Once Upon a Time in Hollywood recension: “Tarantinos mest hjärtligt och känslomässigt mogna arbete sedan Jackie Brown”

Tarantinos ode till Hollywood är hans bästa sedan Jackie Brown, en stämningsfull och avväpnande hjärtlig LA-berättelse, täckt av en finale som du inte kommer att glömma.

Den nionde och, om en långvarig löfte är att tro, näst sista film från Quentin Tarantino, Once Upon A Time … I Hollywood har hylts i stort hemlighet. Så vad är det? Ett kärleksbrev till sent på 60-talet Tinseltown? Berättelsen om en blekande skådespelare och hans stuntman? En återställning av morden på Manson-familjen? Svaret är allt ovanstående – drömområde för moviedoms mest cinobesatta berättare.

Vår väg in i världen före Manson 1969 i Kalifornien är via skådespelaren Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) och hans stuntman / enda vän Cliff Booth (Brad Pitt). Dalton var stjärnan i en framgångsrik, Rawhide-esque TV-program som heter Bounty Law, men lämnade för att fortsätta en karriär i filmer som aldrig panorerade. Tvingad att återvända till TV, är han typecast som skurkar och överväger en stint skytte spaghetti westerns för att återställa sin status som en ledande man. Cliff, under tiden – utan arbete som en faktisk stuntman på grund av hans skissiga förflutna – serentely motorer runt staden, reparerar Daltons TV-antenn, poppar hem för att mata scenstjäla valpen Brandy och ibland utbyta blick med en av Charles Mansons iögonfallande acolyter , Pussycat (Margaret Qualley).

Förbindelsen mellan Dalton och Manson är, åtminstone initialt, helt enkelt geografisk. Daltons hem på Cielo Drive ligger intill den som ägs av Roman Polanski (Rafal Zawierucha), heta framgången för Rosemary’s Baby och förlovad med den kommande skådespelerskan Sharon Tate (Margot Robbie), som Manson-familjen brutalt mördade i augusti 1969. Alla direkta återställningar av den nattens händelser skulle utan tvekan ha varit i dålig smak, men Tarantino undviker mer eller mindre sådana anklagelser genom att göra för Manson-morden vad han gjorde för nazi-Tyskland i Inglourious Basterds, sätta sina egna vilda underhållande, tecknadsmässigt våldsamt snurra på historien genom de fiktiva karaktärerna som han införts i en verklig tragedi.

Once Upon a Time in Hollywood-recension: & quot; Tarantinos mest hjärtliga och känslomässigt mogna verk sedan Jackie Brown & quot;

Alla QT-kännetecken är här – den jet-black humor, precision-konstruerad dialog, jukebox-ljudspår och, naturligtvis, bara fötter. Men det finns ett uppriktigt klagomål om döden av &lsquo, gamla ‘Hollywood, och världen som kunde ha varit, som markerar detta som Tarantinos mest inderliga och känslomässigt mogna arbete sedan Jackie Brown.

Filmens känsla av tid och plats är helt enkelt förvånad av tidsinställningen. Även om komon från sådana som Steve McQueen (Damian Lewis) och Bruce Lee (Mike Moh) kan känna sig lite opportunistiska, är detta en nostalgisk ode till det soltänkta Hollywood i slutet av 60-talet, där bilar kryssar sorglösa ner på gatan till Simon &förstärkare, Garfunkel och biografernas neontecken dominerar Hollywood Boulevard. Det är en bländande rekreation av en lång borta Tinseltown.

Om Manson representerar förändringarna som kommer att svepa Amerika i stort, personifierar Dalton filmstjärnornas föränderliga ansikte – ut är de kvadratkäftade tuffa killarna, i är de lättare hippierna. DiCaprio gör några av sina mest diskreta verk här, eftersom Dalton brottas med sin egen utrotning. Pitt fungerar bra inom sin komfortzon som Booth, som är en del av Tyler Durden, del Rusty Ryan, men rycker den största delen av filmens mest glädjande stunder. Och även om det är sant att Tate spelar tredje fiol till Dalton och Booth – Robbys ofta krävs för att göra lite mer än ängelaktigt driva genom scener – kommer hennes inkludering med en punkt som vi inte kommer att förstöra här, annat än att säga att det är en inspirerad hyllning till en stjärna som tragiskt tagits före sin tid.

Tarantinos behandling av Tate är också ett sällsynt exempel på återhållsamhet för en filmskapare vars bröd och smör är övergripande överskott – något som One Upon A Time … blir fel på under sin något uppblåsta körtid. Den baggy, backlot-midsectionen – i vilken filmen höll på Dalton när han skjuter sin senaste västerländska serie mitt i en kompetenskris – är Tarantino på hans mest okontrollerade. Men även när det vinglar är Hollywood aldrig långt ifrån ett ögonblick av ren storslagenhet.

I en enastående sekvens går Booth oavsiktligt in i en tändernackande spänd skräckfilm efter att ha gett Pussycat en hiss tillbaka till Manson-familjelägen på Spahn Ranch. I en annan hjärtskärande söt vinjett tillbringar Robbie’s Tate en eftermiddag på biografen och tittar på den riktiga Sharon Tate i The Wrecking Crew, 1968-filmen hon spelade i med Dean Martin. Och efter två och en halv timme plus förändring, tar Tarantino dessa olika strängar ihop för en deliriskt underhållande slutakt som är oväntad, audmjuk och bara lite hänsynslös. Vi skulle inte ha det på något annat sätt.

Once Upon a Time In Hollywood