Luigi’s Mansion 3 recension: “Visar att den gröna rörmokaren kan vara showens stjärna”

• Underbart kreativa pussel
  • Vackert animerad
  • Smarta nivåer
  • Oozing med charm
  • Polterpup

• Dammsugning av spöken hanterar besvärligt ibland

Under den öppnande filmingen av Luigi’s Mansion 3 tittar Luigi upp på det glänsande Last Resort-hotellet där det senaste spökeäventyret äger rum och säger "wowee zowee." Från det ögonblick jag hör den frasen sprids ett leende över mitt ansikte, och det lämnar mig sällan när jag navigerar mig genom Nintendos skrämmande fest – och det talar volymer om hur charmig och rolig Luigi’s Mansion 3 egentligen är.

Snabba fakta: Luigi’s Mansion 3

Luigi's Mansion 3 recension: & quot; Visar att den gröna rörmokaren kan vara showens stjärna & quot;

Utgivningsdatum: 31 oktober 2019
Platform (s): Nintendo Switch
Utvecklare / utgivare: Nintendo

Naturligtvis är det passande namnet Last Resort Hotel inte som det först visas. Om du någonsin har läst om ett hotell på TripAdvisor som lät för bra för att vara sant, och det visade sig vara en riktig skräckvisning, är chansen stor att du kommer att sympatisera med fattiga Luigi. Efter att ha fått en inbjudan från hotellägaren Hellen Gravely, Luigi, Mario, Peach och de tre paddorna tar sig till semestern. Du börjar med att ta en liten rundtur i lobbyn med den bedårande Polterpupen vid din sida, men du har redan en känsla av att allt bara är liteförtrevlig. Med dekadenta kakor som pryder borden, högar med presenter på golvet och ballonger som är snedda om platsen, skulle någon kunna tro att du är i den bästa semestern i ditt liv.

Efter att ha checkat in i rummet och bosatt sig för natten vaknar Luigi av ett bekant skrik som kommer från ett närliggande rum. Det glänsande utsidan avdunstar till en olycksbådande lila rök, och med ingenting annat än en fackla i handen börjar den stackars gröna rörmokrats mardröm verkligen.

Lyft upp ditt humör

Kung Boo är återigen orkestern för Luigi senaste mardröm tack vare Hellen Gravely, som släppte den spektrala linjalen tillbaka till världen. Jej, det stämmer. Din semesterinbjudan visade sig vara en fälla hela tiden. Som huvudantagonist har kungen av Boos fångat Mario, Peach och de tre paddorna i bildramarna, och Luigi är nästa mål. När du har tagit dig ut flyttar du ut som den klistrade rörmokaren för att rädda alla och kolla in på det mardrömliga hotellet för gott.

The Last Resort består av 15 våningar och varje nivå har ett annat tema. Problemet är att hissens knappar saknas, och för att få tillgång till alla golv och framsteg, måste du få dem genom att besegra en boss ghostie på varje våning du låser upp. Det är i huvudsak samma slag som tidigare spel i serien. Du måste börja lösa pussel för att övervinna hinder och framsteg genom blockerade vägar. Medan det går in i bekant territorium, byter inställningen från en herrgård till ett hotell gör det tredje inträde i serien känns mycket större i skala, särskilt eftersom det är full av så mycket variation.

Inget rum är detsamma och varje olika golv med olika teman ger nya utmaningar. Den här sorten uppmuntrar dig att experimentera med allt i Luigi’s arsenal – det är oerhört glädjande när du arbetar hur du drar ner en dold spak eller snurrar ett hjul som visar dig med mynt. Från en nivå med filmuppsättningstema (som är min personliga favorit), till ett magiskt golv belagt med alla slags knep, och så mycket mer dessutom är nivådesignen imponerande kreativa och en ren glädje att utforska. Jag tyckte att jag gillade vissa golv mer än andra, men totalt sett är det en oändligt glädjande att undersöka varje krök och krona för att hitta alla rumets många dolda hemligheter..

Du kan lära en rörmokare nya trick

Naturligtvis kan du inte göra någon form av utforska utan rätt utrustning. Som tur skulle ha det, fastnar den paranormala forskaren professor E. Gadd också i Kings Boos fälla. Professorn har med sig ett pop-up-laboratorium som fungerar som ett meny-in-game-spel där du kan komma åt ett galleri med dina samlarföremål, köpa föremål från shoppingnätverket, kolla in kartan och få tillgång till det konkurrenskraftiga co-op-läget ScareScraper och multiplayer-läget ScreamPark.

För att kommunicera med Luigi när han vågar genom golven ger Gadd dig en VB, eller Virtual Boo, som ser exakt ut som en Virtual Boy. Precis som den bedårande GameBoy Horror (som hyllar Gameboy Color) från Luigi’s Mansion på GameCube och Dual Screen frånLuigis Mansion Dark Moon (som ser ut som en DS), använder du VB för att komma åt kartan och få hjälp tips från professorn som använder E.Gadd-hotlinjen om du fastnar lite.

Åh, och det är tack vare E. Gadd att du tar hand om den senaste modellen av Luigi’s vakuum – Poltergust G-00. Tack och lov är kontrollerna för alla Poltergust-drag ganska enkla och – för det mesta – kontroller smidigt, vilket är viktigt eftersom du kommer att spendera merparten av din tid på att dammsuga upp allt i sikte. Bortsett från att suga upp innehållet i ett rum, kan du också utföra ett sugskott som skjuter ett kolv på ytor och föremål för att dra föremål eller spakar och använda Burst-rörelsen för att hoppa i luften. Men biten av motståndet är utan tvekan att kunna kalla din egen gröna doppelganger, Gooigi.

Den gooey Luigi lookalike kan passera genom gallrar och avlopp, hjälpa dig att flytta föremål som du annars inte kan flytta på egen hand och är lätt motståndskraftig mot spikey projektibles. Få dock vatten på honom, och Gooigi kommer att sönderdelas i en gelatinös klump. Utanför sina unika förmågor är den gröna doppelgangern det perfekta sättet att integrera två spelarsamarbete i mixen. Om du spelar själv måste du växla mellan roller. I vissa situationer – särskilt i vissa bosskämpar – spelar solo en extra utmaning. Jag kan bara tänka mig hur mycket lättare det hade varit om en kompis tog kontroll över min doppelganger, men det är mycket genomförbart på egen hand, så du behöver inte vara rädd om det låter som det är gjort med co-op i åtanke . Tillägget av Gooigi övergripande skakar pusslet att lösa sig på uppfinningsrika sätt, och den gubbiga killen är verkligen en av de bästa tillskotten som injicerar ett andetag av frisk gloopey luft i äventyr.

Spöken och guld i överflöd

Naturligtvis kämpar du många spöken under hela din vistelse på hotellet. Utforskningssidan av saker är mycket mer tillfredsställande än att suga upp de fruktansvärda fienderna, men än en gång lyser Luigi’s Mansion 3 i den här avdelningen tack vare dess variation. Det finns många olika spöken som kommer att ha en mängd olika vapen, klädsel och drag som driver dig att prova olika taktiker. Jag ska med glädje medge att jag bara skulle testa rörelser slumpmässigt tills jag har räknat ut lösningen – för det är inte alltid uppenbart – men när du väl får tag på vad som fungerar och vad som inte gör kommer du att känna som mest begåvade ghostbuster runt.

Att ta ut de spektrala fienderna innebär att göra en sekvens av drag för att samla dem upp i ditt vakuum. Med hjälp av din pålitliga Strobulb bedövar du spöken, suger upp dem med din Poltergust genom att flytta den vänstra analoga pinnen i motsatt riktning som de går i, och utföra en avslutande slamrörelse tills deras hälsa har tappats. Att dra spöken kan hantera besvärligt ibland på grund av hur Poltergust låser sig på plats, och efter att jag dammsugit ett annat spöke för det som kändes som tusentals gången mot slutet av spelet, hade jag mer än haft mitt fylla av spöklik strid. Ändå förhindrar mångfalden av olika spöken varandra i hela förhållandet att saker blir för rutinmässiga.

Varje chef du möter på varje nivå har också en unik stil som binder in i golvens teman. Som sådan har cheferna olika funktioner som är ogenomträngliga för vissa drag. Så till exempel, en säkerhetsvaktchef du står inför bär solglasögon som skyddar hans ögon från Luigi’s Strobulb, så att du inte bara kan bedöva honom som du normalt skulle göra. Varje chef pressar dig att experimentera med alla dina rörelser på olika sätt, så ingen kamp känns för gammal eller liknande.

Boo-vackra animerade skrämmer

Luigi’s Mansion 3 ser helt underbar ut. Det är faktiskt ett av de snyggaste spelen på Switch hittills. Animeringen är underbart uttrycksfull och charmig, med så mycket uppmärksamhet på detaljer. Från sömnadsarbetet på Luigi’s overall, till de förskräckta uttryck från vår kära fega rörmokare när han blir skrämd, är varje enskild scen och plan design vackert utförd.

Sammantaget lyckas Luigi’s Mansion 3 att få rätt balans mellan gammalt och nytt för att leverera en uppfriskande snurr på formeln vi har lärt känna och älska från serien. Nykomlingar och longtime fans kommer säkert att glädja sig över att utforska allt hotellet har att erbjuda. Att lösa alla underbart smarta pussel får dig att känna dig nöjd, och med så mycket personlighet och charm visar Luigi’s Mansion 3 verkligen att den gröna rörmokaren kan vara showens stjärna. När allt kommer omkring kan Mario inte ha rampljuset hela tiden.

Luigi’s Mansion 3