Mandy-recension: “En blodig, dum, utmärkt hämndshriller”

"DU RIPPED MITT FAVORITT SHIRT!" Bur förlorar den i en blodig, dum, utmärkt hämndstrilare. Förvånande.

Halvvägs genom Mandy sitter Nic Cage på en loo bakgrundsbild av det värsta tapet du någonsin har sett och släpper loss en serie gutturala hyler som får Brandos skrik av "Stella" verkar som viskade söta saker. Men Cage, biografens bastion av batshit, gör bara hans andningsövningar för huvudevenemanget – en hämndrev där han jonglerar en armbåge, en motorsåg och en handsmidd silverörse för att klippa ner en religiös sekt och demonerna som de ‘ har kallat.

Det är den mest infernaliska föreställningen från Gamla Nic, som chugar vodka, snorts koks och flirar från en masker av gore. Och ändå börjar det så försiktigt, med Cages hirsute skogsarbetare Red Miller som snugglar framför trashy sci-fi-show med sin titulära fru (Andrea Riseborough), vars jobb som illustratör av massa-fiktion ger filmen sin galna estetik. Sedan rycker de religiösa nötterna Mandy efter sin messianska ledare Jeremiah (Linus Roache) och en psykedelisk initieringsritual snurrar vederbörligen ut ur kontroll. Resultatet är Mandy död och Röd hukade sig på nämnda toalett, tjutande.

Om du är en av de tio personer som såg författaren / regissören Panos Cosmatos trippedebut Beyond the Black Rainbow (2010), har du en idé om vad du kan förvänta dig, även om Mandy är mycket mer framdrivande och våldsam. Nåväl, i det andra halvåret åtminstone: den första timmen är liknande att krypa in i en opium för att blicka in i Satans kalejdoskop, alla virvlande färger, oroande superimpositioner och off-beam-övergångar. Det är arthouse-meets-grindhouse, som medvetet framkallar Lynch’s Blue Velvetin-humör och dialog ("Blir du inte titta på mig!") liksom Ingmar Bergman, det personliga ögonblicket när två skådespelars ansikten smälter ihop är det mest freaky-assed du kommer att se hela året.

Mandy-recension: & quot; En blodig, dum, utmärkt hämndstrilare & quot;

De läderklädda demonerna kan under tiden vara Mad Max-extra, eller Pinheads posse – eller till och med länge förlorade släktingar till den apokalyptiska Harley-ryttaren som jagar ner Cage i Coen-brödernas Raising Arizona. Och om det inte är tillräckligt nötigt, får de korniga 16mm närbilden av Riseboroughs ansikte henne att se andra ut i världen – en beskrivning som passar de miljöer som byggdes av Cosmatos när han förvandlar Stillahavsområdet nordvästra 1983 till en Iron Maiden-albumhylsa.

Lägg till den typ av kosmiska förundran som så animerade H.P. Lovecrafts prosa, den sena Jo&# 769, hann Jo&# 769, hannssons slutliga spökpoäng och ett huvudtitelkort som visas en timme i filmen, och du har en expressionistisk midnattfilm som rör sina många inflytanden till något häpnadsväckande unikt. I själva verket, så färskt är denna mardrömvision målad av DoP Benjamin Loebs supermättade färger, det är ett mirakel som det sammanfaller alls, hotar att springa utanför skärmen när som helst och pöl på golvet tillsammans med din smälta hjärna.

Ta reda på vad som kommer ut i år med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

• Utgivningsdatum:14 september 2018 (USA) / 12 oktober 2018 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 18 (UK)