Moonlighter-recension: “Att förbättra den underbara gameplay-loopen som Stardew Valley utmärker sig på”

Moonlighter-recension: & quot; Att förbättra den underbara spel-slingan som Stardew Valley utmärker sig på & quot;

Så det är när mörkret faller att Moonlighter förvandlas igen. Att glida bortom gränserna för den första grinden i Golem Dungeons handlar allt om att upptäcka att på natten magljus magiskt kombinerar den procedurmässigt genererade magin / helvetet av Binding av Isaacs fängelsehålor, men med sin egen sträng av problematiska fiender, med tung-i-kinden mörk Souls-esque straff. Varje fängelsehåla går igenom tre nivåer, alla fyllda med byte och beasties, med en sista, fjärde zon reserverad för den fängelsehåls boss. Men om du dör när som helst i fängelsehålan, kommer du att förlora all den plundra du har rensat från de monster du har dödat, hittat i bröstkorgar eller böjt från de beniga kopplingarna i dina heroiska förfäder (oroa dig inte, Jag har bara rasat upp som ett dussin gånger).

Det är tydligt att detta också är ett spel för spelare, av spelare. Den tippar inte bara hatten till andra titlar i spelform, den är också full av referenser i spelet, från det ögonblick Zenon ger dig en kvasthandtag och säger "Det är farligt där ute, ta det här", till kunderna i din butik som ser exakt ut som Final Fantasy-karaktärer i fantastisk pixelart.

Bara ett dungeon-dyk till…

Men det är jakten på byte som håller den underbart vanliga eviga spelslingan fortfarande, bort från det faktum att det är den typen av hälsosamma bedårande konststil som gör att du vill köpa ett ton merch. Brottet är vad du behöver för att lagerföra din butik för att tjäna pengar, uppgradera dina olika vapen eller köpa nya och så småningom uppfylla förfrågningar som Rynoka städer har skickat till dig. Men det är inte lätt, speciellt när du passerar genom fängelsehålorna i olika fängelser och fyller bytet i din ryggsäck kommer du snart att få slut på rymden. Vissa artiklar är förbannade och tvingar dig att placera dem noggrant för att hindra dem förstöra andra resurser, medan andra är ömtåliga. Det är en konstant jonglering som håller dig att väga upp värde, användbarhet och andra egenskaper. Det är dock detta som håller Moonlighter’s spelslinga på tårna – och inte bara för att fienderna är knepiga – för det finns alltid bara en sak till som du behöver, lite mer pengar att göra, och en annan nivå att gå vidare till.

Det hjälper att det finns fyra olika fängelsehålor att utforska – går från Golem och skog, till öken och teknik – alla erbjuder olika resurser för att rensa och fiender att slåss. Just när du börjar känna att du blir uttråkad, kastar Moonlighter dig en annan utmaning, ett annat uppdrag, ett annat mål, och retar dig med att gå tillbaka till fängelsehålor förut för att få den ena saken du behöver för en fantastisk svärduppgradering. Och det är innan du kommer nära det ultimata målet att ta reda på vad som ligger bakom dörren med alla lås på den.

Naturligtvis, efter 40 timmar av spelet på PS4, är jag naturligtvis inte nära det. Jag grävar igenom de olika fängelsehålorna gång på gång, bygger upp min butik, uppgraderar mina vapen, säljer mina varor och har i allmänhet den bästa tiden i Moonlighter. Åh, och börja hela saken igen på Switch, för ja, det är verkligen så bra, och ser ut och spelar som en absolut dröm på Nintendos senaste konsol. Det här är din nya Stardew Valley. Det här är det som spelar platsen som spelet som tar över hela helgerna utan att ens tänka på det. Det här är det som du har galna skribenter för i anteckningsböcker, planerar spelplaner och memorerar de galna rantingarna från döda hjältar som kom framför dig. Vad sa de, låg i ett bröstkorg någonstans mellan våning tre och chefen för skogsfängelset igen?

Du vet om Moonlighter låter som ditt nästa beroende, för du har antagligen redan varit där med Stardew eller Isaac tidigare och kört dig själv till den speciella galenskapen. Men om det låter som det är för dig måste du ta dig ner till Rynoka stat. Will kommer att bli din nya bästa vän.

Recenserad på PS4 Pro och Nintendo Switch.

EXTRAKNÄCKARE

Moonlighter lyckas balansera de bästa bitarna från Stardew Valley, Dark Souls och Binding of Isaac perfekt för ett spel som bara håller dig tillbaka för mer.