Madden 19-recension: “På ett enkelt sätt tar sig till serien” Mount Rushmore “

En fantastisk återkomst till formen för den årliga fotbollsfranchisen – och ett av de finaste Madden-paketen på många år.

• Ny rörelse och fånga animationer får spelet att känna sig nytt
  • Longshot: Homecoming är exceptionellt
  • Förslag till dag- och allmänna förbättringar av franchise är små, men välkomna

• Upprepande kommentarer
  • Mindre tekniska fel bryter ofta nedsänkning

Du kan säga att Madden 19 är en uppenbar förbättring jämfört med föregångaren från start. I mitt öppningsspel ser New York Giants-signalanroparen Eli Manning, hans unika gång replikeras ner till den minsta ryckningen, kastar ett djupt pass till Odell Beckham Jr. Den frostskadade blondinen lutar sig i passet och, nästan absurd, slår bollen ut i luften, slår på en krona och skickar därmed en säkerhetsvård i sidlinjen. Du märkte det inte vid första anblicken, men det var helt nytt: nya animationer, ny rörelse och, viktigast av allt, en helt ny känsla som en självmässig smirk kröp över mitt ansikte:dettaär fotboll – där EA klokt har predikat subtil utveckling under bombastisk revolution. Trots att några av samma gamla Madden-brister kryper upp, är detta en upplevelse som får dig att engagera dig från din första snäpp till din tusen (och sedan några).

De som var oroliga utvecklare EA Tiburon skulle i själva verket ta ett knä i år, säkert i den monopolistiska miljö som Madden befinner sig i slutet av en konsolgeneration, kan sätta sin rädsla vila. Själva fotbollen är showens stjärna. Medan spelet är relativt begränsat när det gäller klockor och visselpipor, är det miniatyren som fångar hjärtan och sinnen hos Madden-publiken.

Gå vidare upp

Real Player Motion tar till exempel stilarna från flera hushållsnamnspelare och ersätter dem till deras virtuella motsvarighet. Det gör varje spel oändligt mer spännande på grund av det. Inte längre springer Jacksonville Jaguars tillbaka Leonard Fournette som någon gammal Joe Schmoe, och inte heller den skiftande James White tar med sig hylsan av en kraftig springa tillbaka. Varje spelare – med anledning – spelar precis som du förväntar dig att de skulle, ända ner till vissa quarterbacks och deras vidskepliga rutiner innan de tar tag i svinskinnet.

Det är inte bara den förfinade rörelsen, med dess större utbud av unika animationer, som skapar intrycket att inga två snaps någonsin känner samma sak. Hårda hits är nu hårdare än någonsin. Det är förmodligen inte EA: s avsikt att uppmärksamma hjärnan-bashing-handling med furore kring huvudskador och hjärnskakningar i idrotten. Men det, i kombination med betoning på snabba backbackar och skämt på den offensiva sidan av spelet, smälter samman de balletiska och brutala sidorna av NFL, något som år efter år av Madden-spel inte har imiterat.

Den naturliga nåd på fältet är dock förbryllad av några irriterande egendomar av (och runt) den. Återvunnen kommentar når en oförsägelig nivå vid denna punkt, med nästan en tredjedel av alla kommentarlinjer från duon Branden Gaudin och Charles Davis som hostas upp från tidigare poster under mitt första spel ensam. Det finns också andra konstiga designval i överflöd också. Kickmätaren – ofta ett avgörande verktyg och skillnaden mellan att vinna och förlora ett hårt kämpat spel – täcks mer än inte av poängen från hela ligan längst ner. Det är något som borde ha fixats i beta och ändå kvarstår.

En av de mest olyckliga och omedelbart berättande presentationsfrågorna härrör från något som till synes har plågat varje titel från Gud av krig nedåt – japp, svarta lådor och ögon-ansträngande liten text bär sitt fula huvud. Bara så att du vet: justera inte din tv-apparat utan får du på tvålboxen till EA om det. Det här är inte fel som borde skickas när spelet blir guld och (förhoppningsvis) kan utjämnas av spelets släpp.

Vill ha tips, tricks och hemligheter?

Men tillräckligt om åtgärder på fältet. Hur är det med lägena som innehåller allt som är bra med Madden? Franchise Mode har fått ett ganska betydande tillskott i form av schema passar. Offensiva och defensiva lagformer presenteras nu i ett lätt att ändra, ännu lättare att förstå format där varje spelare antingen &lsquo, passar ‘(vilket framgår av ett pusselstycke bredvid deras namn) eller passar inte in i ett system. Om de passar? Bra, de kommer att få vissa ökningar och hjälpa ditt team totalt sett. Om de inte gör det? Nåväl, antingen uppgradera deras arketypiska statistik så att de har mer påverkan i din enhet eller lägg dem på huggblocket och få in någon som är mer van vid ditt schema. Det lägger till en extra dimension för att hantera ditt team i år, och det är en till i linje med hur huvudtränare och personal i rummet hanterar saker i verkligheten. Mer av den dynamiska komplexiteten i Football Manager-stil i Madden 2020, snälla.

Utarbeta en ersättare

Utkastet till dag har också reviderats något. Den största markförändringen är utan tvekan introduktionen av anpassade förslagsklasser. Om du vill kan du ta EA: s gröda av falska spelare som utexaminerats från college och byta ut dem för verkliga NCAA-spelare som tar sig upp i systemet som vi talar, skulle en spelare från samhället lägga timmarna på att göra det (och du Betcha kommer de att släppas.

Det kommer tillbaka till glansdagarna när du kan överföra ditt NCAA-team direkt i Madden-utkast – och borde krydda saker och ting, oavsett om du är ett diehard Big Ten-fan eller bara någon som vill ha den lite mer realism som injiceras i spel. Sportens mest hektiska vecka kommer också med ett extra inslag av pomp och omständigheter tack vare de nya FIFA Ultimate Team-packens presentationspresentationer när du tar fram några av dina största val. Återigen matar det in i Madden 19: s etos: det kanske inte ser ut eller ens fungerar som mycket, till exempel förmågan att välja dina lagkaptener för året, men det kompletterar allt mer än summan av dess delar.

Longshot, enspelarens quasi-boxset-funktion i serien, är också tillbaka för sin andra utflykt. EA har underligt sopat den här under mattan i år som läser som ett bisarra val när berättelsen om wannabe-quarterback Devin Wade, tillsammans med BFF breda mottagare-cum-sångare Colt Cruise, är så övertygande.

Från de intimt berättade och överraskande hjärtliga snittarna – även om berättelsen blir lite hokey på platser – till kamratskapet mellan de två huvudpersonerna både på och utanför fältet, spelar det faktiskt förra årets ansträngning och fungerar som ett vattenmärke för sportberättelser i spel. I själva verket är det så bra på platser att den faktiska handlingen att spela fotboll tenderar att fumla sig i förgrunden, ofta grindar skönheten i en historia till ett stopp – särskilt när man förlitar sig på hjärndöd AI för att hjälpa Devin att utvecklas i sin karriär.

Slutligen håller Madden Ultimate Team, förvånansvärt, sakerna i lås och nyckel när det gäller svepande förändringar. Den enda riktiga skruvnyckeln i verken är MUT Solo Battles, som, om du har spelat FIFAs Squad Battles, vet du exakt vad du vill. Det är samma sak, precis under en annan banderoll – vilket kan svika vissa fans av det pack-lyckliga spelläget.

Trots några knepande problem kommer Madden 19 att bli ett spel du spelar långt in i Super Bowl och utöver det. Den tar sig utan ansträngning till serien Mount Rushmore, varje svängande steg och ankelbrytande shimmy desto mer anledning att vilja återvända och spela upp ett spel på toppen av krafterna på planen. Madden har aldrig varit bättre när det gäller klipp-på-marken nitty-gritty spel. Dess periferiinnehåll, som Longshot: Homecoming, bör heller inte förbises. Omsorg och uppmärksamhet har hälls i spelet från att öppna myntkast till slutpistel – och du kommer att älska varje minut av det.

Madden 19