Översynen av Surge 2: “Sequel finner en mer distinkt stil genom små förfiningar”

The Surge 2 erbjuder de hårt förtjänade njutningarna av strid i Souls-stil, med mindre av genres signatursting

• Fantastiska bilder
  • Strömlinjeformad strid gör utvecklingen bättre än originalet

• Trots tweaks, känns ganska samma
  • Förutsägbar berättelse saknar djup och inverkan

Ser man på den stora bilden verkar The Surge 2 mycket lik sin föregångare och andra Soulslike-action-RPG: er. Det har den avsiktliga striden, spara poäng som respawn dina fiender, tuffa boss kämpar som kan eller inte kan driva dig att dra lite hår ut. Du vet klassikerna. På något sätt, även om uppföljaren hittar vägen till en mer distinkt spelstil genom små förfiningar, av vilka vissa strider mot genekonventioner. Det är tufft utan att vara stöt, utmanande utan att tvinga dig att brottas för varje tum av framsteg. Även om det har några allvarliga brister som håller tillbaka det från storhet, lyckas The Surge 2 göra mer av sin premiss och hitta kul att spela med de snabbt härdade konventionerna i Soulslike-genren.

Från fabriken till storstaden

Granskningen av Surge 2: & quot; Sequel finner en mer distinkt stil genom små förfiningar & quot;

Surge 2 kalibrerar berättelsen om originalet och tar sin premiss – robotar och cyborgs har blivit falska – och tillämpar den på en större värld. Den här gången, i stället för en robotfabrik, gör svärmar av nanomachiner förödelse i den futuristiska metropolen Jericho City. Som en namngiven, anpassad karaktär vaknar du upp i en post-apokalyptisk stad utan minne, bortsett från det faktum att du var i en flygolycka. En spår med brödsmulor dyker snabbt upp, vilket leder dig mot att ta reda på mer om du är, var du kom ifrån och vad du ska göra nästa.

Snabbfakta: The Surge 2

Utgivningsdatum: 24 september 2019
Platform (s): Xbox One, PS4 och PC
Utvecklare: Däck13
Utgivare: Fokus heminteraktivt

Mysteriet, och verkligen handlingen runt det, känns som bakgrundsbrus. Du kommer sannolikt att lösa spelets mysterier långt innan svaren uttrycks tydligt i berättelsen, vilket gör att strävan att avslöja sanningen drar vidare. Det hjälper inte att karaktärerna du möter på vägen saknar nyans, en pastiche av Mad Max-stil post-apokalyptisk kliché&eacute, s, saknar det djup som krävs för att du ska bry dig om vad som händer i världen.

Trots detta utvecklar The Surge lite intressant struktur genom sin visuella design. The Surge 2 tar ett stort steg framåt från originalen, både i visuell trohet och uppfinningarnas invånare, platser och saker. De tunga industriella vapen och pansar av The Surge har valt plats för ett mer fantastiskt sortiment av vapen, inklusive grovt byggda yxor till eleganta, futuristiska spjut. Det finns fortfarande en vanlig tråd i att de flesta av vapen, rustningar och post-apokalyptiska strukturer har ett jury-riggat utseende, där även de bästa vapnen ser ut som om de är byggda från delar som ursprungligen var avsedda för något annat. Likaså är själva spillrorna i Jericho City en perfekt parning för den labyrintliknande designen av en Soulslike. Dörrar eller felaktiga dörrar som blockerar din väg i ett ögonblick kan skifta eller fixas och öppna nya genvägar.

Rip and Tear RPG

Lyckligtvis är det enda du verkligen behöver veta att staden är en ödemark och nästan alla kommer att försöka döda dig och att du bör döda dem först. Som med den ursprungliga titeln, The Surge 2’s fort&eacute, är dess distinkta kamp och progression. Du har förmågan att rikta in delar på kroppen – ben, armar, huvud eller överkropp – och när du väl är skadad kan du använda ett slutbehandling för att rippa det avsnittet från kroppen. Genom att lycka extrahera en lem tjänar du antingen ett nytt vapen eller ett pansarstycke för den kroppsdelen eller att skapa material för att förbättra den typen av redskap.

Systemet lägger till kort- och långsiktig strategi och extra risk för varje kamp. För att uppgradera och förbättra din rustning jämnt, vill du se till att du riktar dig mot olika extremiteter i varje kamp. Dessutom har många fiender obeväpnade lemmar, som du kan rikta in dig för att döda dem snabbt utan att tjäna något byte.

Men tänk inte för länge: The Surge 2 belönar extremt aggressivt spel. Din batterikraft, som bränsle din läka och andra injektioner, laddar när du träffar en fiende och tappar långsamt om du går för länge utan att göra det. Samtidigt är dina fiender mer än kapabla att straffa dig för att tvinga en attack eller knacka på. Systemen parar sig bra på det sättet: en skicklig spelare kan dimensionera sina motståndare, räkna ut vad de vill ha ut ur en kamp och hur man kan få det utan att missa en takt.

Mellan slagsmål tar du hantverksmaterial och nya redskap, både från fånga fiender och dolda artikeldroppar dolda runt varje hörn och använder det för att anpassa din cyborg "rigg," som inkluderar din rustning och "implantat", som inkluderar förmågor och förmåner. När du tjänar erfarenhet och nivå upp, får du förmågan att uppgradera en av tre statistik – hälsa, uthållighet och batterikraft. Du får också mer "kärnkraft", som fungerar som en viktgräns för att tvinga dig att välja om du ska uppgradera din rigg.

Denna version av systemet känns mer strömlinjeformad än föregångaren. I den ursprungliga överspänningen var alla uppgraderingar bortsett från din hälsa bundna till implantat och objektbaserade uppgraderingar. I den här versionen finns det mer universella framsteg och anpassningen är begränsad till att hålla din lekstil. Att ta reda på hur du kan uppgradera effektivt och effektivt verkar mycket lättare och det är mycket mindre troligt att du känner "fastnat" i en byggnad eftersom du väntar på en uppgradering som passar in i ditt system.

Som ett resultat är det lättare att gå framåt utan ständig tippning och lagerhantering. Det kommer en tid då du möter en motståndare eller grupp &mdash, ibland är det en chef, andra är det bara ett tufft scenario &mdash, och du måste ompröva din karakters inställning, men du får inte en konstant nagande känsla att du kan eller borde optimera ständigt.

Dessa justeringar till systemet, alla kombinerade, ger The Surge 2 en framdrivande takt. Framåt framsteg känns mycket uppnåelig i förhållande till andra Soulslikes. Eftersom läkning är bundet till ditt batteri, snarare än ett begränsat antal laddningar som ska fyllas på vid en sparpunkt, är du mindre benägen att spela upp sträckor från varje värld många gånger för att memorera attackmönster och bygga dig upp för att öppna en ny genväg och gör konkreta framsteg.

Till spelare som redan "blev bra" trolling de medelvärlden gator i världar som Lordran och Yarnham, som kan låta som The Surge 2 har gått mjukt. Men jag skulle inte gå så långt. Varje kamp kräver noggrann spelstrategi som vi har lärt oss av The Surge och spel som det – även enkla fienderkommerdöda dig om du inte är uppmärksam. På samma sätt kräver varje chef att du memorerar mönster och anpassar dig exakt till dem. Det går bara snabbt och det finns utrymme för dig att bygga fart. När du lyckas känner du framstegen mer. När du dör känner du stinget mindre.

Recenserad onPC.

The Surge 2