• Perfekta Halloween-vibbar
  • Sir Dan är en rolig, knäppa hjälte
  • En trogen remake

• Kampen känns sällan strategisk
  • Kameran är opriktig
  • buggy

Utvecklaren av MediEvil-remake ville göra ett spel så riktigt originalet att moderna spelare fortfarande kunde använda 1998-versionens strategiduider. Det lyckades. Tro mig, det var första gången jag laddat in en av de gamla GameFAQ-guidernaminstett halvt decennium. Det var bra att jag också hade en kurva med enkla textstrategiduider att granska: det finns slingrande nivålayouter som gör vägen framåt svårt att hitta (att myrnivån är den värsta), det finns viktiga objekt som är lätta att missa , och det finns en chef som kräver att du träffar specifika delar av miljön – även om de delar av miljön inte gör detnågotnågon annanstans på samma nivå och ingen annan chef är så.

Vänligen hålla din skräp till slutet, rutinerade spelare. Allt detta är verkligen den typen av retro grovhet som jag förväntar mig av ett spel från gamla skolan eller gamla skolan. Det skulle vara lätt att se förbi alla dessa brister, eller kanske till och med se dem som positiva, om att utforska etapper och slåss kändes utmanande och tillfredsställande. Det känns OK.

Creaky gamla ben

MediEvil-omprövning: & quot; För mycket av en Halloween-behandling för att inte kunna & quot;

Jag vet att det är en gammal hatt att prata om kameran i en videospelgranskning, men eftersom hela spelet är ett kast, låt oss börja där: MediEvil använder en blandning av fasta och fria kameravinklar, ibland låter du zooma in på en över-the- axelvy om du håller ner en knapp. Jag lämnar ibland flaglande under en scenövergång eller när jag försöker hitta fiender dolda i hörnen men det fungerar vanligtvis bra.

Tyvärr är även de inte dolda fienderna sällan kul att slåss. De flesta monster rör sig ungefär samma hastighet som vår skelthjälte Sir Daniel Fortasque (uttalas Fort-Askew) och skadar honom när de rör vid honom, så jag försöker vanligtvis fånga fiender med breda svärdsvängningar eller fånga dem bakom staket eller murar och plinka bort med varierade vapen. Jag har inte hittat en strategi som inte inkluderar fiender som slår mig tillbaka åtminstone några gånger, vilket leder till att varje nivå känner sig som en slitslag snarare än ett test av vits eller reflexer. Det är både upresist och oförlåtande, vilket är en frustrerande kombination.

När den ursprungliga MediEvil kom ut 1998 hade den grov strid och kamerarbete. Dess ambitiösa steg på andra områden som 3D-nivå design och knäppa, filmisk berättelse gjorde det fortfarande till en klassiker. Några av de smarta handen är lika fräscha idag, även med hans uttrycksmedel begränsade till käftlösa gnuggar, tandiga fläckar och enögda sprutor, jag tycker om Sir Dan som en karaktär. Om du delar med i min generations frodiga känslor av impostorsyndrom, kommer hans tapperande försök att leva upp till hans oförtjänta glans efter mödre att förmodligen också inspirera omedelbar sympati. Tyvärr gör de framtidsinriktade platserna resten av MediEvil känns ännu mer arkaisk.

Jag tillbringade ungefär 11 timmar på att spela igenom MediEvils kampanj från början till slut, och under den tiden mötte jag en handfull irriterande problem. Det minst besvärliga strängde mig på kartskärmen mellan nivåer så jag var tvungen att sluta till titeln och ladda in igen (lastskärmarna är förvånansvärt långa för hur små de flesta nivåerna är). Det värsta inträffade när jag av misstag hoppade över en skärscen, fick två händelser att spela på en gång och berövade mig Chalice som jag borde ha låst upp genom att rädda ett gäng Cockney-älvor. Naturligtvis inträffade den andra på den jävla myrenivån så jag kände mig skyldig att spela hela den fördömda saken igen. Alla mina problem inträffade i version 1.01 av spelet, förhoppningsvis kommer de att vila i framtida uppdateringar.

Scrappy Halloween

All annan kritik åt sidan kan jag inte hitta något fel med MediEvils utgivningsdatum. Det kommer ut vidperfekttid på året. Detta spel är en kock kyss värdig destillation av Halloween estetiska. Det finns spöken och imps och skelett, det finns en warty häxa som rör en kittel (som skickade mig till myren men jag förlåter henne), och det finns hela nivåer i pumpa lappar och spökade majs labyrinter. Även när man bekämpar de rastlösa döda och demonerna är det mer tecknad och komisk än skrämmande.

De flesta människor eller vänliga sprit Sir Dan möter poke-kul vid hans otäcka död och saknade bitar, men deras känsla för humor blir aldrig för mörk eller sjuk. Det finns en ovälkommen skildring av mentalt sjuka människor som rakjackad kanonfoder på asylnivå. Bortsett från det åtnjöt jag spelets ostiga / kokiga / läskiga vibe, och att spendera tid i det spökade riket Gallowmere förstärkte min njutning av säsongen. Vem som helst som kan uppskatta den kraftfulla energin som strålar från gångarna i Halloween-butikerna i köpcentret känner förmodligen samma sak.

Den Halloween-energin, den läckra gröna estetiken, är det jag gillade mest med MediEvil – vad som höll mig igång även när jag stönade igenom för många av de autentiskt lösa gåsaktiga scenerna och plattformsutmaningarna. Om du är ett stort fan av originalet som bara villdet därmed bättre grafik och några subtila förbättringar kommer du att bli glad. Om du vill ha något lite skrämmande och väldigt dumt att spela för Halloween kommer du att vara nöjd. Om du letar efter ett nytt spel att spela, har du ingen nostalgi för originalet, och det finns inte minst 10 kvadratmeter falska spindelbanor i ditt hem, bör du fortsätta leta.

Medievil