Mission: Impossible – Rogue Nation-översyn

Christopher McQuarrie håller franchise-säkringen fizzing med machinationer en go-go och lite precision.

Ethan blir mörk i ett färgstarka äventyr…

Ethan Hunt: s femte omöjliga uppdrag börjar med sitt mycket publicerade pengeskott: Tom Cruise klamrar fast vid sidan av en Airbus A400M. På riktigt. Det är ett galen stunt, och att främja ladda filmen med den är lika balsam – publiken kommer säkert att spendera de kommande två timmarna på att vänta på att den ska toppas.

Men om du vill veta den verkliga omkretsen av Cruises cojones, framgår det av hans beslut att lita på berättelser, kärleksfullt utformade set-bitar och spänning (allt levereras i 2D) snarare än att kila sig in i en bombastisk, CGI-uppblåst jamboree.Mission: Impossible – Rogue Nationkanske har sina högteknologiska prylar, men det är en tilltalande gammaldags affär.

Den sammanhängande trassliga handlingen ser Ethan besatt av syndikatets existens, en SPECTER-liknande organisation som består av förment avlidna agenter från hela världen. Stick in en stift i en internationell tragedi så berättar det om syndikatet. Men CIA-direktör Alan Hunley (Alec Baldwin) tycker att Hunt är paranoid, den omöjliga uppdragstyrkan utan kontroll.

Och därför måste Ethan, inte för första gången, vara skurk, odla ett otänkbart buskigt skägg och kräver den surreptitiska hjälp från hans tillförlitliga medarbetare (Jeremy Renner, Ving Rhames och en imponerande Simon Pegg, vars tekniska chef Benji ges mycket mer att göra) för att spåra hans enda länk till Syndikatet – viskande, avblinkande nutjob Solomon Lane (Sean Harris).

Mission: Impossible - Rogue Nation-översyn

Naturligtvis tar Ethans strävan honom till sådana långtgående platser som Paris, Casablanca och London, medan hans transportsätt – alltid rör sig i banbrytande tempo, och ibland reser i omvänd riktning, eller slalomande genom trafik, eller rusar ned ståtliga trappsteg – inkluderar bilar, motorcyklar och naturligtvis hans egna två fötter, Cruises upprättstående, armpumpande körning är lika ikonisk som John Waynes hip-roll slouch.

Det finns dubbel och tredubbel handlande i överflöd, mycket av det kommer via mystery lady Ilsa (den svenska skådespelerskan Rebecca Ferguson i ett skrämmande, sensuellt och brutalt framträdande, betrakta klingan väl och verkligen kastas ner till nya Bond-damer Monica Bellucci och Lea Seydoux).

Faktum är att Grand Guignol-sekvensen där Ethan och Ilsa först korsar banor som två silhuetter som arbetar med vingarna och riggningen av Wiens statsopera medan ett mordförsök spelar ut för ‘Nessun Dorma’, ärM: I5höjdpunkten.

Med sin vätskekamera och kvävningsspänning påminner den om Brian De Palmas utarbetade dödsdanser och återgår därmed serien till sin ursprungliga del. Regissör Christopher McQuarrie (Jack Reacher, manus avDe vanliga misstänkta) är en klassiker, och var och en av hans uppsättningar, inklusive en andfångande undervattenshist, har en behaglig renhet.

Mission: Impossible – Rogue Nationhar inte riktigt storleken på Brad Birds fjärde utflykt, dess skurk kan inte matcha Philip Seymour Hoffmans franchiseställning i J.J. Abrams part III och Ethan Hunt fortsätter att vara lite mer än en häpnadsväckande kapabel cyper. Men detta är en rolig post i en varaktig serie som aldrig misslyckats med att leverera en livlig utekväll, och du bör acceptera det, gärna.