• Utmärkta produktionsvärden
  • Surrealistiska drömmoment
  • Vita manus och animationer

• Dålig skyltning på platser
  • Glömmer att hoppa med Mario OCH Luigi
  • Överraskande linjär progression

Mario &amp, Luigi: Dream Team är den fjärde posten i Mario &amp, Luigi handhållna RPG-saga, som startade på GBA hela vägen tillbaka 2003. Du skulle tro att Nintendo skulle ta slut på idéer nu – en oro som förvärras av att Princess Peach blev kidnappad igen några minuter in i det här spelet. Men otroligt nog visar Dream Team sig vara en av de mest fantasirika RPG: erna.

Liksom Mario Sunshine, spelet äger rum på en ö-resort, här heter Pi’illo Island. Om det låter som ordet &lsquo, kudde, det är med goda skäl. Spelet handlar om sömn, eller, för att vara mer specifik, Luigi: s förmåga att somna vid droppen av en hatt. När han somnar på en speciell stenkudde öppnas ett varp som låter Mario komma in i sin brors drömmar. Speltiden delas mellan &lsquo, verklig ‘värld’ och &lsquo, drömvärld. Medan &lsquo, verklig världsutforskning är den vanliga topp-ner-RPG-stilen i serien (först nu med ganska vackra 3D-miljöer), drömavsnitten är mestadels 2D-sidorullning. Dessa ser vackra ut när 3D är på.

Men förvänta dig inte nya Super Mario Bros-stil goomba-stomping. Åtgärden här är mycket mer arbetsmässig och inriktad på att lösa pussel över ryckplattformning. Några av dessa pussel involverar Luigi ansikte. När du befinner dig i drömmarna kan du alltid se Luigi: s dozing mugg på pekskärmen. När du går framåt blir olika interaktioner tillgängliga, så att du kan kittla näsan för att få honom att nysa eller dra till exempel mustaschen. Det är en söt nyhet, speciellt eftersom den går tillbaka till Mario 64s berömda 3D-Mario-intro-sekvens, men det påverkar också spelet genom att påverka händelserna på den övre skärmen. Kittla Luigis näsa och han nysar och skapar vindvindar i drömmarna. Dra hans mustasch, så kan du tappa Mario till högre mark, till exempel. Det känns dumt att använda Luigi mustasch som en katapult, men det är mer förtjusande än att bara använda en stege.

Mario & amp; Luigi: Dream Team-granskning

Denna mjuka känsla för humor är utbredd i hela spelet, vare sig det är i den trevliga dialogmanuskriptet eller den faux-italienska nonsens som bröderna ibland pipar under klipp-scener. I själva verket finns det i allmänhet en avslappnad vibe i hela spelet, trots enstaka stund av högt drama. Den färgstarka, soliga visuella stilen kompletterar spelet perfekt, liksom det fantastiska soundtracket som ger produktionen en stor budgetkänsla.

Spelvärlden är imponerande stor, även om det är en besvikelse att upptäcka att slottet du besöker i början av spelet blir oåtkomligt under de kommande tio timmarna av spelet, även om det ser ut som att det alltid var tänkt att vara en bas för ditt äventyr, full av supportalternativ. Dessutom är spelet förvånansvärt linjärt, vilket ger intrycket av frihet och erbjuder egentligen bara en logisk handlingsplan på en gång.

Liksom i tidigare poster (och Paper Mario) låter stridssystemet dig trycka på hoppknappen i realtid för att lägga till extra kraft för att stampa attacker. Hoppknappen kan också användas för att göra undvikande manövrar, som – när de är korrekt inställda – till och med kan förvandlas till effektiva motattacker. Men strider inom och utanför drömmarna spelar mycket annorlunda ut.

När han drömmer är Luigi inte begränsad till en själv. Ibland finns det så många av honom, Mario kan rulla honom, katamari-stil, plocka upp mer och mer Luigis tills han är en massiv boll av grönt och blått, perfekt för att krossa i grupper av fiender. Scener som detta spelar upp i 3D och använder 3DS ’tilt-funktion för styrning, vilket gör ett välkomnande avbrott från att helt enkelt trycka på hoppknappen vid rätt tidpunkt.

Denna flera-Luigi-mekaniker blir också användbar i 2D-drömavsnitten, vilket gör att Mario kan stå ovanpå en Luigis-pelare som kan luta sig av avsatser för att trycka strömbrytare och promenera genom några stenar. Fler Luigi-förmågor droppmatas när du fortskrider, var och en mer outlandisk än den sista, vilket innebär att du alltid är angelägen om att se vad nästa kommer att bli.

Spelet kan vara förutsägbart för det mesta, men pojke, vet det hur man vinklar upp ratten när den vill. Vid en tidpunkt blir du ombedd att vända 3DS på sin sida, varefter en massivt detaljerad 3D-strid spelas ut via båda 3DS-skärmarna. Det är fullt av utstående stunder.

Dream Team har naturligtvis sina brister. Du kontrollerar nästan alltid både Mario och Luigi, vilket kan bli frustrerande, särskilt eftersom var och en har sin egen hoppknapp. Det betyder att svåra plattformsavsnitt måste navigeras samtidigt med båda tecken, vilket kan vara lite för att få dig runt. Det är svårt att acceptera att du har misslyckats när Mario står triumferande på andra sidan av ett gap, besviken sans-syskon.

Den andra huvudpunkten med konsternation är hur vissa av 2D-nivåerna särskilt känner sig som fyllmedel. Efter ett smart designat scen som utnyttjar pekskärmsmekaniker och intressant plattformsförbjudande till fullo kan en plattformsnivå med siffror återföra upplevelsen till jorden. Det är inte heller ovanligt att slåss mot samma fiendtyp med samma drag tre eller fyra gånger i rad, vilket kan börja raska.

Trots att det ibland faller offer till sin egen skala är detta en mycket polerad produkt som är charmig och underhållande i lika stora mått. Den drömbaserade handlingen ger Nintendo-licensen att vara så kreativ och galen som de vill, vilket lägger till en av de mest inbjudande spelvärldarna på 3DS hittills. Och det har lockat oss ännu längre till Luigi under hans utställningsår. Vem skulle ha trott att insidan av hans huvud skulle vara så intressant?