Overwatch på Nintendo Switch Review: “Det är otroligt desorienterande”

Ett tvivelaktigt val för en hamn med ännu mer tveksamt införande av gyroskopiska kontroller. Stäng av dem och spela med en Pro Controller, eller vet du, på en PC eller konsol.

• Overwatch i dina händer är ett roligt koncept
  • Vissa hjältar spelar bra i det nya formatet

• Rörelsekontroller desorienterar och förstör vissa hjältar
  • Spelets livliga design betyder överväldigande visuell feedback
  • Vissa buggar kvarstår

Vissa kan säga att det var serendipitöst: Jag fick min egen Nintendo Switch och några dagar senare tillkännagavs officiellt Overwatch, spelet jag har sjunkit mest in i de senaste två åren för konsolen. Det var ingen brainer att jag skulle vara den som granskade Overwatch för Switch, vad med min nya förståelse av handhållaren och min rikliga (ibland oöverskådliga) förståelse av Overwatch. Jag har varit i spelets konkurrenskraftiga skyttegravar i mer tid än jag skulle vilja erkänna, och jag var glad över att se hur det skulle spela på Nintendo Switch.

Den spänningen vände sig snabbt till frustration, som att ta tag i ditt favoritpar av hjärta ur vinterlagret bara för att upptäcka att du inte kan dra dem förbi låren. Visst jagskulle kunnastå i mitt sovrum och skriker som en banshee, gör en tolkande dans för att gyrera dessa byxor högre på midjan, men efter att jag har fått dem knäppta är de långt ifrån bekväma. Så är Overwatch på Nintendo Switch – frustrerande och obekväm.

Beslutet att hamna

Overwatch på Nintendo Switch Review: & quot; Det är otroligt desorienterande & quot;

Du måste undra: varför sätta Overwatch till Nintendo Switch nu? Spelet har varit ute sedan 2016. Det finns en professionell liga på flera miljoner dollar som har DJ Khaled spelat vid sina finaler och etablerat metas på både konsoler och PC. Om du inte gick in i den första personskytten på dag ett (eller om du är som jag, när du äntligen flyttade tillbaka till ditt hemland och hade råd med en ny konsol), vad skulle det göra att du köper det nu för Nintendo Växla?

Overwatch är ett spel som handlar om balans: balansera snabba rörelser med smarta taktiska beslut, balansera ditt lags komp så att healare på rätt sätt kan stödja effektiv DPS, balansera ditt hat mot Mei med din kärlek till Moira (talar för mig själv där). Hur fungerar ett spel som Overwatch, som endast ägnas åt PvP-spel, på en bärbar konsol? Svaret är: meh?

Farorna med gyroskopisk rörelse

Innan Overwatch på Nintendo Switch släpptes, talade GamesRadar med Blizzards Principal Designer, Wes Yanagi, som berättade att teamet "investerat mycket tid i tung optimering." Och spelet kördes ganska anständigt på Switch, åtminstone när jag spelade det, spara för en konsekvent visuell bug som gjorde andra spelare som flytande orange orbs.

Men Yanagi diskuterade också Nintendos strävan att inkludera switchens gyroskopiska kontroller i Overwatch-porten, som drastiskt förändrar hur Overwatch spelas – och inte till det bättre, imo. Om du är bekant med gyroskopiska kontroller i ett snabbt FPS, så kanske denna inkludering inte irriterar dig, men för andra: se upp.

Gyroskopiska kontroller innebär att allt rör sig i näthinnet – varje nys, varje ofrivillig rörelse i handleden, varje jävelkatt som är fast besluten att hoppa på varvet och tigga till andra middag. Tills jag upptäckte att jag kunde kartlägga en knapp för att centrera den gyroskopiska kameran, snurrade jag vilt i spawnrum och under intensiva eldstrider. Det är svimlande och förstör helt och hållet hur vissa karaktärer spelar – McCrees skärpningsförmåga och dodge roll görs praktiskt taget meningslöst, för att inte tala om att spela med Joy-Cons har en tendens att orsaka knappfördröjning.

I handhållet läge med Joy-Cons fann jag att stridsvagnar som Orisa och D.Va kändes bäst och verkade som om de led av minsta möjliga kvalitetsförlust. Jag gillade att spela dem mest eftersom det var minimal frustrerande. Men det är ganska tydligt att du är bättre på att ignorera hela gyroskopiska röran och spela Overwatch på Nintendo Switch när du är dockad med en Pro Controller. Vilket väcker frågan: varför bry sig?

De visuella konsekvenserna

Overwatch är inte visuellt subtil. Den värld där den äger rum är livlig och full av visuellt buller, med färgglada karaktärer och explosiva ultimata förmågor. Även när det spelas på PC eller konsol kan spelet bli optiskt förvirrande, med explosioner som startar överallt och karaktärer som flyger in och ut ur ditt synfält. Föreställ dig det nu på en 6,2 tum skärm.

På vissa kartor som inte ens har långa siktlinjer är karaktärer i bakgrunden nästan omöjliga att ta fram och spelmärkena över huvudet är oläsliga. Jag kvittrade ofta på skärmen och undrade om en fiende Bastion siktade på mig eller om det var en Torbjörn som satt upp en torn.

Om du spelar i handhållet läge med de gyroskopiska kontrollerna på (god hastighet), är det lätt att se hur färghvirvlingen och den rörliga kameran kan få dig att känna dig illa. Lyckligtvis är jag obehandlad av rörelsesjuka, men storleken på skärmen och mängden saker som klämts in i det kan vara oerhört desorienterande när kameran rör sig vid den minsta förändringen av handledens vinkel. Den här porten är full av överväldigande visuell feedback.

Och det visuella felet jag refererade tidigare? Det är en udda som gör hjältar som flytande orange orbs och verkar plåga de flesta Overswitch-användare. Första gången det hände var precis utanför ett spawnrum – en glödande orange klump flydde närmare och närmare och fick mig att skrika, "Vad i helvete!?" upprepade gånger tills en Hanzo dyker upp på sin plats. Jag har sett de orange orbsna varje session hittills, men inte i varje spel (förmodligen cirka 50% av tiden).

Overwatch på Nintendo Switch är en konstigt tidsinställd port som helt enkelt inte översätter bra. Jag tar min laggy Xbox-match på en medioker 32-tums TV över en laggy-match på en 6,2-tums skärm varje dag.

Overwatch