Marvel Ultimate Alliance 3-recension: “En charmig co-op-juggernaut”

• Marvels mäktigaste hanteras med omsorg av en magnifik röstbesättning
  • Haptisk, pålitlig co-op-strid som hela tiden pumpar adrenalin
  • En engagerande berättelse

• En klumpig kamera orsakar sällan problem
  • Främre lastning av en lista på låg nivå hindrar teamets mångsidighet
  • Att spela solo ger några problem med balans

Skäm bort mig och kastar ditt sinne tillbaka till 2006. Raven Software släppte den ursprungliga Marvel Ultimate Alliance till en pre-iPhone-värld. Ingen visste vad en streamingtjänst var, och Marvel Cinematic Universe var bara en glimt i en verkställande öga, inte en Disney-ägd mediejuggernaut, som skaffade nästan 3 miljarder dollar i boxen med sin senaste superhjälte träffas – Avengers: Endgame .

Snabbfakta: Marvel Ultimate Alliance 3

Marvel Ultimate Alliance 3-recension: & quot; En charmig co-op-juggernaut & quot;

Det är uppenbart att listan har samlats för att glädja moderna filmunderhållande Marvel-fans – varje Guardian of the Galaxy, nästan alla Avengers, Deadpool och tre karaktärer från Spider-Verse gör snittet, men bara de mest väsentliga X-Men gör det där inne, och de fantastiska fyra måste ha varit på semester när Thanos och hans goons började jaga Infinity Stones.

Stjärnbäddad quiplash

Ja – berättelsen lutar också till var Marvel Cinematic Universe befinner sig just nu. Uppenbarligen är allt detta förankrat i serierna oavsett, men du kan berätta att laget ville använda de berättelser som skulle vara fräscha i fansens sinnen. Medan de flesta kapitel åberopar fler kända karaktärer och skurkar som får berättelsen att känna sig original, måste du fortfarande stoppa ett Ultron-uppror och slåss mot Surtur på Rainbow Bridge – tyvärr utan att Immigrant Song spelar i bakgrunden den här gången.

Förutom att erbjuda en aldrig tidigare skådad mängd superhjältar, erbjuder Marvel Ultimate Alliance 3 också The Avengers of Voice of Talent Talent – Yuri Lowenthal och Nadji Jeter upprepar sina kritiskt berömda roller som Peter Parker och Miles Morales från Spider-Man PS4 (som är gjord ännu mer ett katartiskt hyllning när du kämpar mot Green Goblin utanför The Raft i ett tidigt uppdrag.)

Steve Blum förkroppsligar Venom, Allegra Clark fungerar sin magi som Spider-Gwen och Nolan North spikar både Deadpool och Rocket Raccoon. Leveransen och fram och tillbaka mellan hjältarna är en viktig del av The Black Order – och det är därför jag är nöjd med att säga att det är konsekvent tillfredsställande och ofta klandrar-värt – mycket omsorg har gjorts för att återskapa dessa karaktärer som är så viktigt för Marwells globala nätverk av fans. En svit med flytande animerade serier med serietidningar gör snittet tillsammans med ett antal fantastiska karaktärsstunder och ostiga enfodrar, av vilka några är alltför bra för att förstöra.

De mer milquetoast skurken gränsar till trite ibland (det finns en unironic "Du har inte hört det sista av mig!") och som många Marvel-filmer är startskottet för den tredje akten i Marvel Alliance 3 där spelet börjar avta – mest tack vare miljöer som saknar variation och några långtgående karaktärval som inte riktigt klämmer landningen.

Lyckligtvis tvättas denna lilla period med sloggy fyllmedel snabbt av den adrenalinpumpande bommelfinalen – fantastiska några timmar som avrunder kampanjen i filmisk stil, kompletterad med en väldig poäng. Det har sina vändningar – förvänta dig bara inga vattenverk, eftersom Marvel Ultimate Alliance 3 verkligen inte tar sig själv alltför på allvar och gillar att hänge sig till några av de mer dumma superhjältarna än de stoiska smolder-pojkarna på silverskärmen. Utanför kamratskapet känns fram och tillbaka mellan hjältar och skurkar mycket &lsquo, Anime ‘- som antingen kommer att leda till glädje eller anathema beroende på din disposition.

Synergi, mellan dig och mig

Några trevliga objektpussel kompletterar gameplay loopen i Marvel Ultimate Alliance – där du hanterar vågor på vågor av grym fiender med dina superhjälte drag. En av mina favoritdelar i striden är att använda Synergy-färdigheterna, som involverar att göra en ondskapsfull, jordnötssmör och chokladstil av två alliansmedlemmars förmågor att decimera en grupp fiender.

Den haptiska feedbacken från detta är alltid ett bråttom – en av mina favoriter är The Hulks kroppsslam som sammanfaller med Miles Morales elektriska golvband, vilket nästan alltid resulterade i en tillfredsställande bedövning. Black Panther kan också skryta med en lysande färdighet känd som Bast’s Fury där han gör Wakanda Forever-gesten och absorberar och återspeglar kärnkraftsskador, vilket är förödande när det kombineras med en virvel. Dessa färdigheter formas ofta i några av spelets hemliga pussel, som är ett litet slag av geni.

Det finns också ett antal inspirerade bosslag som konsekvent innebär ett smart designhinder eller föreställning beträffande skurken som jag gick in i, från Mysterios dimma till Doc Ocks tentakler, spelet gjorde alltid ett skådespel från sina skurkar när du äntligen fick chansen att bäst dem. Dessa skulle alltid komma fram till slutet av ett kapslat kapitel, vilket möjliggjorde en jämn praxis över hela kampanjen utanför några få tonåriga hicka. Ändå fick jag ofta dö för ett ögonblick för att andas och njuta av de söta inaktiva animationerna och detaljerade miljöer – bristen på navvärlden innebär att du alltid trycker på i en ofta blåsande takt i Marvel Ultimate Alliance 3. Som bot, spelet plunkar olika hjältar mellan striderna för ledig chitchatt, men de kände sig kopplade från berättelsen i stort och för det mesta för det.

Kampen kan bli hektisk vilket nästan alltid är roligt, men det kan leda till en försumbar avmattning. Mycket värre är dock den klumpiga kameran som ibland förråder strömmen av striden, lämnar dig fast i ett hörn eller skjuter ut dyra förmågor i fel riktning. Detta och det faktum att du inte kan ordentligt kedja förmågor i luften eller under en knappkombo var de två märkbara problemen som håller tillbaka Marvel Ultimate Alliance 3: s strid från att vara helt vattentät.

Ultimata teamet

När jag spelade spelet mestadels solo med några flerspelarsessioner mitt insåg jag snart att Marvel Ultimate Alliance 3 inte är någon svårighetsmässig pushover, och du måste faktiskt tänka taktiskt över din hjältkomposition om du vill lyckas. Hjältar får buffertar beroende på deras uppförande och troskap – eftersom jag är en spindelfan, hänvisade jag ofta till vad spelet kallar "Web Warriors", såväl som att få bonusar för att para ihop den brainy och visecracking karaktärerna. Även med några få webbslingrar på plats var mitt team fortfarande otroligt mångsidigt, vilket säger mycket om varje hjältes unika natur.

Jag skulle senare fortsätta med att njuta av Wasp, Deadpool, Nightcrawler ochBayonettaElsa Bloodstone genom mitt genomslag, även om jag tror att karaktärer introduceras så småningom gör byten av hjältar ganska förskräckande. Spelet är frontbelastat med superhjälteintroduktioner, vilket innebär att du har en stadig mängd ikoniska lågnivåkaraktärer att välja från mycket tidigt. Ändå när du hittar dina favoriter och gör framsteg är det svårt att motivera att byta ut en nivå 28 Spider-Man för någon som kan vara mer intressant när du har investerat så mycket av dina resurser i honom.

Det betyder att det är mer attraktivt att byta nyinförda karaktärer som börjar på en nivå relativt ditt team. Det roliga tutorial-uppdraget började mig som Guardians of the Galaxy, men jag spelade aldrig riktigt som dem igen – jag förstår att det i slutändan är ned till spelarens val, men kanske genom att ha uppdrag där en hjälte byts in (beroende på plats) så du tvingas spela eftersom mer av spelplanen skulle ha gjort för en mer mångsidig pool.

Infinity Gauntlet

Det finns lite balansproblem om du planerar att spela solo, särskilt när det gäller Synergy-attacker och deras relaterade Infinity Trials – mer om dem senare. I huvudsak är fönstret för att gå med A.I skiva tunt och att bygga meningsfull energi mellan karaktärer kan vara svårt, vilket betyder att du inte känner dig så synkroniserad som du skulle göra under en co-op-match där du kan kommunicera och koordinera attacker.

Men jag kom faktiskt till att njuta av utmaningen med mitt playthrough tack vare det grundliga utvecklingssystemet och Infinity-sidouppdragen. Det här läget låter dig återuppleva höjdpunkterna från tidigare kapitel i klyftgaller som kan skryta med unika upplåsbara enheter och extra resurser som hjälper dig att samla in dig om du kämpar. Infinity Trials varierar via en grupp uppdragsteman som smällar en timer på eller gör vissa skadetyper mindre effektiva – de är alltid en värdefull utflykt från kampanjen. Det här läget kan verkligen vara sitt eget spel, och det är definitivt där jag kommer att spendera större delen av min tid nu när jag har förpackat historien.

För att möta märket i de senare Infinity Trials måste du säkerställa att du utjämnar dina karaktärer ordentligt – det finns ett massivt, väg av exil-stil Alliance Enhancements-rutnät som du kan arbeta igenom och utrustade modifierare i ISO-8-skärvor som kan hjälpa till att finjustera dina hjältar för att passa uppdragskriterier eller anpassa sig för att slå en chef. Jag kommer säkert att dyka in i en flerspelare när jag startar för att slipa dessa system och utplåna mitt älskade drömteam med nya kostymer, färdigheter och skärvor i jakten på att skapa den verkliga ultimata alliansen. Fram till dess har jag inget annat än beröm att sjunga för Marvel Ultimate Alliance 3. Team Ninja har levererat en charmig, tillförlitlig co-op-juggernaut med en övertygande licens för att säkerhetskopiera den, en hanteras med omsorg av författarna och röstskådespelarna bakom den charmiga rollen Även om du bara planerar att spela solo kan jag ändå varmt rekommendera Marvel Ultimate Alliance 3 – medan det inte är helt knurrigt rent var det väldigt lätt att se förbi de mycket små grepparna i service med den fantastiska ramen som omger dem.

Kom för den knasiga striden och stanna för de förföriska systemen som kommer att hålla dig spela länge efter att den övertygande kampanjen har erövrat.

Marvel Ultimate Alliance 3-recension: "En charmig co-op-juggernaut"