Little Town Hero recension: “Berättar en formel berättelse på en vacker plats”

• Ibland skratta högt roligt
  • Omedelbart klassiskt soundtrack

• Fruktansvärda framerate-problem hela tiden
  • Livlösa karaktärer
  • Förvirrad, glömsk historia
  • Huddjupa RPG-element

Game Freaks nya självpublicerade RPG ber mycket från spelare i gengäld för en förtrollande, (även om den är liten) världen, och oerhört tillfredsställande stridssystem. Det som frågar är för spelare att uthärda rådande prestationsfrågor hela tiden, en tråkig berättelse, smala karaktärer och lite tålamod som lär sig att slåss. På många sätt känns den budgetinriktade Little Town Hero som en digital kortslagare med mestadels lata RPG-element som kastas in som tillbehör till den utmärkta striden i dess kärna.

Snabbfakta: Little Town Hero

Little Town Hero-recension: & quot; Berättar en formel berättelse på en vacker plats & quot;

Utgivningsdatum:16 oktober 2019
Plattform (s):Nintendo Switch
Utvecklare / utgivare: Game Freak

När jag säger RPG-elementen är det "mestadels lat", Jag hänvisar till den underbart inbjudande världen och dess underbara ljud, poängsatt av Undertale-utvecklaren Toby Fox, som de enda undantagen. Det är inte den mest detaljerade eller expansiva, men denna lilla stad är rent mysig. Glinting floder löper längs sluttande grusvägar och små sluttningar, rusande vattenfall hälls från höga upp grottor, och den pittoreska staden är prickad med små hem och utsmyckade väderkvarnar. Det finns inte mycket att utforska här, men det du kan se är en suckulent behandling för ögonen, och musiken förstärker bara atmosfären i varje evenemang.

Inget att se här

Tyvärr är berättelsen som berättas inom dessa snäva gränser nästan inte så smältbar. Du är ett barn som drömmer om att bli soldat och våga sig utanför den lilla staden där du växte upp, men vakterna vid grinden låter inte honom, och i stället kämpar han monster som dyker upp i staden. Du är emellertid inte ensamstående, eftersom mellan striderna kommer du ofta chatta med vänner om flickor och förbereda dig för en bisarr ritualistisk uppvaktningstradition som din stad har. Även om Little Town Hero gör en liten ansträngning för att berätta en historia med verklig konsekvens – och faktiskt saker och ting binds löst i slutakten – verkar de livlösa karaktärerna som lever berättelsen bry sig lite mer än jag gjorde om vad som hände.

Att interagera med stadsfolket fick mig ofta att känna att jag gick in i mitten av en konversation eller att ett inre skämt gick över mitt huvud, och de ovanligt formelformade NPC: er som klonade över den lilla kartan har sällan något följd att säga. Här och där, Little Town Heros otydligt torr humor gör mig dubbel-över i en ansträngning av skratt, men mestadels vader jag genom de enbart obemärkta dialogavsnitt som förutser nästa strid, och heliga helvete är de strider.

Inga utslagna beslut

Till och med oöverträffad träningskamp med din bästa vän, av vilka det finns många, kommer att vara var som helst mellan 10 minuter och en halvtimme, beroende på hur snabbt du vänjer dig mot stridssystemet. Om du inte studerar ibland varje liten regel, drar nytta av varje förmån och noggrant genomför din strategi, kommer bossstrider ständigt att slå dig tills du tvingas uppmärksamma. Little Town Hero kräver – till och med förtjänar – din fulla uppmärksamhet under slagsmål, och nästan ingen annanstans.

Strider spelas ut i turbaserade omgångar där du anställer "idéer" för att motverka din motståndares drag och dränera sina tre hjärtan. I bossstrider rör du dig över en karta varje tur för att placera dig själv med supporttecken, nya idéer och bonuseffekter. Idéer kallas Izzits, som kan förvandlas till Dazzits i utbyte mot olika mängder Powerpoints. Dazzits är vad du kommer att använda för att försvara dig själv, attackera din motståndare och aktivera tillfälliga stat-ökar. Efter varje omgång tjänar du Eureka-poäng som du kan spendera på ett grundläggande, men ändå servicbart färdighetsträd.

Du kommer snabbt att lära dig att vara resursfull med hur du använder dina Power-poäng i striden, eftersom du när du har slut slutar bokstavligen "Kamp" dig in i nästa omgång, eller ge upp hela kampen om du hellre vill börja om igen. Strider blir alltmer komplexa när du går igenom berättelsen, och de flesta bossstrider introducerar ännu en mekaniker du måste redogöra för när du bestämmer dig för nästa drag. Little Town Hero låter aldrig sina strider bli tråkiga, håller dig på tårna tills en bankar dig på ryggen när du inte uppmärksammar.

I mer avancerade strider, fann jag mig själv röstande om hur min föreslagna handlingssätt skulle spela ut och sedan inse att en fiendens Dazzit innehöll en förmån som skulle ha folierat min plan innan jag började från grunden. Little Town Hero kommer ibland att skada din hjärna, men utbetalningen är värt smärtan. Mina reaktioner på att segra över chefer varierade från entusiastiska knytnävepumpar till skrikande, stompande, långa vindar av seger. Detta är ett spel som gör digtrorom hur man vinner, när jag misslyckas känner jag daft, men när jag vinner känner jag mig som en mastermind.

Långsam och ostadig

Det höga med att planera och genomföra en framgångsrik strategi går hårt och snabbt, när en gång striden är över är du nykternt visad tillbaka till en tråkig, skiftande berättelse, berättad genom monotona hämtningsuppdrag och ibland långa samtal med tråkiga människor.

Medan strider är tillräckligt täta för att göra traskning genom Little Town Heros berättelse lätt nog, har du ingenstans att undgå spelets frustrerande prestanda på Switch. När du bara joggar genom staden är det inget som distraherar, men till och med attackanimationer bromsar rörelsen ned märkbart. Ibland runt lastning bromsar frameraten till en frys under tyst stunder innan den plockas upp igen.

Tack och lov har jag aldrig upplevt en krasch i mitt 20-timmars slutspel, men det fanns detmångastunder där jag orolig förväntade mig en. Av nyfikenhet, jag kollade in huvudmenyns monsterindex och lämnade i skräck av fördröjaren. Det kommer inte att hindra striderna alls alls, men för ett så kompakt spel blev jag förvånad över att se det kämpa så mycket.

Om du kan svälja den oinspirerade berättelsen och framerate droppar, är det mycket roligt att få ner monster i Little Town Hero. Little Town Hero är en övning i stridsstrategi och tålamod för sina brister. Little Town Hero vet var dess styrkor ligger, och tack och lov ser du fler styrkor än brister om du investerar i dem.

Recenserad på Nintendo Switch.

Little Town Hero