• Kampen är smidig och häpnadsväckande
  • De "Sann" slut är både kraftfullt och lysande
  • Mästerlig blandning av hack-n-snedstreck och shoot-em-up genrer
  • Galna anpassningsalternativ via plug-in-systemet

• Plottrådar uppfyller inte alltid
  • RPG-element känner sig urvattnade

Vad är livet? Vad betyder det att leva? Kan vi försona våra tidigare synder, eller är vi dömda att upprepa historien för evigt? Kanske var det inte de frågor du förväntade dig från Nier: Automata, ett spel som – åtminstone på ytan – handlar om en sexig robot som slåss mot andra robotar med svärd och en pratande lasertorn. Men den typen av filosofisk existensialism är exakt vad du får om du spelar, tillsammans med en hälsosam dos av otrolig inspirerande kampakrobatik och svärdspel, tack vare utvecklaren Platinum Games.

Platinum kan vara en utvecklare som är känd för sina tredje personers actionspel, men gör inga misstag, detta är en småskalig, open-world RPG. Du hittar och utrustar nya vapen när du planerar upp genom att bekämpa tuffare och tuffare fiender, utforska stora biomar som sträcker sig från skog till öken till nedsänkt stad, kompletta sidojour och samla hantverksmaterial så att du kan förbättra ditt arsenal. Alla fångster av en RPG är här, det är bara lite strömlinjeformat för att göra plats för bländande skärmar med snabb takt.

Nier: Automata-granskning: & quot; Ett spel med kolvätehjärta och kiselsjäl som kommer att stanna hos dig länge efter att du har ställt ner kontrollern & quot;

Och bländande är det verkligen. Spelets tre huvudpersoner är alla smidiga, kraftfulla krigare, kapabla att utöva katanas, breddord, spjut, knytnäveförstärkare och mer. Den solida 60fps framerate håller stridskänslan smidig, och lite mittkombo blommar som kickflips och twirls gör att varje fighter känner sig kapabel och helt enkelt kul att titta på.

Som Android har du tillgång till en mängd anpassningsalternativ via plugin-datorchips. Dessa, i kombination med ditt val av vapen och hjälp av en supportenhet (kallad Pods), låter dig hitta den spelstil som passar dig. Om du föredrar att hänga tillbaka och låta din Pod ta bort fiender i ett hagel av kulor och lasrar, kan du utrusta chips som ökar dessa förmågor. Om du vill fortsätta på det offensiva, utrusta chips som ger dig en procentandel av skador som delas ut som hälsa.

Det finns till och med en uppsättning chips som låter spelet spela åt dig, så om saker och ting blir för svåra kan du inte bara slå ner svårigheten utan också göra det så att du automatiskt undviker, byter vapen, avfyrar dina angripna attacker och mer. När en särskild bossstrid gav mig helvete, bytte jag in ett automatiskt undvikande chip men höll manuell kontroll över resten av mina förmågor. Det är ett otroligt robust system.

Automata svänger enkelt mellan perspektiv och till och med genrer och håller dig ständigt på tårna. En minut söker du jakt i ruinerna av en stad, nästa du sprintar ner på slottets korridorer när spelet blir en sidescrolling-beat-em-up, eller undvika en spärr av projektiler när kameran kvarstår ovanför, vrider spel i en top-down bullet helvete shooter. Det är ett bevis på Platins arbete att detta aldrig kommer över som limmat eller förvirrande, men i stället känns naturligt och bekvämt.

Vill ha tips, tricks och hemligheter?

9 saker jag önskar att jag visste innan jag startade Nier: Automata

Även om det inte finns ett häpnadsväckande stort antal vapen i spelet (jag kom över eller köpte 15 och fick höra att jag hade samlat 38% av det totala tillgängliga), finns det nog att känna att du har alternativ. Tyvärr finns det också lite incitament att experimentera. När jag hade hittat en uppsättning som fungerade för mig, bytte jag nästan aldrig bort från dem. Hantverksmaterial och valuta kan också vara långsam att skaffa, så när jag hade uppgraderat mina favoritsvärdar kände jag inte benägen att slipa för ett bättre spjut som jag sällan använde. Automata spikar absolut striden i striden, så det hade varit trevligt om några av RPG-elementen som lagerstyrning och hantverk var lite mer utflöde.

Jag kan inte tillräckligt betona hur bra soundtracket är. Det plågas inte av syntetiska boops och pip eller andra ytliga fångar för att det låter futuristiskt eller sci-fi, det har i stället skyhöga strängar, skrämmande trummor, kraftfulla sång, eteriska klockor och sorgligt piano som accentuerar och punkterar actionen på skärmen. Du kommer att höra inspirationsanteckningar från föreställningar som Neon Genesis Evangelion och Puella Magi Madoka Magica – anime med vilket det delar ett par berättelser och teman också.

Poängen fångar perfekt och ställer in stämningen i ett visst ögonblick, och jag överdriver inte när jag säger att jag lyssnade på en låt på repetition i fyra timmar på min dator, bara för att jag ville. Det var den här, om du är nyfiken:

Jag kan inte jämföra samma beröm för … Jag tvekar att kalla det "komplott" så mycket som "en serie saker som händer." Även efter att ha dykt in i journalposter, slutfört en frisk bit av sidojourer och undersökt fanwikier finns det fortfarande stunder och motiv som blir oförklarliga eller känner sig halvbakade. Det ska också sägas att även om du inte behöver spela den första Nier, kan du hjälpa dig att förstå några av de finare poäng i Automata.

Tack och lov försämrar dessa snubblar inte för mycket från de tider då Automata lyckas berätta sin berättelse. Det finns många smarta vändningar och fjärde väggbrytande stunder som att kunna ta bort ditt operativsystemchip, vilket resulterar i en av spelets många avslut, eller navigera menyer under installationen, bara för att se dina rörelser och val av uppspelning exakt som du utförde dem i Nytt spel +. Efter en viss punkt kan du till och med köpa PSN Trophies (som i det faktiska spelets prestationer) från en NPC via in-currency valuta.

Det finns också ögonblick med djup känslomässig resonans, jag medger att jag slitit i spelets "Sann" slut, fängslad av dess mästerliga vävning av moral och teman i spel. När berättelsen är på plats är det en av de mest uttrycksfulla och vackra liknelserna som jag någonsin har sett i ett videospel, och jag misstänker att de som spelar igenom till det sanna slutet kommer att känna ett längtan att behöva diskutera dess konsekvenser.

Även om det verkligen inte är perfekt, är Nier: Automata ändå en frisk luft som kommer att utmana tummarna såväl som ditt tänkande – ett spel med kolvätehjärta och kiselsjäl som kommer att hålla dig länge efter att du har ställt ner kontrollern.

Nier: Automata