Mario & Luigi: Paper Jam review

• Fantastiskt skrivande och animering väcker berättelsen
  • Olika blandningar av RPG
  • platformer
  • och mer

• Du kanske missar de gamla skolorna
  • Alltför bekant för vissa serieveteraner

Prinsessan Peach, som tittar långt på de två Bowsers (en bekant, en av papper) som stirrade runt tronrummet i hennes överdådiga slott, suckar tungt. När hon vänder sig till sin egen papperspartner klagar hon över sin överhängande kidnappning. "Det är den här delen av historien igen, va?" Den po-faced prinsessan från Super Mario Bros-spelen uttalar aldrig något utöver "MAAAAAAAAARIO", hon är vapid, värdelös och alla skräp. Paper Jam: s ravishing royal är däremot kännande, vittig och ganska kapabel trots hennes tendens att hamna som en jungfrulst i nöd.

Det är Paper Jam, och den bredare Mario &amp, Luigi-serien i ett nötskal, verkligen: det här är Mushroom Kingdom som du känner och älskar, förutom roligare, mer snygg och ofta rent mer intressant. Få utvecklare skulle komma undan med de friheter som AlphaDream tar med Nintendos mest värdefulla karaktärer, men med en så bra banrekord är det lätt att se varför Nintendo är glad att låta laget springa ut. Under årens lopp har de skickat Mario Bros. på uppdrag för att ta itu med en padda-fetma-kris, utforska djupet i Bowsers inre och kämpa mot en främmande invasion med hjälp av sina barn. Den här gången, världarna av Paper Mario och Mario &amp, Luigi kolliderar, lämnar pappersfulla allierade och fiender ströda över hela världen, liksom dubbla hotet från den nämnda Bowser-duon. Naturligtvis är det inte länge innan perma-schtum Paper Mario och de pseudo-italienska pratande bröderna samarbetar för att få saker och ting tillbaka till det normala.

Mario & amp; Luigi: Paper Jam review

Det som följer fastnar nära den väl beprövade Mario och Luigi-formeln. Gör inget misstag, detta är en M&förstärkare, L-spel med Paper Mario gäst-huvudrollen, inte tvärtom. Att få en välkommen återgång är den turbaserade kämpningen av tidigare poster, där timing är mer avgörande än tråkigt antal-crunching. Standardhoppattacken blir en akrobatisk dubbel strejk med en perfekt tidsinställd knapptryckning, och det extremt tillfredsställande hammar-thwock-ljudet (plus oodlar av skador) inträffar endast om du slår i det lämpliga ögonblicket.

Även när fiender attackerar dig, finns det ingen skyldighet att bara stå där och ta det, du kan alltid undvika, eller till och med motattacker, med något skickligt fingerarbete. Även tillbaka är Dream Team Bros konststil, och även om jag fortfarande saknar det skarpa sprittarbetet i de tre första spelen, förblir animationer lika underbara karaktäriska som någonsin.

Mario & amp; Luigi: Paper Jam review

Origamimordarna

Mario & amp; Luigi: Paper Jam review

Ett av Bowsers ofta knep är att skicka jätte-, pappersfientliga fiender för att stoppa dig. Lyckligtvis har du några egna pappershantverkskonstruktioner (inhämtat av några fattiga paddor). Strider mellan dessa skummelande, origamibruddar spelar ut som en konstig, 3D-bråkare i realtid, punkterad med rytmeaktionsavsnitt som laddar upp din pappersfartyg. De är en välkommen taktförändring, ungefär som de jätte striderna i Bowsers Inside Story, trots att de är en av de svagare delarna av spelet.

Som vanligt är fiender eftertänksamt utformade och rikliga, med varandra mer som ett pussel än de känsliga hälsobar du normalt slåss i RPG. Var och en har ett antal attacker, ofta med subtila berättelser för att indikera vad de håller på att göra. Framförallt är bosskamparna spektakulära och för bra för att förstöra här, men var och en kommer att ha dig på tårna och hantera enorma skador på spelare som inte kommer ur vägen för sina varierande, kraftfulla attacker.

För serieveteraner är Paper Mario och hans skiva tunna kohort den viktigaste ingrediensen för att få saker att känna sig fräscha. På basnivå lägger han till en tredje karaktär för att hålla reda på under strider – hans fladdrande hopp kräver olika tidpunkter till den ursprungliga duon – och hans förmåga att skapa flera kopior av sig själv för att öka sina försvar ger en extra smidgen av taktiskt djup. Mest spännande är dock hans arsenal av trioattacker, där han plattar fiender med en ginormous kartonghammer redo för ytterligare missbruk. Den första, till exempel, ser de klämda fienderna fästade på en vägg när den heroiska trioen slår en squashboll i dem. Ännu bättre är de små detaljerna som ger pappersrollen en tydlig identitet, hur de blir &lsquo, skrynkliga “snarare än bedövade, eller det sätt som papper koopa troopas viker sig in i 3D-skal för att attackera. Det är löjligt, konventionen bryter och helt charmig.

Mario & amp; Luigi: Paper Jam review

Utanför striderna befinner du dig i huvudvärlden, där lite ljusplattform väntar. Att korsa terrängen kräver ett antal långsamt olåsta speciella drag, till exempel en förödande trippelhammarteknik, och dessa fungerar som växellåda i Metroidvania-stil. Återvändande fans kanske tycker att de vet exakt vilket drag de behöver för att få åtkomst till vissa hemliga områden, vilket kan vara mild frustrerande, att veta att du kommer att behöva backspåra senare. Pusslingen i världen är aldrig lika beskattande som, till exempel, en Zelda-fängelsehåla, men detta håller sakerna blåsiga och förhindrar stickningspoäng.

Övergången är i allmänhet utmärkt och bryter upp den viktigaste strid-plattforms-stridsformeln med raser, gömma-utmaningar, pop-frågesporter, papercraft-strider (se boxout) och mycket mer. Trots att de kan skryta med en lång huvudsök är monotoni en fråga som den snarast tar sig av – ett bragd som några RPG lyckas klara så bra.

Mario & amp; Luigi: Paper Jam review

Med Paper Jam Bros som den femte posten i serien, kanske det kunde ha gjort mer för att skaka upp formeln, men när status quo är detta uppfinningsrikt, är det svårt att hålla sig i ett nag. Att leverera ytterligare ett utmärkt och originalt inträde i en konsekvent lysande och hjärtskärande förbisett franchise, kan kanske bara göra detta till höjdpunkten i Nintendos jullinje.

Mario &amp, Luigi: Paper Jam Bros.