NHL 20 recension: “En annan formidabel insats från den mest konsekventa serien inom sportspel”

NHL 20 leder igen vägen för pro sport på PS4 och Xbox One, förstärkt i år genom att skjuta förbättringar och uppgraderingar av presentationen.

• Presentationen har fått en nödvändig översyn
  • Fotografering känns mer tillfredsställande än någonsin
  • Har en uttömmande mängd innehåll

• Mål tillåter fortfarande några mjuka mål
  • Be a Pro är i behov av en uppgradering

Du skulle ha fått förlåtelse för att du kände dig lite underblåst när NHL 20 avslöjar trailern dök upp i juni. Det helt bekräftade att serien var att undvika EAs Frostbite Engine för ytterligare ett år – något som FIFA och Madden övergick till år sedan – medan en uppfattad brist på stora nya funktioner antydde på en potentiellt tyst utflykt för serien.

Visar sig att all oro var för ingenting. NHL 20: s subtila nya funktioner och förbättringar lägger till ytterligare en formidabel ansträngning från den mest konsekventa serien inom sportspel, med raffinerat spel både på och utanför isen, samt en översynen presentationssvit som sprider in en förnyad känsla av identitet.

Ät mitt mål

Den mest framstående förändringen i år avser fotografering. Allt från slapshots till one-timers drar nytta av en mer lyhörd känsla – resultatet av olika nya animationer, liksom förbättringar av spelets motion tech. Det finns ett ökat fokus på att förbättra flytbarheten över hela linjen, med aspekter som skridskoåkning och pickupuppsamling som gynnas av ökad jämnhet, vilket resulterar i potentialen för några allvarligt ambitiösa offensiva spelningar.

Dessa uppgraderingar är ännu tydligare när NHL: s bästa stjärnor blir involverade. Gillade av Torontos Auston Matthews är konsekvent när man drar av sig skarpa handledare med otrolig noggrannhet, medan Alex Ovechkin kan skjuta upp blomstrande snapshots genom att släppa till ett knä. Olika unika fotograferingsanimationer är spridda över hela spelet, vilket hjälper till att ge viktiga spelare en verklig känsla av individualitet och göra dem roligare att använda i stort.

NHL 20-granskning: & quot; En annan formidabel insats från den mest konsekventa serien inom sportspel & quot;

Även målvakter får en uppgradering i år, även om de förblir benägna till den udda skarpheten. Det verkar som om vi aldrig kommer att komma bort från långsamma, slingrande avböjningar och besvärliga egna mål, men AI hittar åtminstone fler sätt att bekämpa dem den här gången. Detta beror till stor del på hundratals nya animationer, inklusive nya metoder för att täcka pucken, tillsammans med bättre reaktioner på rebounds. Det finns fortfarande mer arbete att göra, men det är definitiva förbättringar.

När allt skjuter, överträffar NHL 20 med äkthet. Du utmanas att använda smart, kreativ hockey för att snida öppet utrymme, och kraftspel känns viktigare än vanligt på grund av de nya stötande verktygen som du har tillgång till. Balansjusterar både stick- och kroppskontroll tvingar dig att tillämpa ett realistiskt varumärke där positionering har företräde, medan förmågan att skära ut skjutbanor visar sig vara mer kritisk än någonsin.

Ser bra ut

EA Canadas puck-slapping-serie har skrikat efter en översynen presentationssvit i flera år nu och får äntligen några stora förändringar i NHL 20. Att ersätta den gamla parningen av Doc Emerick och Eddie Olczyk i tillkännageboden är James Cybulski och Ray Ferraro, där de två antog en intensiv stil av dramafylld kommentar. Kemi mellan paret är rimligt, och Cybulskis passionerade leverans, även om det ibland är lite överdriven, hjälper till att generera en big-game-känsla.

Du kan glömma NBC-stilens presentation av gamla också – den har ersatts med en mer generisk men visuellt tilltalande uppsättning färgglada överlägg. Detta inkluderar en ny dynamisk resultattavla, som något kontroversiellt sitter längst ner på skärmen, men som visar sig vara lätt att vänja sig vid. Majoriteten av dessa grafiska tweaks prioriterar helt enkelt en alternativ stil snarare än att erbjuda några större nya tillägg, men gör ändå ett värdigt jobb med att uppdatera serien visuellt.

Ett undantag från regeln är en lysande ny funktion som heter Play of the Game (och Period), där viktiga mål, stora hits och stora besparingar markeras med en elegant super slo-mo-uppspelning. Detta kan vara ett litet tillägg i det stora tingen, men det får definitivt skämten att flyta, särskilt när du tittar på din lagkamrat bli klädd med en enorm kroppskontroll. Det är den typ av höjdpunktsfunktion som NHL saknade alltför länge och bevisar en välkommen sidattraktion.

Tillbaka till full styrka

Som traditionellt kan du ta isen på ett omfattande antal sätt. World of Chel återvänder efter att ha framgångsrikt debuterat i NHL 19, och bevisar en höjdpunkt ännu en gång, med nya slag-royale-stilformat för sina Ones och Threes-lägen. De är fortfarande samma förutsättning som förra året – vinna fyra matcher i följd för att bli krönad till mästare – men känner sig nu som mer av en tävlande turnering, och effektivare öka spänningen i varje omgång.

Det finns också uppgraderingar till Hockey Ultimate Team, som drar nytta av FIFAs populära Squad Battles-läge för första gången, medan Franchise Mode känns som en betydande uppgradering, genom att implementera olika nya funktioner och tweaks. Spelväxlaren bland dessa är tränare, vars specifika specialiteter och scheman nu har en stor inverkan på saker som linjekemi, vilket kräver att du tänker noggrant över de spelare du registrerar och personal du anställer.

Den udda besvikelsen kvarstår fortfarande, med Be a Pro: s fortsatta stagnation som bevisar den värsta syndaren. Trots det är den betydande mängden nytt och förbättrat innehåll säkert att hålla seriens veteraner upptagna. Tillfälliga förblir också väl tillgodosedda, med Ones Now som äntligen gör att du kan gå offline med det populära dammhockeyläget från förra året. Du kan till och med passa dig som den mardröminducerande Philadelphia Flyers-maskot Gritty in Threes, som nästan förtjänar ett köp på egen hand.

Inte en milstolpeutgåva då, men ändå spelar detta en mer fritt flytande hockeystil än någonsin tidigare, förstärkt av förbättringar av både skridskoåkning och skytte – och borttagningen av seriens daterade NBC-presentation känns som en andedräkt av iskalla luft. Den närvarande närvaron av en ny generation antyder mer betydande förändringar måste vara på väg men fram till dess fungerar NHL 20 som en värdig kulmination under de senaste åren.

Recenserad på PS4.

NHL 20