Okami på Nintendo Switch recension: “Oskärpa linjen mellan spelare och spel i oöverträffad grad”

• Sömlös ritning i handhållet läge
  • Rörelsekontroller är intuitiva och känsliga
  • Berättelsen upphör aldrig att överraska och glädja
  • Kommer att hålla dig tillbaka och hitta samlarobjekt efter att huvudhistorien är klar
  • Ganska mycket som ber dig att spela upp det igen

• Ibland spenderar karaktärerna för mycket tid på att prata

Okami på Nintendo Switch sätter dig inte bara i tassarna på solguden-i-vargformen Amaterasu. Det gör digkännasom en gud. Oavsett om du snurrar genom Nippon med frodiga, upproriska blommor som springer ut från marken med varje steg, matar djur eller kämpar tand och klor mot demoner, finns det en gränslös energi i Okami som skiljer den från andra spel på Switch. Ensam, att ha den här typen av vibe skulle helt enkelt göra Okami till ett bra spel. Men lägg till i Celestial Brush – en gudomlig pensel du använder för att rita svärdstreck, trollbinda bomber eller piska upp ett vindkast – och du har ett spel som känns som att det alltid var avsett att vara på Nintendo Switch.

Förvänta sig det oväntade när det gäller … ja, allt

Utan att gå för mycket i detalj om den huvudsakliga uppdragsgränsen är det jag kan avslöja att du verkligen inte kommer att se vad som kommer när det gäller historien. Okami börjar med att frigöra ett fruktansvärt mörker som förstör nästan hela Nippon (annars känd som det feodala Japan). Som solguden Amaterasu måste du lyfta förbannelsen genom att besegra monster och återupprätta Guardian Saplings till liv, mystiska träd som återställer naturen till dess frodiga, härliga jag i nyckelregioner och förvisar det smittande mörker. En blandning av plattform, slåss, minispel och pussel väntar, allt tänkt att hanteras med Celestial Brush. Den gudomliga bläckborsten är ditt huvudvapen och ger dig möjlighet att rita symboler som kallar blixtar, bomber, vind, långsam tid, låter dig använda vinstockar för att katapulera dig själv till himlen, skapa lilypads … det gör dig till en gud. Du kan använda gudomliga instrument om du vill, vilket är det utsmyckade namnet på Okamis vapen som ingår i tre typer: svärd, strängar av pärlor som fungerar som piskor eller reflektorer (som fungerar på samma sätt som svärd). Men Celestial Brush kommer att ge dig dem &lsquo, ah-HA! stunder som du räknar ut ännuannansätt kombinera borsttekniker för att minska dina fiender till damm. Eller blommor, i Okamis fall.

Okami på Nintendo Switch-granskning: & quot; Oskärpa linjen mellan spelare och spel i oöverträffad grad & quot;

Medan Okamis berättelse är linjär, bubblar den av skada eftersom den motstår tanken att det finns en enda stor dålig enhet att besegra. Istället leder varje enskild chef du slåss djupare och djupare in i vad som orsakar förbannelsen som har omslutat Nippon. De människor (och varelser) som du träffar är lika oväntade: det finns hundkrigare, ett värdshus som sparvar, en dojo-herre vars huvud roterarupp och ner, imp kockar, såväl som många andra färgglada karaktärer som kommer att fortsätta att överraska och glädja genom hela, mycket,mycketlång historia. Du kommer att tas till verkligen oväntade (och uppriktigt bisarra) platser som jag inte kommer att förstöra här. Men varje enskild kommer att hålla dig tillbaka för mer. Med varje penseldrag lär du dig nya områden och objekt blir tillgängliga, sådana som du först har snubblat över tidigare, förvirrad över hur du någonsin kunde hitta ett sätt i. Okamis djup är häpnadsväckande, vilket innebär att du kommer att spåra dina fotspår och oundvikligen få distraherad för att pressa varje droppe potential ut ur Nippons täta värld.

Rörelsekontrollen är perfektion

Att spela Okami på Wii långt tillbaka 2008 kände sig bra, men det var lite klumpigt. Den tjocka WiiMote hade en tendens att inte plocka upp känsliga rörelser, vilket innebar att du måste gestikulera entusiastiskt (minst sagt) om du ville rita, säga en bombe eller blomma ett träd i körsbärsblom. På Nintendo Switch har dessa rörelsekontroller uppdaterats och förfinats för att göra det lika enkelt och konstigt elegant som om du verkligen kanaliserade någon form av gudomlighet för att böja världen till din vilja. För att börja med är det otroligt intuitivt: i dockat läge håller du helt enkelt ned höger stötfångare för att pausa scenen och knacka på Y för att rita. Att klippa mot fiender behöver bara en vass flick för att rita en ren, rak linje, och blommande träd med en delikat vridning av handleden gör att det känns som om du försiktigt sätter in de grenarna att blomma snarare än att galna rotera hela armen som du var tvungen att gör med Wii.

När det gäller att spela Okami i handhållet läge … min gud. Det är sömlöst. Helt sömlös perfektion. Till skillnad från att spela i dockat läge finns det inget att hålla ned höger stötfångare för att pausa scenen, ingen knackning på Y för att rita – allt du gör är att placera fingret på skärmen, och spelet går automatiskt i ritningsläge när du lämnar ett spår av bläck Bakom. Det finns de minsta pauser när du lyfter fingret upp, vilket ger dig tillräckligt med tid för att rita en ny linje om du behöver skapa en bombe, gro upp flera träd genom att pricka gräset med bläck, eller bara vill använda ditt vapens speciella bläckkula ge sig på. Att ha en sådan taktil koppling till ett spel är sällsynt. Att använda Celestial Paintbrush känns lika naturligt som om du verkligen var en gud. För att verkligen bli hur glädjande att spela Okami kan vara, vill du spela i handhållet läge. Lita på mig på det här.

Det finns mycket att fortsätta komma tillbaka för

Okamis karta är visserligen inte massiv, men den är tät. Demonrullar flyter runt som du kan hoppa in om du vill ha en kamp, ​​vilket ger dig chansen att prova nya drag eller träna dina penseldrag. Väntar under jorden är klöver att gräva upp, plus att det finns 99 härrelösa pärlor dolda i spelet, vilket ger dig ett mystiskt pris när du hittar dem alla. Extra hundskinn för Amaterasu låses upp när du fullbordar spelet för första gången (ja, sa jagförsttid), som ändras beroende på olika saker som sträcker sig från hur många gånger du dog till hur mycket yen eller demoner som du har samlat. Åh ja, och under dina äventyr kan du försöka mata 100% av varje typ av djur som finns i hela Nippon, eller ägna dig åt fiske för att upptäcka alla typer av fiskar. Det är inte ens att nämna skatterna för att kryssa av för din lista, eller flytten på Dojo för att lära sig, eller de speciella engångsartiklar du kan köpa med Demon Fangs … Okami är en guldgruva för kompletteringsarbetare. Så när du har slutfört spelet finns detalltidmer att göra. Faktiskt ett något skrämmande belopp.

En av de enda dåliga punkterna jag kan tänka på – och lita på mig, jag har tappat min hjärna för att försöka hitta en – är att ibland kan dialogen pågått lite för länge. Men det är det. Det är bokstavligen det enda negativa med Okami. Det har äntligen hittat sin perfekta konsol, vilket oskarpa linjen mellan spelare och spel i oöverträffad grad. Så för $ 19.99 /? 15.99, med över 50 timmars utsökt gameplay, är det ett brott att inte ge det en gång. Så vad i Amaterasus namn väntar du på? Detta är vad Nintendo Switch skapades för.

Vill du få ett försprång på Okami? Här är 8 viktiga Okami-tips för att hjälpa dig att gå från vardaglig mutt till himmelska hundar.

Okami HD