Madden 20-recension: “Som att utarbeta en vänsterdimension med det första övergripande valet”

Madden NFL 20 rensar vaktlistan och initierar ordentligt ombyggnadsfasen för fotbolls första franchise.

• Historieläget dikerar Longshot för nyanser av tidigare Superstar-läge
  • Ultimate Team får en mer guidad UI-upplevelse som håller spelare i mål
  • X-Factors replikerar roligt ligans farligaste spelare

• Franchiseläget försummas till stor del igen
  • Fixar oftast äldre problem utan mycket nytt och spännande på egen hand

Föregångare till Madden 20 satte sig över som spel byggda på tre pelare, men dessa pelare smuldrade. Ultimate Team var en riptid av menyer, lägen och mikrotransaktioner att drunkna i. Longshot-berättelsestillståndet var en krång katastrof i Devin Wades andra säsong. Franchise hade en gång varit det säkra skälet att motivera ett årligt köp, bara för att till stor del överges under en period som – inte slumpmässigt – började med uppkomsten av Ultimate Team.

Snabbfakta: Madden NFL 20

Madden 20 granskning: & quot; Som att utarbeta en vänsterdimension med det första övergripande valet & quot;

Utgivningsdatum: 2 augusti 2019
Utvecklare: EA Tiburon
Utgivare: EA Games
Plattformar: PS4, Xbox One, PC

I år har Tiburons sim inte tre markeringsfunktioner att sätta på baksidan av lådan, men dess två stora förändringar och flera mindre går långt. Som en tidigare utmanare som går igenom en återuppbyggnadsfas återställer Madden 20 grunden och lovar en djupare och mer tillgänglig serie för kommande år.

En nödvändig omskrivning

Utvecklaren EA Tiburon försökte först sin berättelse med Madden 18’s Longshot. Det var en felaktig debut men ändå lämnade mig hoppfull för framtiden. För mina ögon var förra årets uppföljare till Devin Wades historia så fantastiskt dålig – Rob-Schneider-as-the-Cowboys-GM-dålig – att hela experimentet behövde sprängas. Madden 20 gör det. Tiburon har avbrutit alla band med Devin och Colt: I stället introduceras Face of the Franchise som det nya berättelsedrivna läget på sin plats, och det känns mycket mer som det gillade Superstar-läget för 15 år sedan, eller mer nyligen, laissez-faire-metoden för NBA 2K.

Efter att du har skapat din quarterback och valt din college som rekrytering av blue chip, är du bäst för ett ännu blåare chip i fyra år. Historien känns rusad tidigt, men när jag vet hur en mer praktisk inställning ser ut så tar jag den. Så småningom, du kör in i din första karriärstart i slutspelet för din seniorsäsong. Att ta bort högskolan år innan du börjar proffs har varit en häftklammer i andra idrottshistoriska lägen med ofta stor framgång, och det känns försenat men välkommen att äntligen springa runt i Madden 20 med tröjan i ett av 10 stora program som Oregon, LSU, och USC.

Hur du spelar i slutspelet och kombinerar dikterar hur tidigt du går på utkastet. Därifrån tas berättelserna i historien bort och spelet förändras i regelbundet franchiseläge med spel begränsat till din quarterback. En sista bit av manus berättelse kommer i slutet av din första säsong, och oavsett hur du slutar året berättas det kortfattat. Denna korthet är det som håller det övertygande. Det finns tillräckligt för att ge dig sammanhang till vem din idrottare är och var han kommer ifrån, men det ger dig inte alla dåligt skrivna detaljer som Longshot. Det låter dig fylla i tomma med ditt eget säsongschema och karriär bortom.

Traditionell franchise får knappast någon uppmärksamhet – än en gång! – med den anmärkningsvärda förbättringen är mer kontroll över hur du uppgraderar dina spelare, samt fler möjligheter att göra det. Konversationer utspelas via textmeddelanden med media, dina spelare och konkurrerande stjärnor, och hur du svarar på dem avgör vad dina mål är vecka till vecka och var din XP går över säsongen. Det är en mindre förändring byggd ovanpå förra årets bredare korrigeringar, men tyvärr vet årliga spelare nu att förvänta sig något mer än blygsam iteration från Franchise när branschen fortsätter sin kollektiva grävning till fantasikortssamling.

De rika blir rikare

NFL är stolt över sin liga-breda paritet, men deltaet mellan stora spelare och den verkliga eliten har aldrig verkat bredare. Det är representerat i Madden 20 med X-Factors, nya förmågor som kan aktiveras i alla spellägen med ligans 50 mest dominerande spelare. Förra årets spel gav Superstar passiva förmågor, och medan de återvänder, spelar de nu andra strängen till X-Factor-färdigheter som Pro Reads, som låter QB: er som Brady och Brees se öppna mottagare som är markerade på skärmen, eller Unstoppable Force, vilket möjliggör försvarare som Mack och Bosa att spränga motsatta linemen snabbare i skyttegraven.

Dessa färdigheter måste förvärvas genom att utföra vissa prestationer, vanligtvis i grupper om tre. När spelarna är aktiverade är de i "zon" och förbli där tills oppositionen uppnår nedkylningsparametrar. Eftersom X-Factor-färdigheter kan utplånas på ett enda stycke känns funktionen sällan obalanserad. Det kanske låter som mycket, men som en arkadisk representation av sportens säkra och osynliga momentum, fungerar det bra. Vi har sett spelare som Aaron Donald och Tyreek Hill förstöra spelplaner i tre timmar varje vecka i flera år, så detta är EA: s sätt att ta det till Madden. Det gör det på ett sätt som lägger till ett nytt lager i spelet oavsett hur du spelar det.

MUT får GPS

Trots att det är det lukrativa fokuset för varje Madden i nästan ett decennium har Ultimate Team aldrig känt sig vara tillgängligt, men det slutligen tas upp på ett tydligt och användbart sätt i Madden 20. Uppdrag är det första du ser när du trycker på menyerna, och de agerar som reseguider genom MUT: s en gång skrämmande utmaning. Tidigare år har det funnits en så yrande mängd spellägen att det kändes som om det inte finns någon punkt för nya spelare. Uppdragen hälsar dig nu med den nödvändiga vägledningen, och även om UI-redesign inte får sin egen kampanjtrailer, är det en förändring som nya och gamla spelare kommer att dra nytta av, vilket gör det mer spännande än man kan förvänta sig.

Varje år ger mer MUT-innehåll än förra, men i år har det varit snyggt strömlinjeformat. Utmaningar flyter från en till nästa med bara korta laddningsskärmar mellan dem, vilket håller dig engagerad eftersom många kan vara lika snabba som ett enda spel. Men online-spel driver dig fortfarande mot frestelsen för (åtminstone) några köpta kortpaket. EA skulle gärna köpa några kort, det är mycket tydligt. Det har inte gjort att hastigheten du tjänar dem utan ditt betalkort är snabbare – med undantag för det bättre användargränssnittet som gör att du rör dig mer målmedvetet. MUT är ett läge för nästan oändliga morötter på nästan oändliga pinnar, men äntligen kan spelare bättre förstå hur långt de är från morötter de jagar.

Bygg för framtiden

Få justeringar av årets spel sker på fältet, men det är okej. Madden har aldrig varit bättre i det avseendet än det har varit under de senaste tre åren. Årets spel handlar mer om att avrunda vaktlistan för den nya eraen i Madden genom att förbättra dess tillgänglighet och hitta ny riktning där det behövdes. Historieläget har nu en tydlig väg framåt med den ljusare handen i Face of the Franchise, MUT känns äntligen som något som nya spelare kan svepa på huvudet och X-Factors replikerar ligans speländringstalang på ett autentiskt, effektivt sätt. Pro Bowl är ett mycket välkomnande, om det är absurd sent till partiet, också.

Sammantaget känns det som om Madden befinner sig i ett tidigt skede av att bygga upp en flerårig utmanare. Liksom att utarbeta en vänsterdimension med det första övergripande valet är förändringarna i Madden 20 inte pråliga, men de känner sig som de rätta rörelserna att göra för att tävla i kommande år.

Recenserad på Xbox One.

Madden NFL 20