Lost Planet 3 recension

• Stram skjutmekanik
  • Växla mellan att köra mekanismen och utforska till fots

• Gå igenom samma iskalla tunnel igen
  • Slåss mot en chef som du redan har mött tidigare
  • Det begränsade multiplayer-erbjudandet

Ställ inför händelserna i de tidigare spelen, går Lost Planet 3 tillbaka till den iskalla planeten E.D.N. III, som fortfarande är i stort sett outforskat när spelet börjar. Du tar på dig rollen som Jim Peyton – en av mänsklighetens första kolonister på planeten – när han avslöjar mysterierna och farorna i den välmående nya världen. Jim är en familjemann som bara försöker tjäna ett ärligt dagars arbete som samlar T-Energy och dödar Akrid för sina nio till fem, men Lost Planet delar inte sin ambition. Istället är denna tredje person skytt begravd under ett lavin av repetitiva möten, oändliga backtracking och en delvis upptinad berättelse.

Jims berättelse börjar med den första kolonin som bosatte sig på den Akrid-angripna, frysta planeten. Peyton är en oberoende kontraktsarbetare som bor borra för den värdefulla T-energin, gör reparationer och dödar Akrid i sin jättemekanik som han kallar sin Rig. När du går igenom berättelsen, kommer du att avslöja hemligheter som ditt företag, NEVEC, har gömt sig, men ingen av dessa avslöjanden känner sig särskilt hårt. Historiens verkliga konflikt kommer inte förrän slutet, och även med en så lång ledning känns dess huvudantagonist underutvecklad, och klipphangerens slut gör att du känner dig missnöjd.

Utanför berättelsen växlar spelet mellan seriens traditionella tredje personskytte till fots och första person action från Rigs cockpit. Jim och hans rigg är sällan en utan den andra. Samtidigt som jag kan hoppa in i mech kan ge intressanta kampstrategier tidigt, håller LP3 inte tempo med nya möten eller uppfinningsrika lösningar när du går igenom berättelsen. Vad som är värre är hur ofta du passerar genom bekant landskap, du kommer att hoppa in i din rigg och trasiga genom snöiga tunnlar när du vandrar från din NEVEC-bas till ett yttre mål och sedan tillbaka igen. Så småningom tjänar du förmågan att snabbt resa, men det ger dig bara ett snabbare sätt att se samma miljöer än en gång.

Spelet ändrar inte dess takt mycket ofta heller. När du navigerar snöstormar i din rigg, måste du ofta stoppa för att reparera föremål som T-Energy-brunnar och trasig utrustning, vilket tvingar dig att lösa en oföränderlig och tråkig rotation-den-analoga-stick-to-find- the-sweet-spot-pussel. Kampsorter är inte heller bra i mech. Du har möjlighet att mosa en attackknapp för att döda vad som helst framför dig, eller använda ett grundläggande block och ta grepp för att besegra nästan varje fiende du stöter på. Till att börja med verkar det vara mycket att göra, men så småningom kan det hela lägga sig på att utföra tröttsamma, inaktuella handlingar om och om igen.

Lost Planet 3 recension

Till och med kanonerna är ganska intetsägande. Det finns inget särskilt spännande eller unikt med dina vapen, men de får jobbet gjort med den tillfredsställande känslan av heft du får från de kraftfulla pistolsprängningarna. Vapen och uppgraderingar av förmågor finns tillgängliga, vilket ger dig bonusar som reducerad rekyl eller kula stoppande kraft, men uppgraderingarna känner sig onödiga och gör inte någon stor skillnad i striden. Strider är aldrig särskilt utmanande till att börja med eftersom du kämpar mot en förutsägbar uppsättning lätt besegrade fiender.

Akrid är det primära hotet som försöker riva dig till strimlor i E.D.N III: s arktiska förhållanden. Överraskande nog finns det inte mycket variation i de insektsliknande angriparna. Den spindelliknande Sepia, ansiktskramande Tarkaa och rullande Dongo dyker upp för ofta, och spelet missar chansen att introducera spelare till nya fiendeformer eller till och med få tillbaka gamla Akrid från de tidigare spelen. Dessutom kan du förvänta dig att se en handfull upprepade bossmöten, ett särskilt upprepas flera gånger under de första timmarna av äventyret. Dessa upprepningar gör bara varje efterföljande kamp ännu tråkigare och tråkigare än den senaste.

Lost Planet 3 recension

LP3s flerspelare gör inte så mycket för att lyfta upp spelets uppspelbarhet. Förutom enstaka tappad värd eller frånkoppling från lobbyn, står det visuella inte upp jämfört med historieläget. Karaktärstrukturer är ofta suddiga och karaktärsmodellerna saknar någon iögonfallande detalj. Liksom de flesta spelare med flera spelare på marknaden erbjuder Lost Planet 3 ett progressionssystem med låsbara förmågor, vapen och prylar som är öppna för spelare att anpassa sina laddningar. Men de begränsade spellägena kommer sannolikt inte att hålla dig att spela, bara för bristen på variation.

Lost Planet 3 börjar nästan omedelbart på mediokrets väg. Jim Peyton är en relatabel karaktär, men hans berättelse hålls tillbaka av repetitiva strider, tråkiga uppdrag och en berättelse som inte levererar. När du har spelat de första timmarna av kampanjen känner du att du redan har sett det hela när du drar igenom resten av tomten. LP3 går igenom rörelserna i det typiska actionspelet och levererar aldrig några överraskningar eller spelelement som skulle göra en minnesvärd upplevelse. Istället får du bara slåss mot en gigantisk krabba-chef för fjärde gången.

Recenserad på Xbox 360