Marvel’s Spider-Man-recension: “Ungefär så bra som superhjältspelning blir”

Ett oerhört roligt och roligt att spela superhjälteäventyr.

• Webbsvingning har en fantastisk känsla av frihet och kontroll
  • Vackra öppen värld New York
  • Liknande karaktärer och fantastiska föreställningar

• Ganska mycket Spider-Man Arkham
  • Bekant öppen världsstruktur

När Spider-Man träffar sin webbsvängande topp är det ungefär lika bra som superhjältspelning. Spikar en perfekt, långbågssträcka mellan två byggnader, eller slå en sekundär räknare till en sköt en fiende i långsamma, trycker konstant fram de &lsquo, förlorat i det ögonblicket slår där du glömmer allt om knappar och du baraärvad är på skärmen. Och den öppna världen New York allt detta skapar en perfekt lekplats, en livlig och vacker bakgrund för att spela ut alla dessa superhjälte-fantasier mot.

• 12 viktigaSpider-Man PS4-tipsatt veta innan du spelar
  • AllaSpider-Man PS4 kostymeroch hur man får dem

Gör vad en spindel kan

Det är en cookie cutter-design – en väl sliten öppen världsmall med en huvudhistoria som korsar distrikten full av utmaningar, sidouppdrag och samlarföremål – men när kärnslingan fungerar så bra är det lätt att förlåta. Systemen är bekanta, men spelet är så smidigt att det är omöjligt att motstå. Kampen handlar om den hypnotiskt tidsbestämda motståndskraften, medan dess webbsvingning alltid är,alltidroligt. Få den byggnadsröjningsbågenbaraså, eller skumma topparna på New York-hytterna förlorar aldrig sin spänning. Även nu, cirka 35+ timmar senare (20-25 för slutförande, 10 udda för utmaningar, samlarföremål och det jävla helvetet) har det inte tappat glansen. Det ord som fortsatte att komma ut när jag gjorde anteckningar under min recension var &lsquo, glädje’. Kampen, svängningen, även karaktärerna och berättelsen på vissa punkter, är allt bara en glädje att spela.

Marvel's Spider-Man-recension: & quot; Ungefär lika bra som superhjältspelning får & quot;

Spider-Man tar en äldre karaktär, åtta udda år in i sin webbsvängande karriär. Så ingen ursprungshistoria och, tack och lov, ingen anledning att se farbror Ben dörigen(ledsen farbror Ben). Det innebär att du kastas rakt in, med en öppningsbitar som spelar nästan som ett klimax, medan du tränar in tutorials tips enkelt genom handlingen. Inom några sekunder efter att du börjar känner du att du alltid har varit Spidey, och det bygger bara därifrån.

Kärnhistorien – som jag kommer att hålla mig borta från i detalj eftersom den är full av överraskningar och upptäckter som jag inte vill förstöra – ser Peter Parker inte bara jaga skurkar utan faktiskt lever upp till den titeln “vänliga stadsdel Spider-Man ‘. Brott dyker upp och saker händer för att hålla dig upptagen i en livlig, folkfylld New York, med staden lika mycket en stjärna här som någon karaktär. För alla skurkar, referenser och allvarliga uppdragsmat, träffar ingenting mer spindelfantasi-bullseye hårdare än att hoppa från ett tak, dyka till marknivå och svänga i sista minuten som förvånade ansikten, bilhorn och gatunivån som rör sig förbi i en oskärpa. Dessa små slumpmässiga händelser som bilkrascher, överfall, butiksrån och andra vanliga brott, hjälper bara till att binda dina ansträngningar till staden och folket i den.

Staden som aldrig sover…

Det är ett härligt snyggt spel också, särskilt på PS4 Pro. New York sträcker sig i imponerande skarpa detaljer så långt ögat kan se (med den feta, orange eftermiddagssolen som lyser av regn dappade gatorna särskilt vackra att svänga igenom). Det är sällsynt att se något så stort och detaljerat ser så bra ut, särskilt med de allra sista historiska ögonblicken, några av de mest spektakulära saker jag har sett på ett tag.

Säkerhetskopiera utseende är en genuint sympatisk uppsättning karaktärer i hela spelet. Nästan alla huvuddelar är uttryckta och utförda med ett djup och karisma som jag inte förväntade mig. Yuri Lowenthals Peter Parker är direkt omtyckt och ett värdigt tillägg till Spider-Man-kanonen (som detta spel officiellt nu är). Han är charmig men mänsklig, och det finns några faktiska skratt att få ibland när detta verkligen spelar in det faktum att han under kraften bara är en kille.

Det är samma sak för resten av skådespelarna, från moster May till Norman Osborne (nu borgmästare i New York), allt väckt liv på skärmen på ett imponerande konkret sätt. Skrivandet, prestandan och ansiktsfånget är allt förstklassiga grejer, till den punkt där en stram käke eller en rynka är lika effektiv som att säga något högt. Det finns roliga utseende, verkligen rörande ögonblick och ett par bitar där Osborne tuggar landskapet med sjunkande mayoralisk förargelse. Att bara titta på människor reagera är en behandling.

Det är inte att säga att det inte har sina mörka stunder. Några delar, och en sektion i synnerhet, är potentiellt traumatiska på ett väldigt verkligt sätt som kan överraska de som används vid Spideys ofta lättare touch. Jag kan inte bestämma om det är trubbiga chocktaktiker som jagar en reaktion, eller ett försök att motverka Spider-Mans vanligtvis frisiga äventyr med en mer vuxen känsla, men det kommer sannolikt att dela publiken. Men det säger mycket att jag brydde mig på platser jag inte förväntade mig. Som i MCU: s Spider-Man-hemkomst, när Tom Holland är fångad och gråter under spillror, plötsligt plötsligt välplacerade verklighetskontroller saker och slutar att det blir för tecknat. Det finns ögonblick med noggrant utplacerade gravitor här som höjer plottbeats och berättelsestunder från videospelscener till &lsquo, glöm var du placerar controllerns underhållning.

En trasslad webb

När historien fortskrider växer spelet i skala men på ett hanterbart sätt. Samlarföremål, utmaningar och sidouppdrag som dyker upp, gör det i sina tiotals, inte hundratals. De tjänar dig också olika valutor du kan använda för att köpa nya prylar, kostymer och förmågor, vilket ger dem mer av en praktisk applikation än bara rent gameplay-fyllmedel. Att behärska det nya redskapet och de färdigheter du låser upp låter spelet fortsätta växa – tidig grundläggande stansning ger plats för omsorgsfullt utplacerade webbminor, perfekta räknare och vägghoppande attacker. När du kommer längre in växer Parkers grepppåse med leksaker oändligt, tillfredsställande kombinationer av sätt att ta ner hela gäng i taget. Dessutom växer din färdighet på ett mycket naturligt sätt. Jag hade jättekul i början grymt svängande, men mitt efter-spelet fullt utrustat Spidey tränger nålen under broarna i svängningshastigheter som skulle göra ben till damm om jag missade.

Det är välbalanserat vad gäller skala, tillväxt och uppnåbarhet, även om det finns några bitar som kan tröttna dig. Parkers dagjobb som forskare är fylld med elektriska krets- och spektrografpussel som, även om det är tillräckligt roligt, smaskar av ett försök att ge honom något speländamål utöver spelbara skärbrott. Mary Jane mässar lite bättre som en spelbar karaktär, med stealthavsnitt som utvidgar berättelsen när hon undersöker saker som reporter. De överträffar inte sitt välkomst för mycket och har i allmänhet en vinst som gör dem värda ansträngningen (plus en av hennes senare avsnitt är en riktig höjdpunkt).

Spideys andra icke-komplicerade aktiviteter varierar mycket. Det finns stealth-, strid- och dronejaktande utmaningar som lyfts direkt ut från Open World Side Mission Handbook och baser för att ta bort, som fortfarande är kul likadant på grund av den väloljade mekaniken bakom dem. Medan mer berättande sidouppdrag och forskningsstationer (vetenskapliga saker som att samla smogprover) är en blandad påse, är vissa roliga och intressanta användningar av mekanik, andra är … okej.

Hjälldyrkan

En sak som är svår att förbise är dock hur nära detta följer Batman Arkham-spelboken. Det är inte bara att mekanik som tvillingstickshackning lyfts i grossistledet, utan också hela beats och koncept från Arkham-spelen. Jag kan inte specifikt säga vad utan spoilers men det fanns stunder som jag blev förvånad över hur nära detta följer Arkham-mallen – till den punkt där jag nästan förväntade mig att se Rocksteady blinka upp i krediterna. Det fanns delar där en sak skulle hända och jag skulle bara tänka, "verkligen?! Du gör detockså?" När det gäller spel att spjäla från början är det ett bra val och det är där uppe med den serien i kvalitet, men det känns fortfarande lite konstigt.

Medan vi är på negativ är det värt att notera att snabba tidshändelser, när de dyker upp, är konstigt viktade. De är så långsamma att det nästan gör dem svårare, de saknar det rytmiskt uppenbaraträffaav något snabbare. XP delas också ut i så stora mängder att karaktärsframsteg känns mer historia ledd än av någon ansträngning från din sida, med de flesta huvudkampanjuppdrag som garanterar en nivåökning. Den överflödiga XP och glaciala QTE: er har en väldigt avslappnad spelkänsla, något i strid med de tuffare utmaningar och slagsmål du möter senare.

Icke desto mindre är Spider-Man fortfarande ett oerhört roligt äventyr fullt av fantastiska karaktärer och stunder, och nästan ett av de bästa videospelförståelserna för superhjälte hittills. Idomniac är en studio med nästan 25 års erfarenhet av att producera smala, taktila actionäventyr som känns bra att spela, och att se att expertis vänder sig till ett licensierat spel har skapat en imponerande, polerad och utformad upplevelse.

Om du letar efter ännu mer Spidey så kolla in alla Spider-Man PS4 påskägg som vi hittat hittills.

Spider-Man PS4