Pil 1.01 “Pilot” -ÖVERSIKT

Pil 1,01 & quot; Pilot & quot; RECENSION

Avsnitt 1.01
Writers:Marc Guggenheim och Greg Berlanti
Direktör:David Nutter

DEN VAR: Överlever fem år som en kastanj på en avlägsen ö i Nordkinesiska havet, playboy Oliver Queen återvänder till Starling City, fast besluten att få rättvisa till sina korruptorer…

DOMEN: DC-bowmanen återvänder till den lilla skärmen med en blåmärkt annorlunda tagning till hans populäraSmallvilleinkarnation. Till sin fördel behandlar detta pilotavsnitt oss smaragdskyttens ursprungssaga på magert, kompakt sätt: de direkta, handhållna öppningsskotten placerar oss direkt på ön, precis i slutet av Olivers utflykt, och några korta nyhetsbilder av hans tillbaka till Starling City fyller i resten, rullande rubrikstil. Det är nästan ett kastetillvägagångssätt till vad som vanligtvis är den centrala delen av någon superhjältehistoria, men sedan strandade-på-en-öken-ö-och-lärde-mig-bågskytte är inte riktigt i samma mytiska liga som raket-här-från -the-planet-Krypton. Som Oliver ser Stephen Amell säkert ut som om han har tagit sig från en serietidning (även om han bär dyrbar liten likhet med den klassiska Green Arrow på dess sidor), men för alla hans Calvin Klein-annons ser hans tag på festdjuret urbana hämnaren oroande platt. Med tanke på att han uppenbarligen inte har någon dödande människor för att skydda hans identitet är han farligt nära en intetsägande psykopat i den amerikanska psykoformen – mer Bateman än Batman. Seriens desaturerade estetiska och parkourpåverkade actionscener har en touch av Bournesen om dem, men själva knepbågskytten är ingenstans nära så spektakulärt som denna karaktär kräver. Vid ett tillfälle låter regissören våra fantasifulla muskler göra det tunga lyftet och lita på ljudet från de flygande pilarna ensam – det är antingen en inspirerad touch eller lite fusk.

HAR DU SPOT?: Det finns rop-outs till två serietidningar som är dolda i dialogen: Mike Grell och Andy Diggle

TRIVIA: Oliver smekar namn på sin syster Speedy, en nick till Green Arrows barn sidekickar i serierna. Hon delar tydligt ett narkotikaproblem med den första Speedy, vars kamp med narkotika bildade en klassiker &lsquo, 70-talets historia.

BÄSTA LINJER:
Tommy: "Jag rekommenderar starkt Carmen Golden."
Oliver: "Vilken är hon?"