Mule-recensionen: “En obekväm passform för Time’s Up-era”

Sub-par. Om du bara kommer att se en octogenarian-film-stjärna film, gå till Redford’s The Old Man and the Gun

Mulen kan mycket väl beskriva Clint Eastwood: envist att göra sin egen typ av filmer trots hans framåtriktade år och alltmer gammaldags smak. Denna, hans 37: e film som regissör, ​​delar DNA med några av hans 70-talets produktion i dess avslappnade rasism, skildring av kvinnor som horor eller änglar och ett maskulint värdesystem baserat på virilitet.

Vilket kan avfärdas som nycklar av en ikonisk gammal skolstjärna, eller de verkliga förkroppsligningarna av filmens ämne, antingen sätt, The Mule är en obekväm passform för #TimesUp-eran. Baserat på samskriven Sam Dolnicks New York Times-berättelse om en farfar som blev en kartellhandelare följer filmen äventyren från krigsveterinär och trädgårdsodlare Earl Stone (Eastwood).

Med hans världsliga ägodel staplade i sin beat-up truck och ett allvarligt kassaflödesproblem som förhindrar honom att ge hans barnbarn det bröllop som han lovade, verkar en främling erbjudande av ett körjobb från El Paso till Chicago för bra för att gå upp. Tills han befinner sig parkerad i ett dodgy garage, omgiven av vapen-sammandragande gängmedlemmar och i besittning av en bränd telefon. Även då tappar inte öre helt förrän han drar sig upp och tar en titt i en av påsarna som han skiftar – precis som en polis och hans drog-snifferhund anländer…

Mule-recensionen: & quot; En obekväm passform för Time's Up-eraen & quot;

Den här delen av Eastwoods limbera berättelse är underhållande och charmig: titta på Earl sjunga gamla låtar medan han prutar över hela landet och snakar / förföljer gangbangers under hans pick-ups och droppar, medan DEA-agent Colin Bates (Bradley Cooper) försöker fånga den våldsamma gamla sothöna. Till och med den nu standardvärme nickar – när cocky stenbrott och ovetande förföljare möter i en restaurang och diskuterar äktenskap över kaffe – kittlar. Men när insatserna blir högre, kommer den goodwillen att få när Earl möter kartellchefen (Andy Garcia) och lider av en familjeförsäkring som uppmanar ouppnådd inlösen för att vara en frånvarande pappa och make i heliga kvinnors händer..

Detta är särskilt obehagligt när det spelas tillsammans med två olika scener där Eastwood har halvklädda trekanter med namnlösa unga kvinnor, till synes utformade för att visa vad en kille Earl är. Det är också i den här sista tredjedelen som manus och framförande exponeras. Dolnick och medförfattaren Nick Schenk överreagerar för en hjälte resa och social kommentar, en scen där en mexikansk-amerikansk förare sprider statistik om rasrelaterade dödsfall när han dras över är tondöv.

Samtidigt levererar den vanligtvis pålitliga Dianne Wiest en karriärvärsta tur. Fortfarande Cooper och kollegan DEA-mannen Michael Pe&ntilde, ett verk underverk med kliché&eacute, s, säljer machohot till gangster och injicerar coolt i roller som i huvudsak kräver att de ska köra runt i en rörmokare.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över de mest spännande kommande filmer i butik för 2019 – och medan du är på det, varför inte ta en titt på bästa filmer 2018 som du kanske har missat?

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 25 januari 2019 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:116 minuter