• Ett massivt spel, fullt av saker att göra
  • Gott om anständiga karaktärer
  • Förbättras i de senare stadierna

• Kampen är undermålig
  • Överkomplicerade system och tunga på jargon
  • Dålig uppdragsdesign

Andromeda borde ha varit ett smart nytt kapitel för Mass Effect-serien. Så långt historien går är det. 634 år sedan de drog ut i djupa rymden, anländer en koloni med fartyg från Vintergatan – som representerar de flesta av de viktigaste arterna från vår galax – i Andromeda-galaxen och ser för att bosätta den som ett nytt hem. Snabbvarning: det finns detnågra mindre spoilersi denna intro för öppettiden, som redan har omfattats omfattande av förhandsgranskningar, men … Din karaktär, antingen Sara eller Scott Ryder, väcks från stasen för att hitta deras ark fångad i en mystisk rymdweb som heter The Scourge, och de &lsquo, gyllene världen ”de ska kolonisera är en förgiftad och fientlig planet. Inte den största början, och en som bara förvärras när din syskons stasis pod är skadad, skickar honom / henne i koma och din far dödas. Åh, och pappa var Pathfinder – en ledare för de mänskliga kolonisterna – och innan han dör överför Alec Ryder Pathfinder-status och alla påfrestningar av ansträngningar av jobbet till dig.

Därför är det väldigt skurrande att höra Ryder spricka så många skämt tidigt, allvarligheten i den imponerande uppsättningen något utspädd av ett gäng halta enfodrar och avvisande dialog. Hej, goda RPG: er blandar alltid den ihåliga ögonbrynen allvar med lite lätthjärta, men med hans / hennes ständiga kloka sprickor från början kommer Ryder över som en liten jackass. För mig ringde detta omedelbart larmklockor. Commander Shepard, i den ursprungliga trilogin, hade den snygga balansen mellan att vara hans / hennes egen karaktär och lämna tillräckligt med honom / henne själv för att spelare skulle kunna prägla sin egen personlighet. Ryder känner sig redan helt formad och tar mycket av den all-viktiga berättelsen blank-duken bort från spelaren. Med andra ord spelar du som Scott eller Sara Ryder – inte dig själv. Med tanke på att Mass Effect Andromeda är ett så massivt spel är detta definitivt inte bra.

Det finns en generell brist på subtilitet och finess till det här spelets berättelse, och mycket av det känns som om det missade poängen om vad som gjorde den ursprungliga trilogin till en sådan framgång. Det är som barnet som kopierar sin väns läxor, ändrar det för att få det att känna &lsquo, ny ‘, men är inte nödvändigtvis smart nog för att förstå vad han säger. De flesta av elementen här är kännbart igenom Mass Effect, men Andromeda lyckas inte skapa samma känsla av plats och tid. Världen är byggd av antingen vaga, breda slag eller via mycket nisch, väldigt intrikat tekniskt språk – det är resultatet av en kreativ spänning mellan att vilja och behöva förklara den enorma mängden saker i Andromeda, och försöka göra spelet tillgängligt för nykomlingar eller mer avslappnade fans.

Den tråkiga uppdragsdesign hjälper verkligen inte saker. De flesta uppdrag här följer samma mönster: tala med en person, gå dit personen säger att du ska gå, skjuta några utlänningar, skanna några föremål, gå tillbaka till personen. Frustrerande, många tidiga uppdrag skickar bara dig från punkt A till B till C till D och så vidare utan att be dig göra något mer än att dyka upp och interagera med ett objekt. Det finns så mycket upptagen arbete här, att utföra en redan betydande värld till något som känns enormt uppblåst. Kombinera det med den ständiga strömmen av techno-jargon, färska (bisarget namngivna) karaktärer introducerade i snabb takt och ett överväldigande utforskningssystem, och det kan kännas som att du helt enkelt surrar genom lastskärmar och resanimationer med lite ledtråd om varför du är där eller vad du ska göra. De första tio timmarna av spelet är förvirrande och ofta väldigt tråkiga, vilket är synd, eftersom berättelsen och karakteriseringen verkligen tar upp under senare hälften. Tyvärr kommer många att ha skrikat av då.

Mass Effect: Andromeda-recension: & quot; Inte en katastrof, men definitivt inte den nya starten som den här serien behövde & quot;

Spelet verkar glädja sig över att straffa spelare genom att upprepade gånger få dem att göra de minst roliga sakerna. Här är den huvudsakliga gärningsmannen Remnant glyph-systemet, som används för att låsa upp valv på varje planet för att göra den världen beboelig. Pathfinders anledning till befintliga är att förse kolonier med nya världar att leva på, och dessa gamla kvarvarande strukturer är nyckeln till att göra det, så de är verkligen viktiga. Problemet är att aktivera dem är tänder-slipande frustrerande. För att komma åt ett valv måste du aktivera tre monolit på en planet. Okej, först reser du till dem, sedan skannar området för att hitta dolda glyfer (tråkiga, men tar inte för lång tid), och sedan … spelar du Sudoku. Ja. Varje monolit aktiveras via ett Sudoku-pussel som använder glyfer istället för siffror. Misslyckas med pusslet, och dina framsteg återställs helt OCH du attackeras av en våg av fiender. För att upprepa: tre monoliter per planet plus ett valv. Det är fyra Sudoku-pussel i varje värld. Det är lite kul, och du måste göra det igen och igen och igen.

Andromedas stödbesättning – livsnerven i varje Mass Effect-spel – är ett blandat gäng, men generellt underhållande. Peebee och Liam är kanske framstående. Den förstnämnda är en falsk Asari-forskare som tänker och agerar på 100 km / h, vilket gör henne svår att läsa och fascinerande att chatta med. Den senare är en känslig soldattyp som tycker om chansen att göra fred och förstå raserna han möter i Andromeda. Du kommer ihåg några av de valmöten du har med dem, troligen mer för deras nyhetsvärde snarare än på någon form av djup känslomässig nivå, men poängen är att de lägger till välbehövligt ämne till spelet. Med andra ord, de är roliga att vara i, men det är osannolikt att du inte blir för knuten. Var och en av dina besättningskamrater har utstående stunder, det är säkert – jag gillade verkligen resultatet av att mänskliga kommandot Cora romansade, eftersom det var ett sött, rörande ögonblick som kommer efter att hon tappat en betydande del av sin tro. Men det är inte alltid ett nöje att vara i närheten, och ibland kommer du att kämpa för att verkligen bryr dig om deras berättelser, och kommer inte att känna dig tvungen att avsluta lojalitetsuppdrag förrän du absolut vill låsa upp deras slutliga nivåer..

Den nya rasen (inga spoilers här) introduceras fantasifullt, men inte lika kulturellt och minnesvärd som många av mjölkvägarna, och Kett – Andromedas ondska – är lämpligt skurkaktiga om lite saknas i djupet. Deras ledare börjar komediskt onda och starka, men senare i spelet avslöjar mer intressanta brister och karaktärsdrag, och visar smarta paralleller mellan Kett och de nyankomna kolonisterna. Det verkar som om alla kämpar för att känna till Andromeda-galaxen.

Och ok, låt oss prata om, er, prata. I Andromeda är röstspel och animationer … inte bra. I bästa fall är konversationer lite besvärliga, antingen för att de inte riktigt flyter ordentligt eller för att Ryder svar är för läskigt, ostlikt eller helt konstigt. I värsta fall är dialog nedbrytande, eftersom kameran helt fokuserar på fel person, eller en karakters ögon förskjuts maniskt från sida till sida som om de förväntar sig att bli attackerade medan de dricker utrymme-kaffe och pratar till dig om deras familj. Huvudpersonen talar i allmänhet bra, men en del dialog med mindre karaktärer låter som om det har lästs direkt från ett manus av en slumpmässig förbipasserande på gatan. En tidig samtal med Colonial Director Addison är så dåligt levererad och fylld med techno-babble, jag kämpade verkligen för att förstå vad hon pratade om. Det finns olyckliga kontinuitetsfel också – efter att ha pratat med den turkiska skurk Vetra i cirka fem minuter om hennes omfattande bakre berättelse, gick jag sedan ut ur rummet och fann att hon på mystiskt sätt teporterade till det område som jag just hade gått in i. En snittbild utlöste där hon skällde mig för "vi har inte pratat i åldrar". Hmmm…

Vill ha masseffekt: Andromeda-tips?

14 saker jag önskar att jag visste innan jag började med Mass Effect: Andromeda

Det är dock lätt att kritisera och ofullkomliga eftersom de är Mass Effect har ett omfattande utbud av konversationer och karaktärer. Om du är i universum (och det finns kunskap att upptäcka i det här spelet) och installationen, finns det en hel del spel att äta här. Det är en jättestor, och varje planet du besöker fylls snabbt med saker att göra och människor att träffas. Att resa runt i varje värld i Nomad-fordonet är dock ganska tråkigt, eftersom du ofta tillbringar åldrar som kör genom stora öken av ödemarken för att fullborda ett enda mål eller upptäcka en ny punkt på kartan. Det finns dock barmhärtigt ett anständigt snabbresesystem. Vissa planeter är mer livliga och intressanta att besöka – det finns en uppsättning på en gigantisk meteor som låter dig studsa i låg tyngdkraft och andra världar tätare och fantasifullare än &lsquo, token desert planet ‘och &lsquo, rutin isvärld ‘.

Galaxkartan ser också ganska liten ut i början, men i slutet av Andromeda är den full av saker att se och göra. Om du är en fan av kvantitet över kvalitet Mass Effect svika inte.

Det finns emellertid ett annat verkligt problem med spelet: strid. Du gör mycket fotografering och rymdmagi i Andromeda, och mycket av det misslyckas. Vapenvariationen är förvånansvärt bra – alla underklasser av beväpningar har behagligt olika vapen – och Biotic / Tech-krafter lägger lite krydda till varje möte, även om de flesta av dessa förmågor känner sig mycket likadana. Men det känns väldigt löst att skjuta och spränga saker med krafter. Syftet är ryckigt, och att flytta runt slagfältet med din jetpack komplicerar den redan kaotiska striden. Vad mer är, att hålla reda på dina lagkamrater och faktiskt använda sina krafter effektivt i en kamp är som att försöka rikta ett par petulant småbarn genom en sweet-shop.

Fiender är inte för smarta, och de är inte särskilt varierade – det här spelet rampar helt enkelt upp svårigheten genom att kasta fler skurkar på dig. Och det finns en speciell plats i helvetet reserverad för Kett-boss-typerna, som bara kan skadas när du förstört den lilla kulan som roterar runt dem. Vilket regenererar. Och de kan drabbas med en hit. Allt lägger till ett stridssystem som – även om det inte är katastrofalt – erbjuder lite underhållning eller glädje. Det är bara funktionellt, så snart du får tag på det.

Faktum är att samma sak kan sägas för mycket av Mass Effect Andromeda. När du väl är vana vid irritationerna och idiosynkrasierna i dess värld, börjar spelet bli lite roligare men bara inom sina egna konstiga gränser. Ta till exempel hantverkssystemet. Det delas in i forskning (det är där du skapar ritningar) och utveckling (där du använder ritningarna för att göra faktiska saker). Det finns tre olika typer av forskning du kan utföra, och var och en har en annan &lsquo, valuta ‘för att skapa ritningar. Inom dessa typer kan du välja att utveckla vapen, rustningar eller mods … snälla, försök att hålla jämna steg. När du har forskat ett objekt kan du sedan utveckla det, men det kräver olika hantverksmaterial som du bryter från planeter. Och du kan ändra tillverkade vapen. Det är så, så alltför komplicerat. Det finns ett klart nöje som kommer från att forska och bygga, till exempel, någon N7-rustning för att få Ryder att se ut som Shepard, men det är inte förrän du är ungefär 25 timmar in i spelet att du förstår systemet tillräckligt OCH har materialen att faktiskt uppnå det. Så mycket av Andromedas sanna skönhet ligger begravd bakom lager av komplext nonsens och onödig jargong. Detta spel behöver en redaktör.

Med lite mer fokus kunde Andromeda ha varit ett bra spel. Förutsättningen att utforska en ny gräns i rymden är spännande och original, och rollen av karaktärer som bor i denna nya värld – vare sig de nya raserna, eller de människor du har dragit med dig från Vintergatan – är mer intressanta än inte. Vissa av världarna har en verklig skönhet, och själva huvudberättelsen är tillräckligt tvingande för att bära dig lyckligt till slutet. Men det finns för mycket quest padding. För mycket teknisk jargon. För mycket kämpar för ett spel med ett dåligt stridssystem. För många smarta små animationer och uppdragsteg mellan saker och ting som faktiskt är kul att göra. Placera den resulterande upplevelsen bredvid oändligt mer finesserade öppen världsspel som The Witcher 3, Horizon: Zero Dawn – eller till och med den ursprungliga trilogin – och Andromeda jämför verkligen mycket dåligt. Inte en katastrof, men definitivt inte den nya starten som den här serien behövde, eller den som fansen har väntat tålmodigt på.

Vill du ha mer på BioWares sci-fi-epos? Missa inte vår Mass Effect: Andromeda-romantikguide och lära dig att hitta den dolda rustningen som seriens fans kommer att uppskatta.

Masseffekt: Andromeda