Ögonblick för familjen: “Gör en ojämn rida”

Det är inget föräldraskap. Det är toniskt rörigt. Men Instant Family är gjorda med utmärkta avsikter och bitar av det fungerar.

Från regissören (Sean Anders) och stjärnan (Mark Wahlberg) för Daddy’s Home-filmerna kommer en annan film om föräldrars resor, bara den här gången som går in i ett allvarligare territorium. Instant Family är för Anders en personlig bild: berättelsen om Pete (Wahlberg) och Ellie (Rose Byrne) som adopterar tre barn ur fostervårdssystemet är baserade på hans egna erfarenheter.

Naturligtvis finns det ångest, livslektioner och känslor (en del av det tjänade), men förvänta dig inte för mycket av en avgång för Anders. Det är mer en tå-dopp i skiftande drama, det finns alltid en knockabout-gagga nära till hands och varje bitter piller tvättas ner med en generös sked honung.

Idén är utan tvekan att hålla multiplex-tittare underhållna även när de funderar över allvarliga problem, och det fungerar – det finns en historia som gör rundorna som tittarna vid testvisningar gick direkt hem för att undersöka att utöka sina egna familjer. Anders välkomnas också Anders beslut att få Pete och Ellie att främja spansktalande-amerikanska syskon och därmed möjliggöra ett välkomnande toleransmeddelande. Men blandningen av socker och krydda innebär också att tonen hoppar runt som en känguru på en pogo-pinne.

Utifrån sina egna meriter fungerar de flesta scener. Octavia Spencer och Tig Notaro är en glädje eftersom duon som driver adoptionsbyrån, kastar ut deadpan bon mots som de har vandrat in från en Christopher Guest-film, gruppsammanträden med de andra adoptivföräldrarna möjliggör en pigg supportenhet fylld med udda kulor , Joseline Reyes kommer in i filmen som den adopterade trioens riktiga mamma och ger för att hålla hennes liv flytande, och några underhållande crass-com kraschar partiet när Pete upptäcker att hans nya tonårsdotter har skickats en dick pic.

Men kolliderar de ovan nämnda scenerna tillsammans, och det gör det för en ojämn resa, med Instant Family som respekterar respekt med frågor om misshandlade och föräldralösa barn ett ögonblick och sedan går för pappas hemmiljöer i nästa. Det som bara håller det hela tillsammans är föreställningarna. Den som tycker om Wahlberg gör sin förvirrade, känsliga kille-rutin (som i Tedmovies) kommer att hitta mycket att gilla med Pete, en man som oroar sig för att han går in i pappa med gammal pappa och på ett roligt sätt tror att adoptera en färdigt familj vinner honom tillbaka några år.

Byrne är under tiden expert på att spela karaktärer som Ellie – varm, rolig och lite för angelägen att bli gillad. Tillsammans omfamnar de verkligen medelåldern och lämnar några idéer om &lsquo, cool ‘bakom när de lutar sig till Pete och Ellies desperation att inte bara vara bra föräldrar, utan de bästa.

Omedelbar familjeanmälan: & quot; Gör en ojämn åktur & quot;

Men showens riktiga stjärna är Isabela Moner som spelar tonårsdotter Lizzie. Handplockad av Wahlberg efter att han arbetat med henne på Transformers: The Last Knight, hon är en stjärna i skapandet, som blinkar mellan ångest, attityd och sötma med total övertygelse. Oavsett om det är hårt att skydda sina yngre syskon eller att skada Ellie med en vild förolämpning här och en krossande trubbig avvisning där, är hennes kvicksilver flyktighet, gift med oöverträffande likhet, både magnetisk och autentisk. Det kan vara Anders liv, men det är säkert Moners film.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över kommande filmer du vill inte missa eller komma på bästa filmer 2018 du kanske har missat.

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 14 februari 2019 (UK)
  • Certifikat:PG-13 (US) / 12A (UK)