Nun-recensionen: “För ojämn och hackneyed för att skrämma”

Nun-recensionen: & quot; För ojämn och hackneyed för att skrämma & quot;

Den mest efterlängtade kommande skräckmotionen får dig att skrika av spänning

Men Nun saknar förtroende för att låta platsen och stämningen tala, än mindre viskar för sig själva. Prologen lägger de katolska tillbehören på tjocka, högar upp mer vända korsfästen än en gata-belastning av huset i The Conjuring 2. När det gäller överskottet av torr is, kan gamla goter förlåtas för att tro att de hade snubblat till en syster av Mercy konsert ca 1985 av misstag.

När vår trio av demonjägare anländer till klostret för att utrota källan till allt ont, lämnas inget trick otvänt. Hängande nunnor attackerar plötsligt, speglar krossar, jättekorsfixlar trumlar, skuggor rör sig, lik gråter tårar, dolda figurer talar i smulande röster. Efter en jämförelsevis stealthy scenbild, är det alltför mycket, för snabbt, för lite utvecklat. Vid ett tillfälle erinrar Burke om ett tragiskt möte med en besatt pojke som sadlar sin karaktär med antydningar av skuld, men det är en punkt som lämnas under utforskad, bortom en exorcism som involverar massor av skrattande krukor. På andra håll begravdes en nyckelpersoner levande – bara för att snabbt räddas några minuter senare och beröva rädslan för långsambränd spänning.

Med en nypa kan du kanske argumentera för att Hardy och författaren Gary Dauberman (It, Wolves at the Door, båda Annabelles) siktar på en slags destabilisering av publikens säkerhet, där linjerna släcker mellan verklighet / mardröm och liv / död. Men det är en position som visar sig vara svår att upprätthålla när klimaxet tränger in i en dum flod av skrika demoniska damm-ups och shoot-y-vapen, som om Stephen Sommers ‘missbegotten Mummy-filmer just börjat spöja Hardys annars skräckfokuserade betoning.

"Det finns en tid för bön och en tid för handling," säger någon, men klimaxen plumpar sig för båda utan att lägga in spadverken (spadebaserad borttagning av en demon åt sidan) för att etablera genresammanslagningen. Istället rusar våldet och volymen upp tills både tomten och klostret är kvar. Bredvid 2018: s subtilare, mer innovativa skräckhögt rankade leveranserna. Och en fin sista twist är inte tillräckligt för att säkerställa frälsning genom associering med de felaktiga men ändå överlägsna filmerna i Wans universum.

• Utgivningsdatum:6 september 2018 (UK) / 7 september 2018 (US)
  • Certifikat:15 (Storbritannien) / R (USA)
  • Löpningstid:96 min