MotoGP 15 granskning

Det är väldigt lika med förra årets spel och saknar fortfarande lite magi, men det mer organiska utseendet, teamskapande funktionen och den fantastiska hanteringen gör detta till den bästa cykelcykeln på PS4 hittills.

• Exempel på användning av den officiella MotoGP-licensen
  • Fler organiska miljöer än förra året
  • Lönande och trevlig cykelhanteringsmodell
  • Cyklarna ser fenomenala ut på nära håll

• Känns nästan exakt som förra årets spel
  • Fortfarande saknar personlighet och känsla

MotoGP 15 är en av de “inkrementella uppdateringarna” som alltid orsakar klagande och gnagande av tänder. Men i det här fallet har de små tweaksen gjort en märkbar skillnad på upplevelsen, så jag är inte ledsen. Detta är ett mer välkomnande och konsekvent paket, och lika uttömmande när det gäller att återge sporten.

Som tidigare får du alla lag, cyklar och ryttare för den aktuella säsongen Moto3, Moto2 och MotoGP, men du får också förra året, med ett 2014-händelsläge som ber dig att replikera klassiska strider som Rossi vs Marquez i Qatar. Det är en stor användning av licensen, och att se Valentino stråla mot dig från laddningsskärmen (tillsammans med en lämpligt inspirerande offert), gör en lång väg att få dig att känna dig närmare den verkliga sporten. Som sagt känns presentationen väldigt lik föregående års spel.

MotoGP 15 granskning

På banan uppförde AI-ryttarna en stor kamp, ​​överträffar dig till hårnålar och glidström förbi dig längs rakt. De tenderar att hålla sig själva i nära lopp (vilket är nödvändigt eftersom det verkliga kontakten kan döda människor), men de tenderar också att spela det säkert. Om du spelar på en särskilt galen linje kan du ofta göra flera platser i ett hörn. Men totalt sett är tävlingen solid och utmanande, och att säkerställa en podiumfinish utan att ta till spolningsfunktionen är en betydande prestation.

Cykelhanteringen är utmärkt, och med alla assistenter inställda på deras svåraste inställning, spara för dragkraftkontrollen inställd på ‘Låg’, kände jag att jag hade hittat den bästa kompromissen mellan spelbarhet och realism. När även en enkel övning är rolig, vet du att hanteringen är bra.

MotoGP 15 granskning

Det är 30 av en anledning

MotoGP 15 granskning

Besvikande, även på PS4, spelet körs bara vid 30 fps. Det är verkligen stabilt och snyggt, men eftersom Project CARS klarar 60 fps med skademodellering och ännu bättre dynamiskt väder, är det inte helt upp till standarderna för sina kamrater. Åtminstone känns det fort fort – dessa MotoGP-cyklar är som raketer.

Naturligtvis är MotoGP-cyklarna själva monster. Med samma inställningar har du många fler slingrare, särskilt om du pressar frambromsen för ivrigt. De flesta ögonblick kan sparas om du letar efter skyltarna … Kalla mig bara ‘doktorn’. Vad är det? Åh, tydligen har det redan tagits. Skämt åt sidan, men det är fortfarande faktum att cyklar kräver en hel del ansträngningar för att kontrollera på något annat än nybörjare inställningar, och det är inte alltid lika omedelbar kul. Så varnas.

Karriärläget ser den största nya funktionen, eftersom du nu kan starta ditt eget team. Du börjar i Moto3, med en ganska konkurrenskraftig cykel, och måste locka nya sponsorer genom att uppfylla resultatmålen. Du bygger också upp datapaketetoketter – tillbaka från förra året – som du kan spendera på att uppgradera din åktur, men nu samlar du också in krediter, som du kan använda för att köpa bättre cyklar till ditt team. Tyvärr utplånas alla datapaket som du spenderar för att uppgradera din första cykel när du byter till en annan, vilket verkar negera poängen att tjäna dem, särskilt eftersom en ny cykels prestanda är märkbart bättre än att uppgradera en befintlig.

MotoGP 15 granskning

Visualerna har justerats – om än subtilt – för att ge mycket mer organiska känslor. Det är långt ifrån perfekt, med otroligt grundläggande träd på vissa spår och enhetliga torra fläckar som helt krossar illusionen när de regimenteras perfekt ner en halva av en rak (det räknas inte som en “torr linje”, jag gör inte bryr sig om vad någon säger). Men tack vare lite mer naturligt utseende belysning, och enstaka stund med disfiltrerad underbarhet, känns MotoGP 15 mycket mindre steril än förra årets spel.

Som du antagligen kan säga, jag gillar MotoGP 15. Det är en stark officiell produkt att gå tillsammans med den verkliga säsongen, och kärnan är mycket lika bra som Rides, bara med bättre racing, presentation och banor. Det är definitivt det bästa cykeltävlingsspelet på PS4. Men det är en irriterande känsla jag inte kan skaka…

MotoGP 15 granskning

Namcos MotoGP för PSP kom ut 2006. Det har inga vädereffekter, inte heller garagescener eller någon form av sidlägen. Det ger bara en exceptionell kärnupplevelse som jag fortfarande kände förtjänad 9/10 på vårt gamla betygssystem (ja jag har varit här så länge). Och jag gillar det fortfarande mer än MotoGP 15. Milestones spel är mycket gynnsammare än förra år, säkert, men Namcos lilla skönhet har fortfarande det inslaget av magi. Det gör det inte. Vissa element är helt klart fantastiska och det finns inget fruktansvärt fel med det, men det är inte en väsentlig videospelupplevelse, det är bara väldigt bra.

Detta spel granskades på PS4. En version av denna recension visas också i Officiell PlayStation Magazine.

MotoGP 15