Need For Speed ​​Heat-recension: “Kan inte fånga glansen för serien PS2 storhetstid”

• Solid, snabb, kontrollerbar körning
  • Vackra licensierade bilar med snygga mods
  • Poängsystemet för natten är väl utformat

• Samma spel som sällan lockar
  • Att överleva natten kan känns mer som tur än skicklighet
  • Allt gjort (bättre) tidigare

Det är rimligt att säga Need For Speed ​​Underground 2 är fortfarande toppen på gatan racing sida av serien. Vi har haft bättre grafik, större miljöer, onlineintegration och nästan alla andra moderna mekanismer tillgängliga, men ändå är det det spelet som fans har längtat efter att se omstartade mest. Nåväl, Need for Speed ​​Heat är här för att få en ny knäppning till formeln, den här gången lägga till avslappnad dagkörning för att betona gatorna på natten. Det är en bra idé, särskilt när du lägger till &lsquo, Heat ‘rykte multiplikator för att bokstavligen höja insatserna, men det här spelet känns fortfarande som en blygsam inställd motor som börjar från kallt istället för ett snarling beist som svänger vid limiter.

Snabbfakta: Behov av hastighetsvärme

Need For Speed ​​Heat-granskning: & quot; Kan inte riktigt fånga härligheten i serien PS2 storhetstid & quot;

Utgivningsdatum:8 november 2019
Plattform (s):PS4, Xbox One, PC
Developer / utgivare: Ghost Games / Electronic Arts

Berättelsevis, det är ännu en &lsquo, rookie racer ser ut att göra ett namn för sig själva berättelse som är så väl trassad att det är ner till berggrunden. Du kan välja vilken som helst av de förinställda avatarerna som huvudrollen, även om det som verkar vara en spunky protagonist visar sig vara en komplett idiot och hilariskt utifrån deras djup. Klipp scener som &lsquo, gömmer sig bakom saker i samma rum för att avlyssna lite är helt otroligt, och bara mitten av huvudhistorien har någon känslomässig ansträngning. Det är åtminstone anständigt uttryckt och det finns alltid radioprat för att hålla dig sällskap, men du känner aldrig som du tävlar mot en verklig älskande inspirerande liga av essförare.

Nätter i skrik

Ah ja, gatan racing här är en udda. På dagen är det väldigt civiliserat när du går in i tävlingsevenemang för att tjäna &lsquo, bank ‘(varför kan de inte bara kalla det &lsquo, pengar ‘?) och besök återförsäljare för att köpa nya bilar. Det är en anständig racket som tjänar 25 000 dollar för ett fem minuters lopp, men du kan inte köpa anständiga uppgraderingar om inte återförsäljarna respekterar dig tillräckligt. Du tjänar respekt på natten men – aha! – på natten är poliserna i kraft för att ta dig ner. Polisen kan ingripa när som helst, oavsett om det är mitten av loppet, under en driftutmaning, eller till och med medan du sitter och tittar på kartskärmen om du är online, eftersom spelet fortsätter i bakgrunden eftersom det faktiskt inte kan pausa åtgärden. Åtminstone har du nu valet mellan online- och offlineuppspelning, och det stänger kartan automatiskt när du är upptäckt så att du åtminstone har en chans att komma undan.

Den största frågan som spelet ställer är hur säker du är i att kunna göra just det. Det finns ett tydligt spelelement att gå vidare i Need For Speed ​​Heat, men det är först efter lång tid som du inser vad du spelar med: din tid. Du kan påskynda dina framsteg genom att öka din namngivna värmemätare till en maximal 5x multiplikator varje natt. Förlorar polisen och gör det till ett kassaskåp och du bankar din rep och återställer räknaren för nästa dags verksamhet. Fångas dock och du tappar all din multiplikator (men lyckligtvis inte din baspoäng, det skulle vara för mycket). Så i huvudsak klättrar du på stegar och glider ner ormar, med valutan för framgång och misslyckande är verkliga timmar av dyrbar tid. Du kan lika gärna gå långsamt och stadigt, banka allt så snart du slår dubblaren, kommer du att avsluta spelet lika snabbt som alltid för högre och misslyckande, säg, varannan gång.

Naturligtvis är det en kynisk inställning och tar inte hänsyn till den ökade faran för högre värmenivåer som utan tvekan gör spelet mer spännande. Det tar ett tag innan du inser att du måste uppgradera vissa förmåner i garaget för att kunna motstå utdragna jaktar. Allt detta sträcker sig spelets körtid, samtidigt som det aldrig erbjuder något annat i processen. Du får driva händelser senare, såväl som en valfri terränggren i berättelsen, men det grundläggande spelet är väldigt, mycket repetitivt och helt unoriginalt.

Slip-glid bort

Bilhanteringen är beundransvärt utformad, lyckas känna att din resa har verklig vikt, samtidigt som den synligt rör sig som ett vintage Need For Speed-spel. Driftning mappas nu till en enda pump i gaspedalen medan du vrider, och om du behöver en hårdare sväng så slår du på handbromsarbetet, som också sparkar i drivmekaniken om än i mycket lägre hastighet. Resultatet är bekväm, säker körning även vid 150 km / h. Rörelsen är solid och smidig, även om stadens layout förstås förenklas för att rymma korsning med dessa orealistiska höga hastigheter.

Det finns också en annan koncession för att tillåta all denna zoomning, i allmänhet är inget mindre än ett hus ett hinder. Staket, buskar, fullvuxna palmer, busshållplatser, skräpburkar, gatubelysning och solparker är alla krossbara och sönderfaller fullständigt även när de nudas vid 3 km / h. Så istället för att titta framåt och noggrant plotta en väg mellan alla dessa saker, istället liknar det att pilotera en supersnabb raket ute i rymden. Så länge du undviker planeterna, är allt annat bara ganska utrymme damm, förutsatt som ögon godis och knappt bromsa dig ner. Visst, om du plogar genom på varandra följande staketavsnitt, kommer du att förlora tillräckligt med hastighet för att bli förbi, men det är det värsta du kommer att se. Det finns mer än en antydning av Forza Horizon om hur du krossar genom tjocka stenväggar utan att bilskadindikatorn till och med blinkar, och det ger en obekväm tävlingsupplevelse.

Det realistiska filtret från 2015s Need For Speed-bilder har tappats, vilket ger en något skarpare men mindre urban look. Dragavståndet är definitivt motorns mest imponerande, även om staden kan se karg och tråkig ut i dagens hårda ljus. Palm City är tänkt att vara en livlig plats, men gatorna har inga fotgängare (av uppenbara skäl – ett fel drag och du skulle vara ansvarig för en massakre), och trafiken är orealistisk lätt.

Ta den natursköna vägen

Det är mycket mer meningsfullt på natten när de goda invånarna är uppkopplade i sängen, men ändå är staden helt enkelt dumare än den borde vara att köra runt. Det har bara inte tillräckligt med karaktär eller klassisk EA-stil. Den träffar alla rätt beats med ett observatorium, en gruva, laser-sprutande prestationsarena och till och med en raketskydd, men de känner sig tomma på något sätt, som om de är filmuppsättningar. Det finns aldrig den känslan av personlighet eller förtroende som spelen hade i PS2-eran, vilket lämnar en &lsquo, efter nummer känsla för hela spelet, vilket är en besvikelse med tanke på den oöverskådliga kvaliteten på allt som faktiskt händer på skärmen.

Det känns allt utsträckt för att motivera dess existens. Det tar åldrar att få dina hjul och redskapen sorteras, sedan är historien plötsligt klar inom ett par timmar. Att spela med dina egna vänner förhöjer naturligtvis spelets roliga faktor, och till och med solo finns det fortfarande massor av andra saker att göra. Det finns de vanliga hastighetsfällorna, hopp, skyltar och flamingor (ja, flamingo, jag kontrollerade inte bara att du fortfarande lyssnade), vilket troligen tar dig veckor att kolla in helt. Men såvida du inte verkligen älskar modding bilar, finns det inget här som är mer än mildt underhållande. Det är inte en katastrof på något sätt, och det känns lite trevligare efter de första 15 timmarna (yikes), men värmenivån är någonstans precis ovanför den ljumma i den här.

Recenserad på PS4.

Behov av hastighetsvärme