Oxenfri granskning

Oxenfree är lätt att gilla med sitt inspirerade dialogsystem som känns som ett steg framåt för den här genren. Det är bristen på utmaning och övertygande spel som lämnar det några steg efter.

Fem tonåringar har hittat den perfekta platsen för deras strandfest, Edwards Island, som på natten är helt öde och nästan omöjligt att lämna. När idéerna går är det där uppe med att bjuda Freddy Krueger till din sömn. Visst nog, det är inte länge innan mörka krafter kraschar partiet, men detta äventyrsspel är på sitt bästa när det ignorerar sin skräck-trope-premiss för att berätta en charmig historia om tonårsvänskap och hur ungdomar interagerar med varandra.

Du spelar Alex, mer av en introvert än en festflicka (ja, beroende på hur du spelar henne). Hon har fått en ny styvbror Jonas, gruppens utomstående. Ren, Alex bästa vän och komisk lättnad motormouth – en enkel karaktär att göra fel, väl utförd här tack vare några fantastiska linjer som spelet klokt levererar i korta doser. Sedan finns Nona, en tyst tjej som verkar ha blivit inbjuden av Ren bara så att han kan komma nära henne. Äntligen finns det Clarissa, den skarptungade populära tjejen som inte gör några ansträngningar att dölja hennes förakt för Alex.

Oxenfri granskning

Dessa karaktärer kan lätt vara en-anteckning, men Oxenfree lyser i sin utmärkta skrift och inspirerade dialogmekanik. Upp till tre dialogalternativ flyter ovanför dig under samtal. Du kan välja en eller låta dem långsamt försvinna och välja att säga ingenting alls. Skillnaden här är att du sällan blir ombedd att prata, samtalen fortsätter glatt utan dig. Dessa tonåringar kommer ständigt att gå och tvinga dig att avbryta om du vill få ett ord. Det är mer realistiskt (vi har alla den en vän som inte kommer att hålla tyst – om du inte gör det, är det du), som tvingar dig att göra Alex mer självgörande eller lämna henne en tyst huvudperson i gränsen. Precis som att prata i grupper i verkliga livet, är det upp till dig hur involverad du blir. Men oavsett hur mycket eller hur lite du säger, flyter konversationen naturligt. Det är det närmaste vi har sett en faktisk chatt i ett spel.

Manuset är rikt med fantastiska linjer, perfekt levererat av sin röstbesök. Att spela Alex som antingen ett trevligt folk-trevligt eller tikigt bridge-brännare resulterar i massor av alternativ dialog och karaktärslag, mer än att motivera ett andra genomslag. Säg något som resonerar med en karaktär och ditt ansikte kommer att visas i en tankebubbla ovanför dem. Oavsett om det är bra eller dåligt lämnas oförklarligt, vilket gör att du undrar om du har förtrollat ​​deras strumpor, eller de fantiserar nu om ditt mord. Om du håller detta tvetydiga lämnar du gissa hur du stötte på, precis som efter ett riktigt besvärligt möte. Det är ett sällsynt spel där vi önskar att det var mer prat.

Oxenfri granskning

När du håller käft, kretsar de flesta av Oxenfrees spel om Alexs bärbara radio. Efter att oavsiktligt trigga mystiska krafter måste Alex använda radion för att korsa ön, aktivera delar av världen och kringgå portar och dörrar. Besvikande, det här innebär bara att du bläddrar igenom siffrorna på en ratta tills du känner att regulatorn vibrerar. En stor möjlighet för pussel blir en tråkig, gissa-vad-antalet-jag-tänker-på träning. Varje område har olika signaler du kan stämma på, med mystiska meddelanden i morskod och läskig musik som låter dig ställa in äventyrets atmosfär. Det gör radion till en rolig pryl och ett smart sätt att ge Edwards Island mer karaktär. Bara synd att de inte hittade smartare användningar för det som ett verktyg för att lösa pussel.

Vi är glada över äventyrsspel inte lång trafik i de ologiska pussel som en gång plågade genren (mardrömmar om att använda lönnsirap och stulit katthår för att skapa en falsk mustasch som fortfarande får oss att vakna skrikande), men Oxenfree går för långt det andra sättet , vägrar att utmana dig alls. Bar ett par enkla gåtor, det finns inget här mer avancerat än “hitta det närliggande objektet”. Telltale har ibland gjort sig skyldiga till att förenkla pussel i deras äventyrsspel, men om du framgångsrikt kan slå på Oxenfree är du redan överkvalificerad för att slutföra det.

Oxenfri granskning

Berättelsen börjar starkt, och introducerar oss för den roliga rollen och skapar mysteriet. Det är när öns hot börjar avslöja sig att berättelsen blir mindre spännande. Tidiga ögonblick när ön själv verkar förändras – med surrealistiska bilder som blinkar på skärmen, din radio snedvrids och skrapmärken som täcker gränserna, som om du är instängd i ett pausat VHS-band – dessa är verkligen oroande.

Men de upprepar sig för ofta och lider snart av minskad avkastning. När det fokuserar på kärnrollen är det mycket mer intressant. Historien mellan Alex och Clarissa är en speciell höjdpunkt med det inspirerade dialogsystemet som ger ett sent spelargument en verklig dramatisk vikt.

Oxenfri granskning

Det känns som om vi bara fick de två första handlingarna i en fantastisk historia. Precis när vi lär känna dessa karaktärer, rullar det mot en slutsats som känns rusad. Eftersom även med karaktärrelationer som ger det återuppspelningsvärde är detta fortfarande mycket kort. Det finns ytterligare belöningar för att söka på ön senare i spelet, men genomgången är långsam och ön för liten för att tillfredsställa alla utforskares klåda. Det ligger inte heller över några billiga berättelser som berättar, som gör det svårare att investera i allas öde. Ett mörkt ögonblick som involverar Clarissa bör påminna oss om livet är Strangers bästa ögonblick, men här känns som att det bara används för chockvärde.

Ah, livet är konstigt. Hella kool elefanten i rummet. Det var liten chans att vi skulle komma igenom denna recension utan att ta upp det andra karaktärsdrivna, tonårsfokuserade, fotosnabbade äventyrsspelet. Oxenfree får mycket rätt att Life is Strange fick fel (du skulle aldrig fånga Oxenfree’s tonåringar som smutsar sina munnar med svår logga som "gå knulla din selfie"). Skillnaden är att Dontnod skapade ett spel som hade en smart spelmekaniker tillsammans med en övertygande berättelse. Bra karaktärer och ett enastående dialogsystem gör Oxenfree till en enkel rekommendation för fans av interaktiv berättelse. Det är bristen på utmaning och underutnyttjad radiomekaniker som gör det svårare att rekommendera som ett äventyrsspel.

Oxenfree