Oss granskning: “En film som håller sig med dig, vilket gör att du söker efter en annan look”

Oss granskning: & quot; En film som håller sig med dig, vilket gör att du vill ha ett nytt utseende & quot;

De slutar oss med många frågor och en rädsla för sax

Och skakar han, med ett stram-som-helvete kvävel på samspelet mellan inramning, rädsla och känsla. Det är där i skräck som skymts precis utanför centrum, i statiska kompositioner som kyler av hot, och på det sättet han navigerar den tunna linjen mellan munterhet och håruppdragande skräck. Scenen där Gabe försöker "lättare på stämningen" Innan lamporna släckts visar ett utsökt grepp om hur sammanhängande skräck / komedi kan vara för att framkalla fysiska svar, och ändå hur olika de är i beskaffenheten av dessa svar.

Rollisten matchar varje tonsvängning grymt i fördubblade roller. Oavsett om hon skakar av primär rädsla som Adelaide eller dishing rädsla som hennes laserögda, guttural-rösta dubbla, Nyong’os vapen-grad intensitet äger varje scen hon är i. Moss flexar starka skrämmande muskler, Duke expanderar på den imponerande närvaron och hånlig macho med han förde till Black Panthers M’Baku, och Joseph och Alex hittar sätt att göra läskiga barn skrämmande igen. Och oroande smidig.

Så det är synd att den kontrollerade uppbyggnaden snubblar på fördjupade ansträngningar av expository babble och brute-ballet våld för klimaxet, där Peele koreografiska kunskap inte möts med cogency – eller åtminstone någon form av cogency som tillfredsställer. Ändå om en del av luften ytterligare slås ut ur filmen av den udda beklagligt förutsägbara uppenbarelsen, gör finalen, slår, slående bilder till Romero-esque insinuationer med skiktad kraft och syfte. Det är en film som följer med dig, vilket gör att du söker efter en annan look och för Peeles nästa mardröm. Det är varje tum en skräckfilm. Och gör inga misstag: Peele har stigit för att ta sin plats bland genrens moderna storheter.

Älskar skräck? Varför inte ta en titt på vad vi tror är bästa skräckfilmer genom tiderna, och kommande skräckfilmer du bör se upp för. Eller se videon nedan för de bästa läskiga filmerna på Netflix just nu.

• Utgivningsdatum:22 mars 2019
  • Certifikat:15 (Storbritannien) / R (USA)
  • Löpningstid:116 minuter