Midsommar-recension: “En extremt uppslukande filmupplevelse, om inte en absolut skrämmande”

Midsommar har en enastående föreställning från Florence Pugh och en sakkunnigt sammansatt atmosfär av rädsla, även om det saknar framdrivning och allkrävande skräck från Hereditary.

Midsommar, den andra funktionen från författaren / regissören Ari Aster, anländer till biografer knappt 12 månader efter Hereditary, hans telefonkortets första funktion. Ärftlig var inte bara en arresterande och självsäker debut, det var också en av de bästa (och skrämmaste) skräckfilmerna under decenniet. Så naturligtvis kommer Asters uppföljning belastad med förväntningar.

Spänd och elegant, med rundade föreställningar och en tragisk twist, Midsommars öppnande 15-minutersprolog är en absolut mästarklass och kan till och med fungera som en fristående kort. Men vad det gör i sammanhanget är att skapa den traumatiska backstoryen för den amerikanska kvinnan Dani (Florence Pugh), innan hon börjar på en resa till en hednisk sommar-solstice-festival i Sverige. Hon är motvilligt inbjuden av sin pojkvän Christian (Jack Reynor), som väntade sig en gutas semester med sina akademiska vänner.

Festivalen är bakgrunden som detta giftiga förhållande spelar ut mot, isoleringen och nästan konstant dagsljus (solen går knappt ner vid denna tid på året) blir en degel för den ökande konstigheten. Dani, Christian och vänner är de ordspråkiga grodorna i potten, och det dröjer inte länge innan sjuttaren blir en rullande koka, när festligheterna eskalerar från pittoreska udda till rent och oroande.

I sin kärna hade Hereditary en helt fantastiskt föreställning från Toni Collette, och Aster drar här en nyanserad, flerskiktsföreställning från Florence Pugh. Efter att ha redan bevisat sig en allvarlig talang är Midsommar bara ytterligare bevis på att hon är den verkliga affären. Hon går en fin linje som någon som kämpar för att hantera sin egen sorg medan hon eventuellt också är belyst. De ofta hallucinogener som gruppen konsumerar (ofta avsiktligt) bidrar till desorienteringen.

Också som i Hereditary, visar Aster en unik visuell stil, som känns som ett distinkt och fullt format varumärke efter bara två funktioner. Från slående snitt, formella kompositioner och noggrant etsade bakgrundsledningar är han en djävul när det gäller detaljer. Det är ett djärvt steg att ställa in en skräckfilm mestadels i dagsljus, och gröna fält och blomkransar verkar imponerande olycksbådande. Och än en gång finns det ett par chockerande grusamma stunder som punkterar den pastorala idyllen.

Det ger en extremt uppslukande filmupplevelse, om inte en absolut skrämmande. Midsommar förblir inte helt trogen sin &lsquo, soligt skräcktänkande, eftersom det använder den korta skymningsperioden och slutna stugor mer än en gång. Och vad den förlängda körtiden vinner i en omslutande, hypnotisk atmosfär, det rånar från spänningen. Det känns som en film som kommer att belöna framtida visningar, eftersom Aster frön ledtrådar hela tiden. Men vid den första reflektionen är det inte helt klart vad Midsommar försöker säga – dess meditation på sorg späds ut något av akademisk rivalitet – och det saknar en slutlig knockout-stans. Den största överraskningen är bristen på en enorm överraskning, den sörjer sig inte riktigt till det undermedvetna som The Wicker Man, eller verkligen ärftligt.

Vill du ha mer på Midsommar? TotalFilm talade med en expert om hur exakt Hollywood skildrar några av biograens mest tvångskulter

Midsommar