Ny Super Mario Bros. U Deluxe-recension: “Gör livet till dess multiplayer-kaos bättre än någonsin tidigare”

Ett av de bästa Wii U-spelen får en underbar Switch-remaster som förverkligar sin multiplayer-kaos bättre än någonsin tidigare.

• Ser gudomlig på Switch
  • Perfekt spel för långa flerspelarsessioner
  • Klassisk Mario-kul med några underbara nya vändningar

• Spara systemet kan vara irriterande

Alla nya Super Mario-spel på Switch kommer att finnas i skuggan av mästerverket som är Super Mario Odyssey. Släppt under Switchs debutår 2017 lyckades det omdefiniera vad vi förväntar oss av ett 3D Super Mario-spel, låt oss resa över hela världen och träffa (och bli) en mängd helt nya karaktärer. Så på det sättet kommer New Super Mario Bros U Deluxe alltid att ha en uppåtgående kamp. Men det är faktiskt ett underbart litet spel som förtjänar en platta hög staplad med beröm.

Det fanns en tid där det fanns en risk för att folk skulle missa några av de fantastiska titlarna som släpptes på Wii U, men tack vare kraften i ommastering har vi haft några toppklass som Switch-spel kommer som ompaketerade Wii U-storheter, inklusive sådana som Mario Kart 8 Deluxe, Captain Toad Treasure Tracker och Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Switchen gör Wii U långsamt föråldrad, genom att se till att en helt ny generation av spelare får uppleva allt den hade att erbjuda på en mycket överlägsen konsol. Tyvärr Wii U, jag kände knappast dig.

Roligare med vänner

Ny Super Mario Bros. U Deluxe-recension: & quot; Gör liv till dess multiplayer-förödelse bättre än någonsin tidigare & quot;

Tack och lov är New Super Bros U den senaste titeln som får en ny utgåva på Switch, och ärligt talat har det aldrig sett bättre ut. Det kanske inte är 3D-underet som är Super Mario Odyssey, men det är den klassiska 2D Super Mario som fördes in i en modern tid. Färgerna dyker upp på Switch-skärmen och ger liv till de livliga och otroligt varierade nivåer som Mario går igenom. Naturligtvis behöver du inte ens spela som Mario själv. Det finns Luigi eller padda, men också nya karaktärer som är inriktade på yngre spelare – Toadette är otroligt lätt att kontrollera, medan Nabbit är oöverkomlig för fiender – som du kan växla mellan när du vill med en snabb resa till alternativmenyn från kartskärmen.

Den verkliga glasyren på kakan är multiplayer för New Super Mario Bros U Deluxe. Medan det fungerade bra på Wii U, är förmågan att hoppa in med två till fyra spelare bara genom att ta en extra Joy-Con och ändra spelarantalet i menyn är genial. Det är så enkelt, snabbt och viktigast av allt kul. Det är allt kooperativt, även om med den typen troll din kompis som du får från en TT Games Lego-titel när du kan hoppa på varandras huvuden för att hindra dem att röra sig.

Innovation om iteration

Vår ursprungliga recension för Wii U släpptes 2012 berömde titeln för dess innovativa anda, och den lyser igenom mer än någonsin i Switch’s Deluxe-version. Varje nivå känns fräsch och ny, och tar den klassiska gameplay-tropen med att få knubbig rörmokare från vänster sida av skärmen till höger tills du når slutet inom en tidsgräns känns nästan som ett helt nytt koncept. Det finns en helt ny Flying Squirrel-kostym – inte att förväxla med Tanooki Mario som jag kanske kan lägga till – massor av mini-utmaningar på vägen och till och med tre gigantiska mynt att samla på varje nivå som inte bara kommer att hålla dig tillbaka för mer, utan utmana också din uppfattning om vad som gör en 2D Super Mario-nivå. Hemliga områden, förtjusande minispel och till och med nya chefer i form av Bowser Jr. och sju Koopalings är alla en del av detta paket, och kombineras för att skapa några av de mest minnesvärda Super Mario-plattformerna vi har sett på år. Nintendos förmåga att remixa och innovera på den klassiska Super Mario-plattformsspelaren utan att känna sig repetitiv, ansträngd eller till och med för komplicerad. Detta är ett knepigt spel, men inte ett som någonsin känns som en straff.

Dessutom har det nya Super Luigi U-läget låst upp från början snarare än efter att ha slutfört huvudspåret är ett praktiskt tillägg, även om jag skulle rekommendera att plöja igenom New Super Mario Bros U först eftersom Luigi inte tillåter många misstag tack vare dess superstraffning tidsbegränsningar. Och tidsgränserna är redan ganska utmanande!

Det är så härligt roligt att det är svårt att hitta negativ. Tja bortsett från en. Spara systemet. 99% av mina Switch-äventyr spenderas i att spela i handhållet läge – jag är en Game Boy-tjej genom och igenom – så att implementera ett räddningssystem som bara startar efter en bosskamp snarare än efter varje nivå har orsakat några missöden, nämligen förlorar flera nivåer av framsteg. Det finns ett snabbsparealternativ i menyn, men om din Switch dör eller du väljer att byta till ett annat spel utan att använda det är det otroligt enkelt att förlora framsteg.

Om du får en vana att göra det snabba sparande, är det inte så obekvämt och det är en så liten niggle för ett spel som är så helt underbart. Med New Super Mario Bros U Deluxe är året för Nintendo Switch-spel en otroligt starkt start.

Nya Super Mario Bros. U