Om Beale Street kunde prata recensionen: “En superlativ bit av 70-talets sociala realism”

En annan vackert spelad, fantastiskt fotograferad ögonblicksbild av den afroamerikanska upplevelsen.

James Baldwins romaner undersöktes skamligt under hans livstid. Så Barry Jenkins trofasta tolkning av Baldwins kärlekshistoria från 1974 går någon väg mot att ta itu med denna lilla, även om det blir framgången för Jenkins bästa bildvinnarMoonlight (snarare än att säga, Baldwins Go Tell it on the Mountain) som drar människor i.

Beale Street som alla vet är en historisk genomfart i Memphis som för alltid kommer att förknippas med blues. Men Jenkins film börjar i Harlem, hem till både 19-åriga Tish (strålande nykomling KiKi Layne) och 22-åriga Fonny (Stephan James från Race and Homecoming), hennes barndomsvän blev älskare. Tish, ny gravid, längtar efter att bygga ett hem med Fonny, en begåvad skulptör.

Ändå är hennes beau i slammet, efter att ha anklagats för att ha våldtat en Puerto Rican kvinna säger han att han aldrig träffats. Historiens nakna ben etableras snabbt i en film som sedan avslappnar ut i motsatta riktningar, med hjälp av flashbacks för att visa grunden för det centrala förhållandet medan kartlägga Tishs ansträngningar att begränsa sin partners orättvisa fängelse. Längs vägen arrangerar Jenkins några fantastiska sekvenser, främst bland dem en inhemsk uppsättning där Tishs tillkännagivande av hennes förestående ankomst ber om en vissnande reaktion från Fonnys religiösa iver av en mamma (Aunjanue Ellis).

Om Beale Street Could Talk recension: & quot; En superlativ skiva av social realism från 70-talet & quot;

Tishs egen mamma, däremot, är en paragon av ömhet och tolerans, vilket visas av henne som tog en resa till San Juan för att uppmana Fonnys anklagare för att vända sitt vittnesmål. Sharon spelas av den majestätiska Regina King och typiserar filmens övergripande idé att kärlek verkligen är vårt enda försvar mot livets omskiftningar, för att inte tala om den institutionella storheten (förkroppsligad av Ed Skreins vinkande polis, rasisten bakom den trumfade våldtäkt) hindrar människor som Fonny att komma vidare.

Arbetar med den vanliga DoP James Laxton, svänger Jenkins de unga kärleksfåglarnas spirande romantik i en gnistrande mjukt fokusskimmer som gör deras senare möten mitt i de skitliga gröna i ett fängelsebesöksrum ännu mer hjärtskärande.

Han drar också fina framträdanden från sin roll, Teyonah Parris som ger en våldsam militans till Tishs tufft pratande syskon och änkarnas Brian Tyree Henry som erbjuder ovärderligt stöd som en gammal kompis av Fonny som fortfarande smärrar från minnet om en nylig stint bakom barer. Endast Dave Franco släpper sidan, hans udda ball som en vänlig judisk hyresvärd som utgör den enda felaktiga noten i en annars superlativ skiva av 70-talets sociala realism.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över de mest spännande kommande filmer i butik för 2019 – och medan du är på det, varför inte ta en titt på bästa filmer 2018 som du kanske har missat?

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 8 februari 2019 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:119 minuter