Mary Queen of Scots recension: “Reaches for the twist and treachery of a real-life Game of Thrones”

Ronan är linsens monark i denna feistiska, feministiska kungliga biopik, som gynnar drottningens konflikter över slagfältets handling.

Två härskande box-office-drottningar, Saoirse Ronan och Margot Robbie, går head-to-head i denna rikt packade men alltför ambitiösa kungliga biopik, och återskapar den sjuåriga rivaliteten mellan plockiga, ödesbegränsade Mary, drottningen av skotterna och hennes bestämda kusin, Englands Elizabeth 1.

Debutdirektör Josie Rourke sätter sin vackra stil feministiska melodrama av vid en hänsynslös galopp, när Ronans rebelliska tonåring Mary Stuart återvänder för att kräva sin skotska tron ​​och upptäcker att Elizabeths (Robbie) politiska och militära makt hotar allt.

Rourkes färska, kvinnligcentrerade läsning av Marys klippiga regering skapar en gripande ormar-och-stegar berättelse om dåligt äktenskap, svärd-skrattande olyckor och otaliga lordiska förräderier. Men dess andfådda, komplexa Tudor-politiska machination föredrar dastardt domstol som planerar över tomhetens tydlighet.

Mary Queen of Scots recension: & quot; Reaches for the twist and treachery of a real-life Game of Thrones & quot;

När Marias snabba förmåga bjuder på att ärva den engelska tronen och avvisa ett kontrollerande äktenskap med Elizabeths aristo leksakspojke Robert Dudley (Joe Alwyn), kan krossningen av skäggiga svartklädda domstolar som levererar vital utställning få lite förvirrande. Manusförfattare Beau Willimon (House of Cards-skaparen, så välkunnig i förräderi) går också all-in med de historiska faktorerna.

Så det finns stora delar av protestantisk och katolsk scheming och Tudor vs Stuart tron ​​påstår att de också smutsas ner. De ovannämnda är proppade i korta, intensiva och överdådig iscensatta scener som streckar från en harrad drottning till en annan i steniga kammare eller på ljungiga kullar. Denna hektiska fram och tillbaka kan ibland skapa Tudor-historiska whiplash i betraktaren, särskilt när det prickas av vitrioliska, Mary-förtalande predikningar av David Tennants vildögda predikant John Knox, med ett skägg som du kan förlora en grävling i.

Ganska mer övertygande är den romantiska katastrofen av Marias förförelse av Jack Lowdens dumt berusade och dekadenta Lord Darnley, lika desperat efter en krona som Mary är för en arvtagare som cementerar sina påståenden. Pinans mellan plottare, män och hennes inbördeskrigande halvbror Moray (James McArdle), känner Ronans snabbt tempererade, mycket förrådda drottning för barmhärtighet hos männen runt henne.

Så filmen liknar ofta The Other Boleyn Girlrather than the epicElizabeth, där en liknande belägerad kunglig smidda henne stely

Hennes Elizabeth (garishly poxed, white-faced, och wigged, som filmen Pennywise) blandar känsligt politisk pragmatism med genomträngande avundsjuka av Marias skönhet, hennes mod och hennes babyson som kommer att ärva båda kungariket. Där Robbie viker, härskar Ronan emellertid, fizzing med hård ilska eller rasad med ångest på hennes förrädiska &lsquo, Skydd.

Storslagen i det enda (historiskt felaktiga men kraftfulla) mötet med de kungliga rivalerna, glider Ronan mercurialt från att be om systerskap till svåra förolämpningar och snida sin egen dödliga väg. Hon är juvelen i kronan av Rourkes teatraliska stil, som sträcker sig för vridningar och förräderier i ett verkligt Game of Thrones, men håller handlingen bestämt intim.

För mer från filmvärlden, kolla in de mest efterlängtade kommande filmer som fortfarande kommer i år, liksom bästa filmer 2018 än så länge.

• Utgivningsdatum:7 december 2018 (USA) / 18 januari 2019 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)