Översvämningsgranskning: “Bara anständigt, en enkel binge i 30 minuter per avsnitt”

En ganska rolig show med enorm potential. Skämmas över den tråkiga blytrioen och bristen på framstående plotlines…

Det är svårt att skaka tanken på att denna första säsong av Disenchantment slösar bort potentialen i dess ganska rika koncept. När allt kommer omkring, en show från skaparen av Futurama och Simpsons, som förfalskar gillar of Game of Thrones, Lord of the Rings och alla sagor som du bryr dig om att nämna, verkar som ett absolut öppet mål. Men en brist på konsekvent humor, ett misslyckande med att utveckla karaktärer ordentligt, och misslyckandet med att utveckla många av de komedi-scenarierna som det skapar innebär att förvirring går sällan över det vanliga. Trots några utmärkta skämt, utspridda överallt.

Det börjar lova nog – vi träffar vår hjälte, prinsessan Bean, när hon startar en bråk i en lokal krog efter att ha tappat kort till en vanlig. Hennes vägran att leka trevligt med sina kungliga uppgifter och kraven från hennes ansträngande far borde lägga grunden för en intressant inversion av de flesta kvinnliga karaktärer i fantasy-fiction. Det är då synd att Bean inte riktigt utvecklas under resten av säsongen – hon gör fortfarande uppror och skrynklar ansvaret på samma sätt i slutet, utan någon meningsfull resa däremellan. Bean är en stor karaktär, men kan inte bära hela säsongen utan mer tillväxt.

Översvämningsgranskning: & quot; Bara anständigt, ett enkelt 30 minuter per avsnitt binge & quot;

Hennes stödjande ledningar hjälper inte heller mycket. Luci the Devil börjar som en &lsquo, se världen bränna karaktär, men erbjuder inget annat på vägen. På liknande sätt Elfo, na&iuml, ve sidekick lyckas aldrig riktigt bli något annat än ett enda skämt. Visst är skämtet roligt till en början, men efter tio avsnitt sliter det tunt. Tack och lov är resten av det stödjande rollen utmärkt, och det är det som gör Disenchantment värt att titta på under en hel säsong. Matt Berry spelar i princip sig själv som Prins Merkimer, och avsnitten där han presenterar kraftigt är desto bättre för det, med hans känsla av kavalerare arrogans och vanvittig moralisk kompass. Han är den perfekta parodin på en cocksure sagaprins, och huvuddelen av tidigt säsongskratt kommer från honom. Vem som helst i det utmärkta Toast of London hittar massor att njuta av här.

Noel Fieldings tur när Stan, stadens bödel, är en annan höjdpunkt, hans torra brittiska humor höjer karaktären till något verkligt minnesvärt, trots hans enda avsnitt. På andra håll lägger mindre karaktärer fortfarande, som stadskärnan och de mystiska trollkarlarna som verkar manipulera affärer från skuggorna allt efter behov. Det är lika skam att tron ​​av huvudpersoner inte bidrar med sin rättvisa andel, eller vi skulle titta på en av de bästa animationsdebutterna på flera år.

Långsamma startar är inget nytt för Matt Groening TV-program – den första säsongen av The Simpsons, till exempel, är till stor del betraktas som dålig, och Futurama – även om det är mycket mer genomfört i början – går inte riktigt fram till senare säsonger då förhållandet mellan dess ledande trio cementerar verkligen. Så det finns gott om hopp om att om Netflix fortsätter med Disenchantment, kan det blomma till något speciellt. För tillfället är emellertid den här första säsongen bara anständig, en enkel binge i 30 minuter per avsnitt som rensar paletten mellan mer tillfredsställande klockor. Återigen är detta ingen dålig sak, men det kunde ha varit så mycket bättre. Åtminstone, som en animation, det ser vackert och färgstark nog att hålla din uppmärksamhet mellan gags.

Förhoppningsvis kommer senare säsonger att ta itu med bättre fantasikostnader, eftersom (med några anmärkningsvärda undantag – som Hansel och Gretel-avsnittet, och Mermaid-tema ungkarlpartiet) många troper lämnas orörda för att försöka sätta ett modernare snurr på medeltida scenarier. Det känns alltid mycket mer tillfredsställande i Disenchantment när showen lutar sig till igenkännbara berättelser, snarare än att försöka göra upp sina egna. Det kanske beror på att vi bara inte älskar karaktärerna tillräckligt för att verkligen bry oss om skrotna de får i, eller kanske grundarna byggs för starkare berättelser under senare säsonger. Det finns frustrerande glimtar av hur roliga saker kan vara om sidor rippades direkt från arbetet med GRR Martin och Tolkien och friställda, men de är få och långt däremellan. Jag skrattade verkligen högt när en karaktär hade en olycka på &lsquo, Iron Throne ‘i det första avsnittet, och det finns snygga små skivor av dialog som underbart parodierar andra karaktärer från den fiktion, men de är betydligt högre än av pinsamt raka skämt från huvudpersonerna.

Sammantaget är det en nedslående start på Disenchantments liv som TV-franchise. Det finns en enorm mängd potential här för skämt på bekostnad av dödligt allvarliga, lore-tung fantasi och inte-riktigt-ok-under-fairy-fairies 2018, men showen verkar ofta motvillig att använda den. Det kanske beror på att det ställer upp saker för en andra säsong, eller kanske det inte riktigt har rollen att dra av den, men i en era där vi har så mycket mer val från TV och kräver excellens på förhand, finns det inga garantier att förvirring kommer att återvända. För tillfället är det bara en rolig klocka.

Vill ha mer? Här är de bästa programmen på Netflix. Och de bästa filmerna på Netflix .

Granskning av förvirring: "Bara anständigt, en enkel binge i 30 minuter per avsnitt"