Mafia 3-recension: “Intelligent berättelse och en överdådig värld, undervärdad av inkonsekvens och upprepning”

Ett spel med inspirerade höjder utspädda med fotgängare lågt. Värt, men uppnår mindre än dess verkliga potential.

• Underbar, stämningsfull världsbyggande
  • Intelligent, verkligt mogen berättelse
  • Utmärkt hantverk på utställning i isolerade områden

• För mycket otydliga, smala, repetitiva uppgifter i uppdragsdesign
  • Några intressanta system som blir mjuka i genomförandet

Du känner den unge i skolan som verkade störande och lat, men sedan några år senare visade det sig att han / hon egentligen var ett slags geni, och att han bara inte fick god service av den jämförande vardaglighet hos de klasser som erbjuds ? Och kunde faktiskt lysande saker, med tanke på rätt uppmuntran, men några av de andra barnen hade fortfarande sina tvivel oavsett? Det är Mafia 3, i princip. Geniet är i spelets världsbyggande, atmosfär, berättande design och den fina utformningen och skiktade tankarna som har gått in i de allra flesta av dess kärnspelsystem. Bristen på stimulering kommer genom många många intetsägande, oinspirerade, svaga och obetydliga uppdragsdesign som ofta misslyckas med att utnyttja det som Mafia 3 kan.

Men låt oss börja med de goda sakerna. Eftersom Mafia 3: s start är dess renaste destillation av de goda sakerna, och det finns en fin symmetri till det. Hangar 13: s spel har helt enkelt den bästa öppningen fyra eller fem timmar som ett spel i öppen värld har uppnått på mycket lång tid. Introduktion av karaktärer, teman, system och struktur genom ett berusande djupdyk i det sena-politiska melee från sent-&lsquo, 60-talet Amerika, det börjar 1968 New Bordeaux – New Orleans i alla utom namn – och följer återvändande Vietnam-veterinär och Black Mafia-medlem Lincoln Clay när han gör sina första försök att återintegrera i en miljö som är djupt orolig på både lokal och nationell nivå.

Den heta, smala sydliga luften är tjock av orolighet eftersom kriget, medborgerliga rättigheter, politiska ideologier och multietnisk brottslighetspolitik kolliderar och skiftar. Och Mafia 3 socker inte något av det. Med en tapper osammanhängd – men slutligen linjär – struktur under öppettiderna hoppar den mellan tidsperioder och perspektiv närhelst det är mest effektivt att relatera någon specifik vinkel i berättelsen eller presentera en viss punkt, med hjälp av en avväpnande kraftfull, fauxhistorisk dokumentär enhet till bilda handlingen som en faktisk bit av hela den oroliga perioden. Drivs av intelligent, nykter skrivning, stark, nykteringföreställningar, och en mogen återhållsamhet när det gäller sensationell eller bedömning, det är en saklig men ändå tankeväckande intro vars avsikt inte bara är att presentera utan att diskutera.

Att denna sekvens spelar lika bra som den är berättad är den sista, gnistrande beröringspapper från Mafia 3: s initiala, spännande potential. Längs vägen introduceras vi successivt till spelets robusta skjut-, stealth- och körsystem, som alla hanterar med en tillfredsställande, taktil heft. Gunplay är kanske lite ylla när det gäller att fodra upp finessskott under tryck, men förhindra ditt döda genom att fodra upp från omslaget först, och du hittar snygga, tecknadsmässiga brutala huvudskott i överflöd. Och att köra är bara en oändlig glädje, till den grad att du konsekvent hittar dig själv hoppas på långa körningar mellan mål, bara för att uppleva alkemi av bilkänsla och atmosfär som alltid tillför upplevelsen.

Mellan den rika känslan av tid och plats, den smittande atmosfären i Mafia 3: s många olika distrikt, och den perfekta balansen mellan arkadspektakel och tillfredsställande kontrollkrav i den fullständigt välkända körmodellen, helt enkelt att vara i och komma runt New Bordeaux är kanske spelets toppnöje.

Mafia 3-recension: & quot; Intelligent berättelse och en överdådig värld, undervärdad av inkonsekvens och upprepning & quot;

Vittnen till gatukriminalitet kommer ofta att ringa poliserna, vilket teoretiskt leder till det moraliska dilemmaet om man ska ta hit eller göra det. Men polisens svarstider är så långsamma att bara körning kommer att se dig bra 90% av tiden. Större fiendens enklaver kommer ofta att placera grupper av goons i chokepoints, i ett försök att tvinga snabba, risk-belöningsberäkningar om de ska förbli dolda eller gå högt för en snabb clearing-out. Men en skrik av goon AI innebär att en enkel visselpipa ofta kommer att locka den mänskliga blockaden,en och en, varje omedveten om det från däcken stealthdödet levererat till det föregående tills det är helt för sent.

Kasta in några intermittenta men märkbara estetiska buggar – inget spelbrytande, men gilla av underjordiska bilbrädor, NPC: er med en söndagskörning med alla dörrar öppna, och omedelbara meteorologiska förändringar är verkligen inte okända – och du har ett spel på två väldigt riktiga halvor. Det finns den konceptuella, konstnärliga och systemiska sidan, som sällan kan orsaka fel, och det konkreta spelet som dessa element sveper runt, vilket alltför ofta låter dem.

Men denna yin-yang-balans innebär i sin natur att Mafia 3 inte är ett dåligt spel, utan snarare ett felaktigt arbete med enorm potential, vars totala kvalitet i slutändan är i genomsnitt lägre än den borde vara. Lågen kan vara tröttsam och utdragen, men höjderna är verkligen mycket höga. Slåss genom en övergiven, översvämmad, voodoo-tema nöjespark på natten döda, öppnar plaza shoot-outs som smälter in i ett spänt, (bokstavligt) spöktåg av dyster, stjälk och döda katt-och-mus. Anarkiska, kinetiska biljakter, spetsade med gnistrande dialog, när tre separata fraktioner tävlar och startar en parade av fordon i ett luddigt försök att ta varandra ner. Bindning med en ny allierad över en nästan torn-försvar stil snipning uppdrag fylld med explosiva fat. Ett hotellvåld på flera våningar, med två vägar in och två vägar ut och mycket kontrasterande blodbadkvoter från varje beslut.

Och de mindre riktade, icke-linjära underuppdragenärkan storhet. Särskilt under andra hälften av spelet ger större befästningar, större motstånd och mer komplexa layouter visserligen en del av samma verve, trots uthålligheten av mycket mindre aktiviteter däremellan. Det finns en intressant parallell mellan Lincolns nyanserade, mycket mänskliga hämndresa och processen att faktiskt spela Mafia 3. Berättelsen är full av tankeväckande, moraliskt och känslomässigt verkliga karaktärer som ofta ifrågasätter – direkt eller indirekt – varför vår antihjälte gör vad han gör. Under Mafia 3: s svagaste, mest repetitiva sekvenser, kommer du att ställa samma fråga.

Men när planen slutligen, oundvikligen sammanfaller, när de stora vinsterna kommer och de tunga hittarna erövras, och utmaning och skådespel kombineras för att åberopa tillfredsställande seger, kommer hela kampen plötsligt, kanske tillfälligt, att vara värt det. Hur villig du är att ta den affären beror helt på hur mycket arbete du är glad att lägga in för att eventuellt belöna. Det är allt en fråga om perspektiv, antar jag. Men sedan är perspektiv och frågor om uppoffring och uppfyllande i slutändan vad Mafia 3 handlar om.

Mafia 3