Mary Poppins Returns recension: “En söt, stämningsfull throwback som ger alla känslor”

Mary Poppins Returnerar recension: & quot; Ett sött, stämningsfullt kast som ger alla känslor & quot;

Den 25 bästa Disney-sången gör att ditt hjärta blir bippidy-boppidy-boop

Medan Andrews målade denna praktiskt taget perfekta barnbarn som just det, kompenserar Blunt hennes brousiska vänlighet med mysterier. Var lärde hon sig att sjunga och dansa ett styvt musikhallnummer med en sådan sås? Varför är hennes Cockney-accent så övertygande? Varför tycker hennes paraply att hon är så ont? Vart går hon när hon inte är med oss?

Denna opaqueness gör henne mer engagerande, liksom hennes förhållande med Dick Van Dyke surrogat Miranda, som ger värme och undring till deras förtjusande partnerskap, såväl som hans betydande Broadway showmanship. När han bryter en rörelse i Technicolor svansar under det animerade segmentet och svänger runt en lyktstolpe med en fysikalitet som påminner om Van Dykes Big Bamboo hoving från Chitty Chitty Bang Bang, är det svårt att inte bryta i spontan applåder.

På samma sätt, som kusin Topsy, förstår Meryl Streep förväntningarna på sin karaktär och sin egen persona, tuggar upp och ner landskapet med löjligt elocution ("Det är en ovanlig accent…" Miranda konstaterar medvetet). Under tiden har Angela Lansbury och Van Dyke glimt i ögonen när Disney-arv kamos, och Colin Firth ger god perniciousness som banksjef William Weatherall Wilkins.

Utförandet är också felfritt i två viktiga fantasysekvenser (ett magiskt bubbelbad och en resa in i målningen på en Royal Doulton-skål), där Marshall går en fin linje mellan nyckfull och två, komisk och söt, samtidigt som man erkänner tittaren raffinemang. Ja, karaktärerna är i en animerad värld, men de Sandy Powell-designade kostymerna är fysiskt målade konfektioner och den simande FX minns gamla favorit Bednobs och Broomsticks (1971).

Som vi vet, "i varje jobb som måste göras finns det en del av kul," och medan Poppins är snyggt formulerad med ett öga fast på julkassokontoret i frånvaro av Star Wars, är det också ren, orubblig familjens kul. Endast en Scrooge kunde misslyckas med att känna den smittsamma glädjen genom att sväva över ett körsbärsblommigt London med en rosa ballong, vrida sig i en undersjøisk grotta med delfiner eller prata med hästen som drar en vagn. När Michael förundras, "Jag trodde aldrig att jag skulle känna det underet igen." Ganska så.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över kommande filmer du vill inte missa – och medan du är på det, varför inte ta en titt på de filmer som vi tror är de bästa filmer 2018 (än så länge)?

• Utgivningsdatum:19 december 2018 (Us) / 21 december 2018 (UK)
  • Certifikat:PG (USA) / U (UK)
  • Löpningstid:130 min