Overcooked 2 recension: “Galen, manisk och helt rolig”

Overcooked 2 är allt du älskade från originalen men med värmen upp en centigrade eller 100. Galet, maniskt och helt roligt, detta är ett co-op-spel att slå.

• Briljant kreativa nya kök
  • Massor av nya recept och innehåll
  • Samma galna co-op-fokuserade spel

• Skärmen kan känna sig lite för kaotisk
  • Lokalt samarbete är inte så lätt som du hoppas

Allt är i eld, och det finns köttöverallt. När timern börjar blinka rött rasande är det klart att min sous chef och jag kanske måste starta om den här nivån. Vår hamburgare som expedition har inte exakt planerat, och det är främst för att vi fortsätter att falla ned chasms och fastna av den roterande planken med yngelstationer och plattor. Men det är bara en del av den maniska, och regelbundet ganska röriga, kul med Overcooked 2.

Efter framgången med den co-op fokuserade, super knäppa matlagningspelet som var överkokt, var det ganska mycket en säker brand sak att det skulle få en uppföljare. Tja, lika säkert som att eld kommer att hända i spelet, vilket är ganska högt för att vara ärlig. Och pojke, vilken uppföljare det här är.

I kärnan är detta samma spel som föregångaren. Du är fortfarande en knubbig liten kock som försöker övervinna ofta löjliga kökplatser för att få rätter utanför dörren. Ingredienser måste hackas, bearbetas, stekas, ångas, förberedas, pläteras och serveras, men det kommer att finnas många hinder i vägen. Och det är där Overcooked 2 verkligen ökar temperaturen jämfört med föregångaren, eftersom dessa kök är allvarligt kreativa. Spelets berättelse kommer att se dig resa runt i de olika länderna i Onion Kingdom och försöka rädda människor från Unbread – ja, zombie toast, se upp för deras smulande kött. Hela världen är nu interaktiv, med nya nivåer (och dolda) som nås med din amfibiska luftbuss för att trycka på switchar. Att upptäcka de olika nya kök som du lagar mat i är fantastiskt kul, även om det regelbundet är skrämmande, liksom det stora utbudet av recept du kommer att upptäcka, från pasta och dim sum till hamburgare och sushi.

Hell’s kök

Och jag säger skrämmande eftersom dessa nya kök är något annat. Farorna runt i det första spelet var tillräckligt knepiga, men den här gången har du dynamiska nivåer som förändrar vad du gör och gör halvvägs genom och kastar faror på dig nästan utan stopp. Jag har tappat räkningen av de gånger jag har tappat en klöv och när du börjar lägga till de rörliga plattformarna och andra egendomar kan det bli underbart kaotiskt

Tack och lov är kastmekanikern här för att stanna i Overcooked 2, så att du kan loba okokta ingredienser från kock till kock för att påskynda saker och i allmänhet försöka få recept. Det finns dock en nivå av huvudskrapningar till att börja med, när du lobar ingredienser till varandra och vet att de måste komma tillbaka på ett helt annat sätt. Du arbetar mot klockan och mot terrängen och kökslayouten ständigt, och ja, det blir ibland lite arg.

Overcooked 2 recension: & quot; Galig, manisk och helt rolig & quot;

Det är välkänt att en session med Overcooked kan vara ganska stressande, och de som spelar den antingen fungerar oklanderligt bra som ett lite cheffing-lag, eller har stora vänskaps- / förhållandesuppdelningar. Jag har faktiskt känt par som fysiskt inte kan spela överkokt tillsammans på grund av de rader det orsakar. Tack och lov har jag inte sådana vänner, men det är den typen av spel som får dig att inse att du inte har blinkat på riktigt länge. Det är allvarliga koncentration folk.

Små kockar

Det hjälper inte att spelet regelbundet känns som att allting är lite för litet för den stora skärmen. Det är en absolut glädje på switchens egen skärm, men om du vill bli stor med TV-läge eller PS4-, Xbox One- eller PC-versionen kanske du kommer att upptäcka att du flyttar soffan närmare TV: n. Det är ofta så att det finns mycket på skärmen i Overcooked 2. Du har tallrikar med mat, alla ingredienser i olika förberedelsesteg och det kan känna sig lite förvirrat. Å ena sidan är det en del av Overcooked 2s speciella märke av härlig förödelse, men å andra sidan kan det vara irriterande. En nivå såg oss försöka tillverka pizzor. För att förbereda dem korrekt måste du hacka degen, tillsätt hackad ost och skivade tomater och skiva alla tre ihop innan du slår hela saken i en ugn. Att ställa in en massa mellantillverkade pizzor på en bänk som går tillbaka in mot baksidan av köket innebär massor av små små ikoner som överlappar varandra, vilket gör det svårt att se vad som behöver ost STAT.

Konstigt nog, om du har spelat det ursprungliga spelet kanske du också märker att kontrollerna känns mycket annorlunda den här gången. Det känns plötsligt som om du piloterar kockar som rör dig som små berusade flodhästar – långsam, trög och väldigt upresis. Det har en helt annan känsla från det ursprungliga spelet, som när du går tillbaka till det känns mycket mer lyhörd och kontrollerad i jämförelse. Det är inte en enorm sak, men när varje sekund räknas kan det vara ganska irriterande.

Tack och lov, när du är mitt i en nivå, smälter alla frustrationer bort, för trots allt är detta verkligen en upplevelse som du strävar efter att ha med vänner. Online-multiplayer har verkligen hjälpt det, och även om det fungerar en behandling, har det gjort konstiga saker för att underlätta spelet för soffa co-op-sessioner, som bara tycktes fungera genom att vara värd för en lokal trådlös session. Couch co-op i det ursprungliga spelet var enkelt att släppa in och släppa ut, men det är inte fallet med Overcooked 2, såvida inte en gaggle av speljournalister blir helt dum. Jag älskar särskilt alternativet att spela co-op med två switchkonsoler bundna via lokalt trådlöst, det är det bästa sättet att spela Overcooked 2, enligt min mening.

Och det är för att det är så som spelet lyser bäst. När du kommer till det spelar ingen av irritationerna någon roll, mer som ett bränt hörn av din rostat bröd som kan förlåtas eftersom resten av det smöriga brödet är läckert. Det här är samma roliga galenskap som du blev förälskad i från det första spelet, men med mer kreativa nivåer, bättre grafik och mer bedårande små kockar. (Men av gud önskade jag att jag förbeställde att få den enhörningshuden.)

Recenserad på Nintendo Switch.

Överkokt 2