Monster Hunter World: Iceborne recension: “En bättre version av ett redan fantastiskt spel”

Monster Hunter World: Iceborne är en utmärkt expansion så stor att den nästan känns som en uppföljare. Det är en bättre version av ett bra spel.

• Dussintals coola nya monster
  • Seriens snyggaste rustning
  • De mest utmanande jätter Världen någonsin sett

• Flera irritationer förblir oförändrade

När du kommer till det, försöker de flesta videospel att svara på en enkel fråga: hur gör vi att slåss med gigantiska monster roligare? Shadow of the Colossus gjorde monster större. Dragon’s Dogma låter dig klättra i monster som om de vore jättestor i djungeln. Men Monster Hunter World: Iceborne visste sanningen: du borde lägga till en gripande krok, eller i detta fall en Clutch Claw. Och tillägget av Clutch Claw är bara ett av många sätt som Iceborne förbättrar på Monster Hunter World. Det lägger till och förändras så mycket att det verkligen känns som ett helt andra spel – ett som är lika övertygande och givande som Monster Hunter World själv.

Monster Hunter World: Iceborne är till Monster Hunter World vad Monster Hunter 4 Ultimate var, ja, Monster Hunter 4. Det är ett slutspelfokuserat utbyggnad som tillför nya monster och utrustning, mer utmanande Master Rank-jakter, mer berättelseinnehåll, en annan biom, och några nya jakttekniker som Clutch Claw som jag så fascinerade dig i sista stycket. Denna Slinger-monterade gizmo låter dig kämpa på monster när du vaggar dem genom att träffa svaga punkter, och när du är fastkopplad kan du lindra deras hudar för att göra dem mer sårbara för attacker eller släppa loss din Slinger-ammunition för att skicka dem snubbla rätt in i en vägg för kraftiga skador och en extra stun.

Snabbfakta: Monster Hunter World: Iceborne

Monster Hunter World: Iceborne review: & quot; En bättre version av ett redan fantastiskt spel & quot;

Utgivningsdatum:6 september på PS4 och Xbox One, januari 2020 på PC
Plattform (s):PS4, Xbox One, PC
Utvecklare:Capcom
Utgivare:Capcom

Jag visste aldrig hur dåligt Monster Hunter behövde en stridssnurrande krok tills nu. Clutch Claw lägger till en annan nivå av strategi till jakter som accentuerar Monster Hunter’s strid, som passar sin spelögla vackert. Om du försöker bryta en viss kroppsdel ​​för att få de föremål du behöver för att skapa några redskap kan du lindra den och koncentrera dina attacker. Om ditt vapen fortsätter att studsa från en tuff del, kan du linda det för att mjukna upp det. Och om du bara gör något avslappnad jakt, är du fortfarande incitament att attackera monster svaga punkter för att skapa öppningar för Clutch Claw att gå på jobbet – det är gratis skada, och det är helt enkelt badass.

Bortsett från Clutch Claw fick alla 14 vapen också ett eller två nya knep som utjämnar sina spelstilar. De är roliga att leka med, men vapen känns fortfarande lika – på ett bra sätt. Och i slutet av dagen är Master Rank det stora dragningen här. Iceborne berättelse? Det är bra, mer av samma, verkligen med några tillagda karaktärsstunder. Ekosystemet är i kaos, det finns några helt fantastiska snitt här och där, och varje berättelse strävar efter en ny anledning till Kill The Thing. Den nya biomen, Hoarfrost Reach? Det är vackert, särskilt om du gillar snö och ylle mammuter, vilket jag gör. Det nya navet, Seliana? Underbar och mer intuitivt utformad än Astera. Bra saker runt, men det är aptitretare. Master Rank ärdeanledning att få Iceborne. Det är huvudrätten och den är läcker.

Mäster

I Master Rank har monster mer hälsa, hanterar mer skada och – nu är det den bästa delen – har nya attacker jämfört med deras High Rank-versioner. Det finns helt nya monster exklusiva för Master Rank, samt underarter som Coral Pukei-Pukei och Ebony Odogaron som sätter mer dramatiska vändningar på bekanta monster. För att sätta Master Rank i perspektiv: Jag kan döda en High Rank Pukei-Pukei på en minut och ändra, men min genomsnittliga Coral Pukei-Pukei-tid är för närvarande cirka 11 minuter. Master Rank-monster har hälsa på hälsan och de knepar ont. Efter att ha odlat samma monster så länge, har de faktiskt sparkatminass ass för en gångs verkligen uppfriskande.

Iceborne vaktlista är en blandning av helt nya monster och återkommande djur från tidigare spel, och det finns betydligt mer än Capcom avslöjade i anledningen till Iceborne. Jag var stolt över att upptäcka monster som inte syns i några trailers, så jag vill inte förstöra exakt vad eller hur många det finns. Låt oss bara säga att det finns bekvämt mer än 20 nya monster totalt, inklusive några överraskande och otroligt tuffa avvikelser. En trevlig sak med Iceborne är att det introducerar många nya monster via Expeditions snarare än faktiska uppdrag, vilket innebär att du har oändlig tid och liv att bränna medan du lär dig nya slagsmål. Naturligtvis måste du fortfarande få ett bra grepp om monster för att fortsätta historien, uppgradera dina jaktverktyg och hantverksredskap.

Av de offentligt avslöjade monster är mina favoritåtervändare Tigrex, Nargacuga, Barioth, Glavenus och Zinogre. Dessa monster behåller smaken från sina tidigare iterationer, men Capcoms gav dem också tillräckligt med nya attacker för att skaka upp veteraner. Från nykomlingarna är jag delvis Coral Pukei-Pukei, Nightshade Paolumu och Acidic Glavenus. Dessa underarter kräver dramatiskt olika strategier än deras basmonster, och de hjälper verkligen att sälja prestige för Master Rank. Banbaro är också exakt vad jag hoppades på: en absolut enhet som träffar dig med träd. Och nu när elementära vapen har buffrats åtnjuter jag verkligen spridningen av elementära svagheter bland de nya monster. Där världens baslista lutade kraftigt i Thunder- och Dragon-svagheter, har Iceborne en hel del vatten-, is- och eldsvagheter som är ett enormt boost för ofta förbisatta vapenträd.

Även efter att ha spelat genom G-Rank i Monster Hunter 4 Ultimate, kändes hoppet till Master Rank in World som lite mycket till en början. Men när jag skapade Master Rank-redskap och uppgraderade mina jaktverktyg genom att slutföra sido-uppdrag kunde jag känna att min karaktär blev starkare och jag kunde säga att jag fick tag på de nya monsterna. Den känslan av progression har alltid varit hjärtat i Monster Hunter, och den extra svårigheten med Master Rank hämmar verkligen den hemma.

Monster Hunter World var väldigt lätt jämfört med tidigare utbetalningar till serien, men med Iceborne gav Capcom det verkligen några tänder, och detta gynnar så många delar av spelet. Jag ignorerade helt miljöfällor som stenblock och fallgropar tidigare, men nu när monster är mycket hårdare söker jag aktivt efter verktyg som dessa eftersom de känner sig mer påverkliga. Jag är mer noggrann med vad mantlar, booster och föremål som jag tar på jaktar, och jag uppskattar mer defensiva och stödjande färdigheter när jag bygger rustningsuppsättningar. På samma sätt spelar jag ständigt mot Clutch Claw-öppningar eftersom jag vill ha alla fördelar jag kan få.

På samma sätt är jag hungrare efter redskap än någonsin tidigare. När det gäller byggalternativ jämför inte hoppet från låg rang till hög rang inte ens med Master Rank. De nya pansaruppsättningarna ser inte bara fantastiska ut, de har också nya och starkare färdigheter som möjliggör mer ambitiösa byggnader. De nya fyra-slot dekoration uttag – som också finns på uppgraderade mantlar – gör att få vissa färdigheter lättare än någonsin, och det finns en stor spridning av två och tre kostnadsuppsättningsbonusar som du kan kombinera på kraftfulla sätt. Jag önskar bara att vapnen var lika tilltalande.

Ny värld, gamla problem

När World lanserade blev många långvariga Monster Hunter-spelare – jag själv inkluderade – besvikna över hur samma vapnen var. De flesta slutspelvapen använde järn- och benträden som bas och ytligt monterade monsterdelar till dem. Det fanns fortfarande några utmärkelser som vapen Nergigante och Vaal Hazak, men vapnen var homogena totalt sett, med mindre individualitet jämfört med tidigare spel. Jag hoppades att Master Rank-vapen skulle fixa detta med mer skräddarsydda mönster som belyser monsteregenskaper, men tyvärr är det bara delvis fallet. Det finns massor av fantastiska vapen i Iceborne, gör mig inte fel, men det finns fortfarande dussintals platta, tråkiga, ben- och järnbasar, även för färgglada underarter som Coral Pukei-Pukei och ikoniska monster som Glavenus. Det räcker med att säga, jag är fortfarande noggrant besviken över hur många vapen ser ut.

Det finns några andra problem som Iceborne inte tar upp också. Jag har inte haft mycket tid att odla tempererade monster för dekorationer och strömmar, men enligt min erfarenhet är det fortfarande en crapshoot att skaffa endera. De bästa dekorationerna är ovanligt sällsynta, och oddsen för att få Streamstones du vill är ungefär lika, även med det nya alternativet Streamstone Melding. RNG bakom dessa system kan vara så dåligt att flera byggnader och uppgraderingar i princip är murade om du inte bokstavligen använder hundratals timmar på att slipa tempererade undersökningar. Jag förstår att Capcom behöver lite knapphet för att driva spelare att mala efterjakt efter spelet, men det nuvarande systemet är för begränsande. Jag hoppades verkligen att Iceborne skulle förbättras vid denna misslyckande av världen, men det har inte från vad jag hittills sett.

Jag har fått några andra klagomål, och även om de är mindre irriterande, i ett spel lika cykliskt som Monster Hunter, kan återkommande mindre problem lägga till mycket stora huvudvärk. Av orsaker kan jag inte förstå, Iceborne – eller åtminstone dess åtföljande uppdatering – nerfed Flash Pods in i trottoaren. Det gör de knapptnågotnu. Du kan i princip bara använda ett var få minut, och de bedövar inte flygande monster som de brukade. Detta gör kämpar monster som Azure Rathalos, Shrieking Legiana och Kushala Daora till en absolut mardröm, särskilt med vapen som svärd och sköld eller dubbla blad, som har nästan ingen räckvidd.

Ovanpå det, precis när jag spelade Iceborne för recension, har jag fått fler jakter avbrutna av roamingmonster än vad jag har gjort i hela Monster Hunter-karriären, inklusive de hundratals timmar jag satt i världen. Ibland kan jag inte gå tre minuter utan att sluta elda en Dung Pod på en Rathian eller Tigrex eller vad du har som vandrade in i området för att störa min kamp. Jag har sett uppåt fem roamingmonster i en enda jakt, var och en möter mer frustrerande än förra. Kom ihåg hur ofta Bazelgeuse brukade dyka upp i High Rank? Det är så, men värre. Att bli bedövad av ett brus eller bli slagen av en kombination av ett annat monster från skärmen – ett monster jag inte ens kom hit för att jaga – är inte intressant eller utmanande, det är irriterande.

Dessa problem kommer definitivt på mina nerver, men ingen av dem är deal-breakers, och det finns också vissa livskvalitetsförändringar som kompenserar dem, som förbättrad montering och Tailrider-taxi som låter dig åka små monster till utsedda platser. Dessutom sparkar Iceborne så mycket röv att jag är mer än villig att ignorera enstaka hicka. Mellan nya monster, extra utmaning, spännande build-variation och flashiga nya kombinationer, ger Iceborne en strikt bättre version av ett redan fantastiskt spel. Varje Monster Hunter World-fan bör spela Iceborne, och nu mer än någonsin borde alla och deras hund spela Monster Hunter World.

Recenserad på PS4.

Monster Hunter World