Pacific Rim Uprising recension: “Boyega lägger till riktigt studs och DeKnight levererar skådespel”

Respektabel. Boyega lägger till riktigt studs och DeKnight levererar skådespel, även om handlingen inte sträcker sig för långt från originalets krasch-formel.

"Jag är inte min far." Med dessa ord låter Jake Pentecost (John Boyega) veta att denna Pacific Rim är skuren annorlunda än sin föregångare 2013. Introducerat tio år efter att de mänskelskontrollerade Jaeger-robotarna besegrade hotet från Kaiju-monster från djupet är Jake långt borta från sin pilotfader, Stacker, som offrade sig själv för att rädda mänskligheten. När Jake inte är på fest, hämtar han efter Kaiju tech för att sälja på den svarta marknaden.

Han stöter på den unga wannabe Amara (Cailee Spaeny) och arresteras för att ha varit i henne "oregistrerad", egenutformad Jaeger, &lsquo, Scrapper’. Erbjuds fängelse eller uppgiften att handleda unga piloter på sin gamla akademi, han tar det andra alternativet och slår huvudet med kvadratkäftade Nate (Scott Eastwood), som bara vill att Jake ska förverkliga sin förlorade potential. När en Jaeger blir oseriös, sätter den emellertid igång en kedja av händelser som tvingar Jake att kliva upp till plattan.

Fans av originalet kommer att vara nöjda med hur överlevande karaktärer – Jakes "halvsyster" Mako Mori (Rinko Kikuchi) och de två boffinerna Dr Newton Geiszler (Charlie Day) och Dr Hermann Gottlieb (Burn Gorman) – vävs tillbaka till en världs-berättande historia. Destinationer inkluderar Shanghai och Tokyo, där fantastiska scener av stadsövergripande förstörelse lämnar dig att bana för att titta på en klassisk Godzilla-utflykt.

Pacific Rim Uprising review: & quot; Boyega lägger till riktigt studs och DeKnight levererar skådespel & quot;

Regissören Steven S DeKnight, helmer på Marvel TV: s Daredevil, förtjänar kredit för att hålla tillbaka på heltäckande blodbad fram till finalen. Till skillnad från Transformers Michael Bay, visar han ett modik av återhållsamhet, med synen av den skurkiga Jaeger som tillverkar två jätte, motorsågliknande vapen som erbjuder tillräckligt spänning. Du kanske tänker: vänta, var är Kaiju? Att avslöja för mycket skulle förstöra hemligheterna, men inte rädda: hotet har inte försvunnit.

Mindre effektiva är scenerna för de unga piloterna under Jake och Nates handledning. Kretsningen mellan Amara och den blondhåriga Vik (Ivanna Sakhno), menade att den här uppstarten har gått med i korps bara för att utforma sin egen Jaeger, blir lite tråkig. Något derivat är också Lorne Balfes poäng, med dess olycksbådande synthljud som påminner om Daft Punks mästerliga musik förTron: Legacy.

Lyckligtvis injicerar Boyega vitalitet i filmen, oavsett om han tuggar på glass och strö i kommisarie eller håller ett väckande tal som påminner om Idris Elbas Stacker i den första filmen. Också imponerande är den kinesiska skådespelerskan Tian Jing, gjuten som den no-nonsense Liwen Shao, vars företag ser ut – kontroversiellt – införa fjärrstyrd &lsquo, drone ‘Jaegers.

Medan det ålderdomliga temat att vara din egen person – "Det spelar ingen roll vem dina föräldrar är" – hamras hem, säkerställer DeKnight att den inte överträffar sin välkomst. Boyegas Jake antyder till och med en tredje utflykt i finalen. Det är tydligt att detta krig inte är slut än.

Pacific Rim: Uprising