Luftrausers granskning

• Frantic arcade dogfight action
  • Killer dynamiskt genererad musik
  • Massor av upplåsbara

• Vissa planlastar känner sig värdelösa
  • Tillfälliga buggar och problem med gränssnittet

Jag är en med mitt flygplan. Piloterar genom de senapsfärgade himlen, jag väver en parabolisk väg genom en till synes oändlig mängd kulor, bomber och banditer. Jag klippte mina motorer, låt min jet sjunka till marken som en blyvikt och träna mina syn på mitt byte. Med ett tryck på avtryckaren exploderar de i en spray av spriter som skulle göra Game Boy stolt. Plötsligt avbryts min skräp av en flotta av kampkryssare som släpper ut deras heliga raseri på min lilla glid i luften. Sådan är den glada frustrationen från Vlambeer’s Luftrausers, ett 2D hundfäktningsspel som, trots vissa tillfälliga problem, är en fantastisk arkadupplevelse som känns mycket mer episk än den enkla estetiken kan låta på.

Spelets namn är fullständigt nonsens (en grammatiskt felaktig mashup av de tyska orden för "antenn" och "ut") men det är ett bevis på att allt du behöver för ett mördarspel är en bra idé och ett löjligt namn. Du spelar som en ansiktslös pilot för en inte så vagt germansk militärstyrka. Ditt uppdrag: förstöra så många av de andra sidans båtar, flygplan och (Gud hjälper dig) sladder som du kan innan du möter din oundvikliga bortgång. Att behärska Luftrausers fysik är avgörande för framgång, eftersom du behöver hantera ditt flygplans kraftfulla uppsving såväl som gravitationens önskan att skicka ditt plan till havsbotten för att utmanövrera och övervaka dina fiender. Du måste också hantera dina skötaktiker – ditt hantverk kommer bara att läka sig själv om du släpper av avtryckaren, men det enda sättet att få de stora poängen är att söka efter och skjuta ner alla fiender du stöter på. Kontrollerna är enkla, men du har tillgång till alla verktyg som behövs för att behärska de ovänliga himlen – och att spela Luftrausers är en sprudlande glädje. Det är en känslig dans genom ett kulvetts helvete, och när du väl har tagit hand om det blir pilotering den andra naturen.

Luftrausers granskning

Det finns massor av upplåsbara uppgraderingar som du kan dra ut ditt flygplan med, vilket lägger mer substans till vad som kunde ha varit en ganska rote arkadskytt. Dussintals alternativ inkluderar en motor som startar ditt plan framåt med varje kula som det skjuter bakom det, en hagelgevär spridd med en kraftig kickback, och en kropp som tappar bomber med jämna mellanrum (eller, som luftrausers kärleksfullt kallar detta combo, "Bob Raus"). Medan viss utrustning känns lite överväldigande (som missilerna, vars låsning misslyckas oftare än inte), tillåter de flesta alternativ lika legitima strategier. Eftersom vissa uppdrag inkluderar att förstöra ett visst antal fiender eller få ett visst kombinationsantal har du gott om incitament att ständigt byta redskap, allt medan du låser upp ny utrustning och färgscheman.

Det bästa med att byta ut ditt flygplans olika förstöringsredskap är dock hur varje del dynamiskt förändrar Luftrausers banging soundtrack. Droppande av tunga syntor och ett slag, kommer musiken att förstärka dig före varje kamp – och sedan kör kör in. Detta kommer att bli ditt livs nya temalåt. Du kommer att nynna det för dig själv i duschen. Du kommer att ha fem personer som inte finns varje gång det börjar spela. Luftrausers en låt kommer att få dig att känna dig som en gud bland dödliga, och du kommer inte att bry dig om att höra den börja om varje gång du dör.

Luftrausers granskning

Luftrausers får kärlekens arkadupplevelseså rättatt det är synd att vissa aspekter av presentationen känner sig så opolerade. Om du spelar med en styrenhet på datorn, kommer knappmeddelanden inte att ändras för att återspegla rätt ingångar. Vissa uppdrag verkar buggy, vilket belönar dig för att du gör saker som inte är relaterade till uppdragsmålen. Värst av allt blir handlingen ibland så hektisk att det är svårt att hålla jämna steg med ditt plan. Du kan ibland titta hjälplöst när ditt flyg flyger utanför skärmbilden eller kämpar för att hålla fokus på ditt flygplan när det tippar runt himlen mitt i dussintals fiender med liknande utseende. Det är synd att dessa frågor regelbundet dyker upp, eftersom de överväger vad som kunde ha varit en av de största arkadstilskyttarna under 2000-talet.

Det som erbjuds här är videospelekvivalenten till en punk-rock-EP. Det är högt, brash, grovt – ett snabbt skott av adrenalin direkt i ditt hjärta, precis när du behöver det. Luftfartyg kan gå igenom sin andel av turbulens, men det har de gameplay chops att hänga med med de bästa arkadspel där ute. Den bästa känslan av allt är att det får dig att känna dig som en maestro av himlen – om bara för en minut eller två åt gången.

Luftrausers granskning

Detta spel granskades på PC.