MX vs ATV Alive recension

• Solida kontroller
  • Tjäna XP i alla lägen
  • Bra pris på 40 $

• Brutal för nykomlingar
  • Inte många spår öppnas i början
  • Utjämning tar mycket tid

Karriärlängden för vanliga MX- eller ATV-proffs måste vara riktigt kort. Med tanke på den straff som deras kroppar måste ta, vad med det hela "att bli överkörd av stora fordon medan de körs in i leran" Det är svårt att föreställa sig att många av dem överlever länge. Det är vår största takeaway från MX vs ATV Alive, helt enkelt för att vi tillbringade massor av tid på att ha motorcykelbanor permanent påtryckta på våra baksidor.

Naturligtvis kommer inte skickliga ryttare att krossa nästan lika ofta, och när vi blev mer bekanta med kontrollerna och byggde upp några attribut ökade vår förväntade livslängd fint. Det är tveksamt att alla som plockar upp Alive kommer till samma punkt, eftersom spelet antar att du antingen har spelat serien förut eller att du är resursfull nog för att skura internet för att lära dig. Det finns ingen handledning eller verklig karriärutveckling, ett märkligt beslut med tanke på kontrollernas djup och de tunga lutningarna mot online-spel. Det enda sättet att lära sig hur man går från dåligt till gott är att söka hjälp från externa källor, eftersom Alive inte är minst intresserad av att berätta för dig.

Detta kommer emellertid inte att vara ett problem för seriedjotter, som förmodligen hoppar rätt in och är i god form. Båda typerna av fordon – motorcyklar och terränghjulingar – har samma kontrollsystem. Vem som helst kan räkna ut gasen och bromsen, men nyckeln till att vinna finns i två delar – med kopplingen och förarens egen vikt. Genom att ställa in kopplingen på rätt sätt kan du snabbt accelerera ut ur svängarna och fånga stor luft från hopp, vilket är användbart inte bara för knep men, ännu viktigare, att landa på ett ställe som låter dig fortsätta röra dig snabbt. Det enklaste sättet att falla bakom i lopp är att landa halvvägs upp en annan kulle, ta den från oss – det gjorde vi några hundra gånger. Luta dig in eller ut ur svängar hjälper dig att skära hörn, och sätehoppning på rätt sätt förvandlar bulor till möjligheter att passera olyckliga motståndare. Sätt ihop alla dessa – om du kan – så blir du en vinnare. Komplicerad? Ja. Givande? Absolut.

MX vs ATV Alive recension

Trots att kontrollerna är desamma känns ATV: erna oändligt lättare. Det tog oss mer än några timmar att få ett bra grepp på cyklarna, men vi hoppade långt, utförde trick och vann lopp på fyra hjul i kort ordning. För nybörjare kan vi inte rekommendera att du slår dessa först starkt nog. ATV: er kommer att ge dig den bästa chansen att få framgång tidigt, både offline och på, om det inte av någon annan anledning än du skulle kunna få värdefulla ryttare och färdiga tillägg som förvandlar det till en kraftfull racer.

Utjämning är avgörande. Tyvärr tar det en stund (speciellt om du inte är särskilt bra) och det finns inte så många spår som låsts upp i början. Så du kommer att slita runt samma få platser i några timmar innan nya områden blir tillgängliga. Den goda nyheten är att oavsett om du tävlar online eller är off, så får du värdefull XP. Så det finns aldrig ett slösat lopp, även om du kommer död sist.

I kärnan handlar Alive verkligen om online-racing, som går mycket bra. Enkelspelarläget är bara en serie tävlingar du kan göra om och om igen. Det finns inga ställningar eller serier, ditt mål är att tävla om att få XP och bygga upp dina fordon – allt så att du kan ta dem online och (förhoppningsvis) dominera. Medan vi uppskattar förmågan att fortsätta få XP även när vi tävlar om samma långa eller korta spår (eller utforskar i Free Ride-läge), skulle alla typer av Circuit- eller Story-läge ha gjort spelaren upplevelse mer övertygande. Även om det är relativt roligt, känns det som övning för online och inte mycket annat.

MX vs ATV Alive recension

Naturligtvis är det förmodligen hur THQ vill att vi ska känna oss, med tanke på den stora satsningen Alive har gjort för att utveckla ett robust online-community. Det finns massor av DLC utlovade under de kommande månaderna, inklusive spår, fordon och spellägen. Detta är en stor anledning till att Alive prissätts där det är ($ 40) – om en anständig andel av onlinespelarna köper några av dessa saker kommer affärsmodellen att fungera. Huruvida online-ryttare kommer att tvingas följa med Joneses eller inte är en fråga som återstår att besvara. Tiden får avgöra.

Alives ljud och bild är bara OK, det finns coola funktioner som ihållande bandeformering och hinder (till exempel när någon slår en höstack i mitten av banan kommer den att stanna kvar längden på loppet), men när ryttare kolliderar med eller springa över varandra förloras några av de mest realistiska handen. Trasdockfysik snedvrider besvärligt dina ryttare när de kraschar, och det finns ofta ingen reaktion eftersom ett hjälplöst offer slås ner i leran under foten av ett dussin glömska ryttare. "Finns det en kille på marken? Skruva fast det, jag har ett lopp för att vinna – låt oss rulla rätt över den här stackars jävelen!"

Sportiga mängder djup på vissa nivåer, men ändå saknar mycket på andra, kommer MX vs ATV Alive troligen att ha en smal överklagande. Prispunkten gör det attraktivt för nybörjare, men samma människor kommer att bli besvärade på svårighetsnivån. Långtidsfans kommer att uppskatta kontrolljusteringarna och djupet på fordon, även om många fortfarande hånar för en mer övertygande spelareupplevelse. Om du letar efter en enkel arcade racer, gå snabbt med. Men om du är villig att lära dig själv är Alive bara tricket. Var bara tacksam för att du inte gör det här i verkligheten, annars skulle du ha en däckspårstatuering upp och ner i ansiktet.