mike Mitchell (Troll) tappar inte strålkastaren mot andra DC-hjältar. Åtminstone inträffar tomten till nya betesmarker – glädjeglad Duplo-angripare har förvandlat Bricksburg till en damm-kvävad dump.

Lego Movie 2-recensionen: & quot; Leksakerna börjar se ut slitna, men det här är knappast lekdatum från helvetet & quot;

I denna galna Max-esque-röra stiger General Mayhem (Stephanie Beatriz), som drar Wyldstyle (Elizabeth Banks) till Systar System, en räddningsförsök av den blint upptagna Emmet (Chris Pratt). Den goda nyheten är att den ninja-coola Wyldstyle, långt ifrån att bli reducerad till olycka i nöd, är ännu mer en sam-tagonist denna gång, även inför filmens ledning som fördubblats som Emmetts nya knopp Rex Dangervest, som är en fullständig Pratt.

Manuset (tillsammans med The Lego Movie-regissörerna Phil Lord och Christopher Miller) strävar efter att göra detta inte bara till en galaktisk resa utan en känslomässig resa och utforska nyckelpersoner sanna färger. Ändå när berättelsen börjar komma in på Toy Story-efterföljande territorium, drar den inte så mycket hjärtsnören som dra tempo. Dessutom börjar nya (mini) figurer som Mayhem och Tiffany Haddishs drottning Watevra Wa-Nabi verka kort ändrade. Och när det gäller den stackars gamla Unikitty (Alison Brie) vill du nästan klämma fast en &lsquo, saknad “affisch.

Ändå finns det fantastiskt här. Sci-fi-inställningarna – dystopisk skorpa, regnbågefärgade kosmos – är bländare, satiren är lekfull och inte snarkig, och som du kan förvänta dig flera oväntade komos. Det svettas inte för hårt för att lugna både barn och vuxna – den sistnämnda smärtan kände sig mycket i en scen du kanske kan beskriva som felaktig placering av produkter.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över kommande filmer du vill inte missa – och medan du är på det, varför inte ta en titt på filmerna som vi trodde var bästa filmer 2018 ?

• Utgivningsdatum:8 februari 2019
  • Certifikat:PG