Mindhunter säsong 2 recension: “Större, bättre och mer komplicerad”

Mindhunter säsong 2: s öppettid förpackar tillräckligt med löften och intriger, både när det gäller karaktärsutveckling och seriemordare att det borde vara ett annat imponerande, men makabert äventyr.

Efter att ha kommit nästan två år efter seriens debut, tar Mindhunter säsong 2 lyckligtvis inte så lång tid för att underlätta dig tillbaka till världen av den spännande FBI Behavioral Science Unit (BSU), även om det är mindre lättare än att vada rakt in i vad kommer att vara fokus för säsongen – BTK Stranger. Inte bara är öppningsscenen tillägnad en kvinna som hittar sin man som bedriver någon erotisk kvävning i badrummet, utan en annan agent kommer att ta med alla BTK-filer till Bill Tench (Holt McCallany) när han anländer till kontoret efter en sommargrill med familjen, som pent påminner dig om oroligheten i hans hemliv kontra hans val av arbete. Mindhunter spelar då inte spel med sin publik: de tunga sakerna är här från start.

Det första avsnittet plockar snyggt upp från var säsong 1 slutade, påminner oss om att vi senast såg agenten Holden Ford (Jonathan Groff) bokstavligen i kopplingarna till seriemördaren Ed Kemper (Cameron Britton), även om Kemper gick in för kram snarare än bytet. Det hindrade dock inte Ford från att röra sig från en nästan dödsupplevelse, när vi hämtar saker med agenten och han hålls kvar i en sjukhussäng. Tack och lov är han bra, eller fin, ändå, men det är tydligt att det kommer att bli problem med Ford som kommer att fortsätta under säsongen.

Mindhunter säsong 2 recension: & quot; Större, bättre och mer komplicerad & quot;

Saker är på väg att bli större, bättre och förmodligen mer komplicerade för Fords team också, vilket utan tvekan kommer att sätta press på Fords redan tumultiga psyke. Det finns en ny chef på Quantico, Ted Gunn (Michael Cerveris), som etablerar sin nya regeringstid genom att ge Ford, Tench och teamet mer resurser, stöd och arbetskraft för att påskynda upprättandet av den formella beteendevetenskapsprocessen så att den kan rullas ut till lag över hela landet. Han får snabbt utforskningen av Office of Professional Responsibility (OPR) att försvinna, och, irriterande, verkar den lilla snitch i BSU utan att få några återverkningar för att skicka OPR bandet från Fords intervju med seriemördaren Richard Speck (Jack Erdie).

Gunn har redan lovat att säkerställa ett möte med Charles Manson, som dinglar som ett härligt löfte för senare i serien, men tillsammans med BTK, etableras också ett annat seriemördares fokus i det första avsnittet, som jag antar kommer att bli Atlanta Child Murders . De kommer till morden med en känslighet som inte riktigt har sett tidigare i serien, särskilt kring idéerna om huruvida morden var rasistiskt motiverade, och det kommer att vara intressant att se hur showen hanterar korsningen mellan ras och brottsbekämpning som säsongen utvecklas.

Men det är uppenbart att spänningarna redan är höga i teamet, även om vi bara är i avsnitt 1. Vissa av komplikationerna kring OPR-utredningen och Fords beteende är fortfarande påtagliga och tydligt påverkar det lilla teamet. En hel del av avsnittet spenderas för att se Gunn interagera med Ford, Tench och Dr. Wendy Carr (Anna Torv). Han har en lugn oro runt sig, och även om han verkar stödja besättningen finns det en spänning som får mig att känna sig orolig när han pratar.

Spänningen är dock något som genomsyrar hela avsnittet. Jag är inte säker på vem som ansvarar för att dekorera hos Quantico, men de trånga bruna och dämpade gula hjälper definitivt inte att lyfta stämningen. Det finns friktion för var och en av karaktärerna: Ford svänger mellan sin sjukdom och konflikt inom BSU och FBI, Tench försöker oskärpa gränserna mellan hem och arbete, bara för att hitta sina vänner fascinerade av den makaber och hans fru dödade, medan Carr uppenbarligen är känna trycket på jobbet och börjar söka distraherande genom att leera på en vacker servitris.

När friktioner börjar dyka upp – eller återuppstå i Tenchs fall – är jag fortfarande inte helt övertygad av de enorma gungorna i Fords temperament. Även om Jonathan Groff hanterar karaktären otroligt bra, tror jag att jag kanske är mer i lägret till den tidigare FBI-chefen som beskriver honom som en "arroganta, självbetjäna twerp". Även under denna öppning 48 minuter är det Holt McCallany som återigen lyser i sin roll som Tench. Hans karakters splittring mellan hem och arbete fortsätter att utvecklas den mer ansträngande, faderliga sidan av hans personlighet som var dold fram till de första säsongens avslutande avsnitt. Genom allt detta, även om han fortfarande har no-nonsense-inställningen till Ford men också till BSU, manövrerar en rörelse bort från Ford taktfullt, men på ett sätt som antyder permanenta sprickor och sprickor kan börja dyka upp i deras förhållande.

Det känns redan som om serien utvecklas och mognas och blir mer komplex när förhållandena börjar förändras, både professionellt och personligen. Jag är glada över att se vart detta går, och vilka dimensioner som läggs till av nya seriemordare som arbetar med Fords sinne, och han på deras. Ta med Manson.

Mindhunter