Neo Geo Mini recension: “En vacker besvikelse”

Neo Geo Mini-recension: & quot; En vacker besvikelse & quot;

För mer retro, här är vårC64 Mini-recension

Kontrollerna representerar ytterligare en allvarlig brist, särskilt om du inte investerar i de sålda separat $ 25-spelplattorna. De fyra ansiktsknapparna och start och markering komprimeras till en liten korridor på chassitets högra sida, och av misstag slår fel medan du försöker fokusera på spel på den lilla skärmen är praktiskt taget garanterat. Dessutom finns det ingen åttkantig grind (eller grind av något slag) på den analoga pinnen, så medan den roterar smidigt och känns reaktiv, är den mindre än perfekt för de flesta spel som ingår i Mini, som kräver skarpa åtta-riktning. Det känns alldeles för halt och uprecist för det överflöd av enkelplanspel som erbjuds.

På tal om spelen finns det en bestämd förspänning mot 2D-kampspel. Av de 40 spelen som packats in i Mini är 16 av dem kämpar, SNK: s bröd- och smörgenre och vad Neo Geo till stor del var känt för (även om jag skulle ha varit lyckligare hade Windjammers eller en Bomberman gjort snittet). Om du inte är intresserad av att doppa djupt i poolen med King of Fighter’s historia, eller återuppleva glansdagarna i Samurai Shodown-franchisen, är Neo Geo Mini troligtvis inte för dig. Generellt sett spelar biblioteket mycket på serier och uppföljare, liksom de tio King of Fighter-titlarna och tre Samurai Shodowns, det finns totalt fem Metal Slug-spel och ett par spel från The King of Monsters. Om det här är franchisetagare som du absolut älskar, kan ett djupt dyk i deras historia verkligen tilltala dig. Men för alla andra som letar efter mångfald och mer bredd faller Mini-kollektionen mycket kort.

Är det värt priset?

Eftersom den ständigt måste kopplas till en USB-kabel för ström, förloras alla möjligheter till portabilitet, vilket inte känns som ett enormt offer eftersom jag inte kan föreställa mig att karta det här på bussen eller tunnelbanan ändå. Trots att den har en skärm av en subtelefonstorlek är chassit skrymmande och konstigt utformat och även om det kan vara en tillgång när det sitter tyst på skrivbordet är det definitivt ett ansvar under långa spelsessioner. När den sitter i knät måste du kranera halsen i en olycklig vinkel och när den sitter på en plan yta är det besvärligt att hantera kontrollerna utan att oavsiktligt skjuta hela maskinen.

Om prislappen inte var så hög, skulle jag kanske rekommendera Neo Geo Mini enbart på grund av sitt skrivbordsappell. Tyvärr kommer den internationella versionen att säljas för $ 109,99 när den lanseras den 15 oktober, och om du inkluderar två kontrollerare är den slutliga prislappen mer än dubbelt så hög som SNES Classic. Det är inte riktigt $ 649,99 för originalet, men det känns fortfarande alldeles för brant när det står i kontrast till dess mer kompetenta samtida.

SNK Neo Geo Mini

Det ger en otrolig skrivprydnad, men den som verkligen vill spela med Neo Geo Mini gör en besvikelse