Man of Medan recenserar: “När man skjuter på alla cylindrar finns det några stora skräck”

På sitt bästa levererar Man of Medan en säker och välgjord skräckupplevelse med ett verkligt smart tvåspelarläge. Men det är obalanserad stimulering har lite för mycket öppningsfyllmedel och en otillfredsställande slutsats.

• De två spelare en spelare berättelsen är en bra idé
  • Stark skräck och atmosfär
  • Ett intressant och engagerande äventyr

• Besvikelser om stimuleringsproblem
  • Överraskning QTE kan vara mördare
  • Hot försvinner snabbt

Jag var förmodligen lite över en timme i Man of Medan när jag fick min första riktiga WTF-hoppskräck. Bara ett sönderfallande ansikte i min perifera vision där det definitivt inte var tänkt att vara och inte hade varit tidigare. Och jag visste absolut att det skulle komma eftersom skräckspel inte får dig att titta på mörka ventilationsgaller eftersom de vill att du ska uppskatta kanalen. Det är ett perfekt exempel på vad denna välj din egen äventyrsberättelse om terror kan göra i sin solida andra akt. När den når sin framgång finns det en välgjord bit av obevekliga rädslor och spänd förvirring som verkligen visar vad utvecklaren SuperMassive kan. Den enda nackdelen är att bokföringen av denna starka centrala takt är en rolig men trasslande öppning och ett slut som känns som om du betalar efter timmen och pengarna är slut. Det är en finish som inte så mycket avslutar som att bara stoppa.

Snabba fakta

Man of Medan-granskning: & quot; När man skjuter på alla cylindrar finns det några stora skrämmelser & quot;

Utgivningsdatum:30 augusti 2019
Plattform (s):PS4, Xbox One och PC
Utvecklare:SupperMassive
Utgivare:Bandai Namco

Mittavsnittet, emellertid, när du utforskar det mystiska övergivna fartyget som spelet tar sitt namn från, ger en bra två till tre timmars sakkunnigt utformad otäckhet. Det är fullt av spänning när du försöker ta reda på vad som händer – hoppa när det berättar för dig och utveckla en krypande känsla av förvirring när du börjar ta reda på vad i helvete faktiskt händer. Jag säger inte mer här eftersom det skulle vara synd att förstöra någonting. Men säkert att säga att när du hittar ett rostigt 80-årigt fartyg, tomt förutom kroppar, kommer du förmodligen inte att ha den bästa dagen.

Alla ombord!

Liksom SuperMassives andra karaktärsledda skräckspel, Till daggry, är detta ett val som är tungt, knappjaktande som ser dig utforska, välja dialogalternativ och slå snabba tidshändelser när du hoppar mellan de karaktärer du inte har dödat än. I det här fallet är dina offer ett gäng preppy amerikanska turister på en dykhelg som vänder sig till modernt piratkopieringsområde innan de anländer till sin destination, HMS I Beklagar allt. Det finns väldigt mycket &lsquo, Tryck på X för att inte dö överraskningar när du kikar genom gamla stugor och vandrar osäkra rostiga korridorer – det är inte den typen av spel som ger dig mycket tid att koppla av, om du inte pausar handlingen, kan du aldrig säga när en karaktär kan utsättas för fara i händerna på dina dåliga reflexer. Spelet kan visa något som spelas ut som &lsquo, död genom att falla på spikey saker “men den verkliga anledningen kan mer troligt vara döden av &lsquo, jag kontrollerade min telefon ‘eller ett allvarligt fall av dödad av &lsquo, försöker ta en drink ‘.

I grund och botten, låt inte din skydd någonsin, såvida du inte är så besvärlig av den person du kontrollerar. De spelbara karaktärerna är en blandad gäng, smart utformad för att få fram känslor som sträcker sig över hela spektrumet av &lsquo, du dör den första chansen jag får döda dig till &lsquo, vi måste skydda dem med våra liv. De mest framträdande är Fliss, den coola, främsta kaptenen på en chartert båt, och Conrad (placerad av X-Men / Quantum Break’s Shawn Ashmore) som tår en gräns mellan stansbar alfa-bro och välmenande men oduglig barnbarn. Det finns också Julia, som har en bra linje i snarkiga comebacks och verkar tillbringa 90% av spelet i ett evigt Fleabag-öga till kameran. Medan han tar upp den bakre är Alex, som är trevlig nog men har all karisma på fel sida av en stämpel, och hans bror Brad som är den typen av person där människor inte kan låta bli att säga &lsquo, Brad är här “i en lite besviken ton.

Allt som kan ändras beroende på de val du gör och hur du spelar dem. Det är till exempel möjligt att spela Conrad som en mycket trevligare person. Han är fortfarande lite av en kuk, bara en vagt mer förlåtbar. Spelets smartaste idéer är emellertid dess &lsquo, huvudläge: ett tvåspelars online-samarbete som ser två av er som spelar samma enspelares historia, ofta från olika synpunkter och platser. Det finns ett alternativ för en spelare, såväl som en pass-the-pad soffmultiplayer för upp till sex personer, men det är förmågan för två personer att dela lite olika tar på samma historia och händelser som är det mest intressanta och effektiva sättet att spela. Det är bäst att visa upp under spelets lite långvariga introduktion när vännerna samlas på båten. Det finns stunder där du delar upp, pratar och gör saker på olika områden, bara för att senare samtalas utan att ana vad den andra har gjort. Det stora uppsatta ögonblicket här är att så småningom kommer en av er att dyka, medan den andra tenderar till båtens ovansida. De två ögonblicken körs samtidigt och lämnar er båda i spelet men har helt olika upplevelser att dela senare. Det är en fantastisk demonstration av vad co-op-spelaren som skapats kan göra, men det betyder att du kommer att göra ganska vanliga saker ett tag innan du ser en nyans av något skrämmande.

Missad kommunikation

Det sätt som spelet utnyttjar detta tvåspelarsystem när saker börjar bli mörka är utmärkt. Du och din onlinepartner kan inte kommunicera utanför spelets val och handlingar i spelet (såvida du inte vill fuska) så ofta delar du ett identiskt mål med helt andra beslut om vad som händer. Du kanske båda försöker undkomma en farlig situation eller utforska, men att delas upp innebär att du ofta kommer att gå igen med helt olika idéer och detaljer om vad du gör. Föreställ dig att alla de ögonblicken när du har skrek på en karaktär i en film för att göra något du vet är en dum idé, och byt nu din vän till den rollen. Hälften av spelet är roligt, den andra hälften plockar allt efter varandra när du upptäcker vad den andra såg eller anledningen till att de gjorde vissa saker. Återigen kan jag inte säga för mycket på grund av spoilers men det fanns bra några kvällar fulla av &lsquo, Vänta, du såg / gjordeVad?’diskussioner för att arbeta igenom. Mellan oss i GamesRadar-teamet har vi spelat två spelarläge, enkelspelare och pass-the-pad-lägen ett par gånger och jag tror fortfarande inte att vi har arbetat med alla permutationer och överraskningar.

Det är synd att det hela slutar så brått. Det lindrar inte så mycket som att slå på lamporna och be dig lämna. Det finns några varianter av hur saker och ting kan avslutas men alla alternativ känns som att spelet bara stannar och skyndar dig till krediterna så snabbt som det kan. Det som verkar som att nästa akt börjar lindras så snabbt att dess abruptitet är lika besviken som en chock. Särskilt efter en så stormande stark mitt. Jag misstänker att det kan vara en stimulansfråga från både Man of Medans ungefär fem timmars speltid och förgreningsvägar. Det kan finnas sätt genom spelet som har ett tydligare flöde och slutsats, men av de fem av oss som spelade det (två spelare i co-op, två i pass-the-pad och en i single-player) kände alla att slutet var plötsligt och avkortat, och introen tog för mycket av den totala speltiden för att komma till skräck. Det finns också ett problem med den övergripande handlingen som när du väl har jobbat vad som faktiskt pågår nästan all hot och osäkerhet sprids, vilket ger dig fokus på knappmatchning för att bevara din överlevnad. Vad berättelsen gör är bra, men det emasculerar majoriteten av kärnspelet när du når kapten blinkande AH-HA-ögonblick.

När Man of Medan skjuter på alla cylindrar men det finns några stora rädslor och förmågan att dela samma berättelse från olika perspektiv är gränssnitt av geni. Titlar som detta lever och dör vanligtvis efter neddragningen efter spelet när du entusiastiskt byter anteckningar om vem som dog där, vem som gjorde det och vilka val du gjorde. Detta bygger på det genom att låta dig ha samma konversationer med människor du spelade med – "Vad gjorde du i det rummet?" "Varför påEarthöppnade du den dörren?!", och så vidare. Som den första delen av SuperMassives Dark Pictures-antologi kan spelet vara kortare att spela men det finnsdagaratt prata med att bryta ner allt efteråt. Det är en felaktig men lovande start för vad som kommer att komma. Om den andra, ännu ej namngivna, utbetalningen kan stryka ut stimuleringsproblemen finns det mycket att se fram emot. När det gäller Dark Pictures första avsnitt är det en något försiktig rekommendation: det finns några stora rädslor, lite skrämmande atmosfär och så mycket att diskutera efter, men balansen mellan stimulans och plötsligt slut kan göra dig besviken.

Man of Medan