Planet Zoo-recension: “Ett komplext och djupt simuleringsspel med för mycket att ge”

Planet Zoo är ett komplext, djup simuleringsspel med för mycket att ge om du kan komma förbi de minimalistiska tutorials.

• Härligt realistiska djur
  • Lönande spelslinga
  • Pedagogiskt kul

• Behöver fler tutorials
  • Kan vara löjligt frustrerande

Jag har tillbringat mer tid än jag skulle vilja medge att titta på bladverk. Tillhör denna Alpine Sea Holly verkligen i min Grizzly Bear-hölje? Kommer det att ge dem glädje? Tänker jag för mycket på växter? Du kanske tror att jag har tappat tanken eller tillbringat för mycket tid på att läsa Marie Kondos bok, men faktiskt har jag spenderat mycket tid på att förstå vad björnarna verkligen vill ha genom Planet Zoo-mediet.

Snabbfakta: Planet Zoo

Planet Zoo-översyn: & quot; Ett komplext och djupt simuleringsspel med för mycket att ge & quot;

Utgivningsdatum:5 november 2019
Plattform (s):PC
Utvecklare / utgivare:Gränsutveckling

Inte bara specifikt björnar heller. Min kunskap sträcker sig nu från Aardvarks till Western Lowland Gorillas och från Amazonian Giant Centipedes till Yellow Anacondas. Planet Zoo lyser i sin presentation av djur, tänker djupt på deras välfärd och påminner dig ständigt om att bevarande och utbildning är lika viktigt som din grundlinje. Du lär dig om var och en av arterna när du spelar, och genom att bläddra igenom Zoopedia får du uppskattning av dina varelser och olika resonemang bakom dem alla. Inte så länge kommer du att upptäcka att du har tagit upp roligare fakta och luror än vad du förberedde dig på, bara genom att försöka göra dina djur lyckliga. Det gör hela upplevelsen mycket mer uppslukande och driver dig att dyka ned i lagren av undermenyer för att upptäcka hur du får ut mer från Planet Zoo.

Allting som ljuset rör

Och detta är ett spel som fortsätter att ge. Det tar djupet av simulering och kreativ frihet som finns i Planet Coaster, parar det med djurskyddselementen i Jurassic World Evolution och smälter dem till den ultimata djurparken. Även att skapa de perfekta livsmiljöerna för dina varelser är en intensiv process, med krav på lycka på flera nivåer som ständigt kommer att förändras och förändras beroende på vad som händer i deras hölje eller utställning när som helst..

Dina varelser kommer att behöva rätt mat- och dryckskålar, rätt blandning av terräng, kräva växter och träd plockade direkt från sitt naturliga livsmiljö, lämpligt utrymme att vandra, eller simma, eller klättra, tillräckligt hårt skydd och rätt mängd vänner att tjocka med för att bli ännu vagt lycklig. När du har allt rätt är det bästa att titta på dina existerande varelser – som en underbar skärmsläckare för vilda djur som också händer med att titta på djur kasta mycket. Dessutom är det mer troligt att ju gladare dina varelser avlar. Och ja,varjeenda barnkriter är helt bedårande – jag har kontrollerat.

Till att börja med är dina alternativ lite grundläggande och du kanske inte har allt du behöver för att tillfredsställa dina nya invånare direkt. Istället måste du spendera tid på att få din veterinärer och mekanik för att avslöja mer information om varje sorts- eller zoo-underavsnitt och så småningom låsa upp bättre redskap, öka matkvaliteten, byggnader, staket och mer, som du sedan kan att erbjuda dina varelser, gäster och personal. Förbehållet är dock att du inte kan börja undersöka några av dessa artiklar förrän du redan har antagit ett djur av den arten och placerat det i din djurpark, vilket innebär att det kan bli en balansåtgärd mellan den hastighet med vilken forskningen kan ske kontra hur snabbt dina olyckliga djur kan börja träna.

Kom ihåg vem du är

Det är en komplicerad process, och Planet Zoo har en brant inlärningskurva som resultat, men ju mer du spelar, desto lättare blir det att förstå – åtminstone till en punkt. Det finns fyra spellägen att erbjuda, som, när de kombineras, skapar mer innehåll som du någonsin kan spela. Karriärläget tar dig med på en världsomfattande turné över 12 nivåer och sätter dig i hjärtat av en dramatisk berättelse när den ber dig att fullfölja en mängd olika mål för att fortsätta. Utmaningsläget tar dessa karriärnivåer och lägger till en oändlig sträng av utmaningar (som namnet antyder), och Sandbox-läget låter dig bygga utan gränser, medan Franchise-läget låter dig skapa en serie anslutna djurparker som spänner över hela världen.

Syftet med karriärläget är att introducera dig till alla kärnelement i Planet Zoo’s spelspel innan du släpps loss i de mer kreativa, friforma lägena, flyttar dig från tutorial till tutorial på ett sätt som lagets tidigare spel – Planet Coaster – kämpade med do. Det gör verkligen ett bättre jobb än sin föregångare att introducera grunderna, men när det i det fjärde kapitlet i karriärläget kastar det dig på en tom kanfas med jorden och berättar för dig att bygga en zoo från början och tjäna pengar, känns det som ett steg för långt, för snart.

De tidiga nivåerna gör det bra att lära dig hur man bygger livsmiljöer och hur man kan hålla dina djur lyckliga och friska, men gör inte så mycket för att berätta om hur man gör ett ekonomiskt stabilt företag, vilket man kan föreställa er uppgift. Det finns värmekartor för att göra saker lite lättare, men det är en komplicerad prestation som håller dig på tårna vid bästa tider och löjligt irriterad som värst. Planet Zoo är ett spel som – trots ansträngningarna att förklara mer om sina system genom naturligt spel – skulle gynnas av att ha mycket fler tutorials, särskilt när det gäller tips och tricks för att hålla din djurpark ekonomi i svart. Kommer in i kapitel 4 i karriärläge eller försöker dyka in i något av de andra lägena, utan någon vägledning alls känns som att Frontier har tagit ut träningshjulen och kastat dem i havet, vilket är lite av en systemchock efter den första tre nivåer hjälpsamma steg-för-steg handledning.

Tack och lov, när det gäller själva byggnaden, har gemenskapen redan din rygg. Det finns en mängd vackra livsmiljöer, utställningar och andra mönster som de mer begåvade Planet Zoo avicionados har satt ihop att du bokstavligen bara kan släppa in i din zoo som prefab-tillägg. Om du inte vill vara så kreativ kan du låta någon annan göra det åt dig. Men jag hade mycket roligt att bygga apa-gym för hand men försökte härma de vackra nivåerna som finns under hela karriärläget, även om rotations- och rörelsesverktygen kan vara lite fiffiga när de kombineras med kameravinklar..

Det är inte det enklaste spelet att förstå med någon sträcka. Vägen till översynen var full av buggar och underliga saker, som verkar ha lindrats med en Day One-lapp, men Planet Zoo kan vara ogenomtränglig, särskilt för de som inte är vana vid ett spel i den här genren som erbjuder så mycket djup som detta. Men detta är ett spel som kommer att ge tillbaka så mycket som du lägger in. Om du är beredd att spendera en bra del av dina första timmar med Planet Zoo förvirrad och förvirrad, så småningom skapa din drömzoo och dela den med världen, då kan detta vara ett av de mest givande – och bedårande – spelen du kommer att uppleva i år.

Planet Zoo