Life is Strange 2 avsnitt 4 recension: “Tar historien till dess crescendo”

Ett syltfylldt avsnitt som berör svåra ämnen men som fortfarande har mycket hjärta.

• Lysande tempo
  • Utforskar svåra teman
  • Känslomässiga stunder
  • Full av överraskningar

• Behöver mer utlägg ibland

Life Is Strange 2 säger mycket om mänsklig anslutning. Oavsett om det är familjebanden som binder oss, eller skillnaderna som kan dela oss, är uppföljaren inte rädd för att lägga dem alla nakna, och avsnitt 4 gör det bättre än någonsin. Life is Strange 2 avsnitt 4, full av råa känslor, gripande scener och brutalt kompromisslösa stunder, påskyndar historien framåt i språng. Så mycket pressas in i sin fyra timmars körtid, men ingen scen känns på sin plats eller onödig tack vare sin stimulans, vilket gör att allt flyter naturligt från en scen till nästa. När berättelsen äger rum två månader efter att handlingen nådde sin topp i avsnitt 3 har mycket förändrats.

Ganska varning, vissa spoilers ligger framför.

Life is Strange 2 avsnitt 4 recension: & quot; Tar historien till dess crescendo & quot;

Vi återförenas med Sean i en sjukhussäng och ser mycket sämre ut för slitage med en lapp över ögat, och Daniel, när vi snart lär oss, saknas. Bröderna har separerats och Sean är ensam. Det är här vi träffar Joey, den gillade medicinska sjuksköterskan som behandlar Seans skada. Teckningsmekanikern återvänder direkt från, men den här gången används den för att demonstrera hur Seans synfält och djupuppfattning har hindrats av hans ögonskada. Eftersom ritning har varit en grundpelare i hela uppföljaren hittills, visar konsekvenserna av föregående episods händelser på ett nästan konkret sätt det mer betydelsefulla. Myndigheterna har äntligen kommit till Sean som en följd av hans vistelse på sjukhus, och med hotet om att fängsla över honom beslutar han att göra en paus för att den ska leta efter Daniel.

Du lär dig att Daniel är på en plats som heter Haven Point, Nevada, tack vare en anteckning kvar i Seans skissbok från Jacob. Detta var verkligen den enda klistermärken för avsnittet, eftersom det är lätt att glömma vem Jacob är, det finns väldigt lite uttalande för att påminna oss om att han var den en gång-religiösa killen som du träffade på lägret i avsnitt 3 som ifrågasätter hans tro. För det mesta ser öppningsavdelningen att du arbetar för att hjälpa Sean fly genom att interagera med allt i ditt sjukhusrum för att upptäcka den bästa flyktvägen. När du är ute, åkte du till vägen till Nevada, och det är här historien verkligen börjar.

Den ensamma vargen

Varganalogin som inramar uppföljaren träffar allt svårare i det här avsnittet. Nu är Sean en ensam varg som har tappat sin förpackning. Sårbart och ensamt känns detta motiv inte mer än när Sean är ute på vägen själv, och en fullmåne lyser över huvudet. När du tittar på den tomma bilstolen bredvid honom kan du inte låta bli att känna Daniels frånvaro. Denna isolerade, ensamma känsla är en konstant tråd som drar avsnittet. På de lugna, tomma vägarna som sträcker sig genom öknen är Sean verkligen ensam i en fientlig miljö. Och det är inte bara fientligt på grund av den obevekta värmen i det sandiga landskapet.

Avsnitt 4 återvänder med tyngre träffar som handlar om några allvarliga och väldigt verkliga teman. I ett ögonblick av utmaning från körning befinner sig Sean sig i en konfrontation med två män som påstår sig äga det land han parkerade på. En av dem är alltför aggressiv direkt, och det blir snabbt klart varför. Scenen skär ut som en snygg kant. Det är upprörande och obekvämt, men samtidigt gör det desto viktigare på grund av hur det får dig att känna. På grund av några liknande konfrontationer i tidigare avsnitt gör det dig verkligen att gissa alla du träffar. Så småningom måste du ta dig igenom öknen till fots, och när en lastbilschaufför drar sig för att erbjuda dig en tur, kan du inte låta bli att känna dig orolig. Kommer den här mannen verkligen att ge dig en lift? Eller har han andra motiv? Under hela avsnittet är det lätt att spendera för lång tid på att försöka bestämma vad "rätt" valet är eftersom det inte finns några uppenbara svar.

Familjehistoria

Daniels makt spelar en mer framträdande roll i det här avsnittet jämfört med det sista, men det gör det på ett mycket oväntat sätt. Utan att vilja förstöra den här delen för mycket är Haven Point, som visar sig vara en kyrka, inte lika rent som det verkar, och Daniels makt används på ett sätt som du förmodligen inte kommer att komma. Så mycket som det är en oväntad riktning för historien att gå in, det handlar mer om hur det används för att återansluta familjeförhållanden, då handlar det om händelserna som äger rum. När allt kommer omkring handlar historien om familjeband – varje familj är annorlunda, och var och en har sin egen rättvisa del av problemen. För Diaz-bröderna är det bristen på en verklig koppling till deras främmande mamma, och det kommer till historiens främsta del genom när hon faktiskt ser ut.

Med så många plotpunkter som berättelsen fungerar genom ger den dig fortfarande chansen att sitta och ta i dina omgivningar med vissa intervall. Dessa lilla tysta stunder har blivit ett kännetecken för Life Is Strange-serien totalt sett, och det är alltid en välkommen paus i spelet som låter dig ta allt i. Avsnittet ser fantastiskt ut också, med känslomässiga ansiktsuttryck och massor av pittoreska bilder av ökenvyer under sekvenserna på vägen. En av seriens styrkor är dess soundtrack, och det senaste avsnittet är inget undantag, även om det verkligen har gjort ett avstånd från popmusiken i avsnitt 3 för att passa detta avsnitt mörkare ton..

Sammantaget tar Life is Strange 2 avsnitt 4 berättelsen till sin crescendo, och du kan inte låta bli att undra var nästa avsnitt tar oss. Så brutalt och mörkt som det kan vara, de familjeband som historien utforskar är också fulla av ögonblick som kommer att dra i dina hjärtstringar och hålla dig investerad hela tiden.

Gå till sidan två för vår recension av Life is Strange 2 – avsnitt 3…

Livet är konstigt 2