Ovärdig granskning: “Experimentellt, brådskande och gjort för omedelbar konsumtion”

En kort, skarp chock från en thriller som visar mångsidigheten och räckvidden för både Soderbergh och Foy.

Efter sin tillfälliga pensionering, Steven Soderbergh kompenserar för förlorad tid, slår upp denna uppfinningsrika thriller som en chaser för hans heist caper comebackLogan Lucky. Filmerat i hemlighet (på en iPhone!), Med Soderbergh, även filmfotograf och redaktör, gynnar Unsane av att bli kallt, vilket ger det en bättre chans att fånga dig omedveten. Avstängd av glänsande mainstream-fångar känns det experimentellt, brådskande och gjort för omedelbar konsumtion.

Handlingen centrerar på analytiker Sawyer Valentini (Claire Foy), som just har flyttat till en ny stad. Det blir snart uppenbart att flytta längs land är en av många förändringar hon har gjort i sitt liv efter en förföljande prövning. Stressad och kämpar för att hantera, söker hon råd på en lokal anläggning, där hon oavsiktligt begår sig själv och blir fel av en onödig fångst-22: ju högre du skriker om att vara sane, desto mindre övertygande verkar det.

Ovärdig granskning: & quot; Experimentellt, brådskande och gjort för omedelbar konsumtion & quot;

Att hitta sig själv inför Kafkaesque nivåer av galna byråkrati, gör Sawyer sitt bästa för att uthärda upplevelsen medan hon utarbetar en flyktplan. Även hon börjar ifrågasätta sitt eget sinne, men när hon ser mannen som hon tror är hennes tidigare stalker (The Blair Witch Project Joshua Leonard) som arbetar på institutionen. Foys förfallna, spräckta sväng förankrar filmen. Det är en föreställning som känns sanningsenlig, även när Sawyer inte är säker på att hon tror sig själv.

De flesta människor hon möter på insidan är nödvändigtvis oläsliga, men en handfull – som Juno Temples kollega-fånge – känner sig som ett bunt med tics, hinder för Sawyer snarare än utflödade individer. Men det är kanske poängen med tanke på att Unsane är en så subjektiv upplevelse. Soderberghs beslut att skjuta på en handhållen enhet skördar fördelar utöver dess intrigervärde som en snygg försäljningsplats, linsen förtjockar den skadliga känslan av klaustrofobi, och får dig att gispa samma inaktuella luft som Sawyer.

Den osmurna ytan klipper filmen med en fly-on-the-wall kvalitet. Under den snabba körtiden lär vi oss mer om Sawyers backstory via flashbacks (inklusive en fräck atmosfär-punkterande komo från en Soderbergh-regelbunden), när Unsane förbereder sig för att visa sin hand.

Filmen fungerar bäst under första halvåret, när den vinglar på en spännande stramning av tvetydighet, innan den glider till ett mer enkelt genralläge. Om de tidiga delarna av Unsane hotar att bli full arthouse håller Soderbergh alltid ett öga på multiplexmassan. Det är ett stramt, spänt litet pussel. Dessutom dess hot-tema-teman och hjärnnudling &lsquo, vad om “premisserna är säkra att inspirera till massor av post-biochatter. Inte illa för en rygg-thriller-skott på en smartphone.

Ovärdig recension: "Experimentellt, brådskande och gjort för omedelbar konsumtion"