Plants vs. Zombies: Garden Warfare review

• Nyckfull
  • charmiga bilder
  • Riklig mängd låsbart innehåll
  • Stark kärnspel

• Vissa klasser känner sig övermannade
  • Inte tillräckligt med flera spelarkartor

Att ändra genrer i mitten av franchisen är en tuff försäljning, särskilt när du tar en populär serie och säger "skruva fast det, vi gör det till ett skjutspel!" Popcap’s Plants vs. Zombies är det senaste som gjort språnget, och utan tvekan det märkligaste exemplet ännu, Garden Warfare rivar direkt det taktiska gameplayet från originalet för storskaliga pistolvågor. Inte längre planterar du Bonk Choy och står dig tillbaka när det klövar på zombies – du är i det tjocka av det, skjuter ärter från din ärtskyttmunn och snipar zombies med Cactus långsiktiga skott. Och även om det finns några konstiga designbeslut och balansproblem, är den resulterande skytten charmig, rolig och helt värd Plants vs. Zombies-namnet.

Medan tidigare PvZ var en lätt tornförsvarsserie, är Garden Warfare en klassbaserad tredje person som skjuter, med växter och zombies som kriger i förortsområden med vapen, frön, raketer och kronblad. Det är uppenbarligen en mycket mer actioninriktad upplevelse, men kärnan i franchisen – den förtjusande kampen mellan växter och zombies – är behagligt intakt och hålls upp av ett starkt kärnspel som är roligt i sin galenskap.

Garden Warfare saknar en kampanj med en spelare av något slag, istället fördubblar en trio av samarbetsvilliga och konkurrerande flerspelarlägen. Varje doppar ner i samma fem landsbygdsnivåer, återanvända för att repa en annan flerspelars klåda, och även om ingen är så framstående är de roliga i sig. Vanquish (Team Deathmatch) och Gardens &amp, Graveyards (Control Point / Rush Mode) är polerade och engagerande och drar nytta av idiosynkrasierna i PvZ-universum i 12-till-12-strider. Medan Vanquish inte avviker från teamets deathmatch-arketyp, G&förstärkare, G tillåter vegetationssidan att försvara sina punkter med krukväxter, medan zombierna kan spaja odöda AI för att hjälpa till att värma fiendens trädgårdar. Denna mindre förändring gör att de redan storskaliga striderna känner sig ännu mer massiva och ger dig ytterligare kontroll över förödelsen.

Mikrotransaktioner, inkommande?

Plants vs. Zombies: Garden Warfare känns som ett spel som lätt kan utnyttjas med mikrotransaktioner – möjligheten att köpa valutan i spelet skulle påskynda processen att låsa upp saker betydligt. Vid lanseringen är detta inte ett alternativ, men även om det läggs till skulle jag inte oroa mig för mycket. Den nya utrustningen är inte spelbrott så långt jag kan säga, och människor som spenderar pengar för att få kosmetiska saker (om det till och med är ett alternativ när som helst) kommer faktiskt att råna sig ur den inneboende glädjen att öppna boosterpaket.

Garden Ops flyger närmast traditionella växter mot zombies-spel, med ett team på fyra växter som kämpar mot allt svårare vågor av zombier och kämpar mot enstaka bossvåg. Visst, det är bara Gears allt vanligare Horde-läge, men förutsättningen översätter perfekt till PvZ-universum. Även om det saknar omfattningen av 24-spelarens skirmish, är den mer intima inställningen och fokus på co-op för att engagera spelet – och förmågan att befästa din bas med krukväxter är ett smart tips på hatten till franchisens rötter ( ordspel inte avsedd men wow, det fungerade bra). Varje flerspelarnivå har några platser att starta vågorna från också, vilket utgör den annars smala listan över flerspelarkartor.

Plant och Zombie-fraktionerna har vardera fyra unika, spelbara klasser, och de har alla en trio av speciella förmågor som hjälper dem att sticker ut. Även om det finns några som är uppenbart bättre än resten, har de alla sin egen plats på slagfältet – från den högskadade Zombie All-Star (som kan sparka explosiva zombies, dash och spawn tackling dummies) till den helande solrosen (som kan avfyra solstrålar när hon inte läker sina allierade). Det finns också en hel del asymmetri, vilket skapar en rolig dynamik mellan sidorna och skapar kaotiska anfall. Det lämpar sig också för vissa balansproblem – lycka till att hitta allt lika kraftfullt som Chomper med en hit-kill på zombiesidan. Allvarligt, den killen är en kuk.

Dessa åtta klasser (och förmågan att anpassa dem) är den mest överraskande djupa delen av Garden Warfare, och ger djupet till den annars lätta skytten. Varje karaktär har kosmetiska kortplatser som kan utrustas med ett antal föremål, så att du får solglasögon, hjälmar, ansiktshår, ugnsvättar och andra slumpmässiga redskap för att ändra klassens look. Det finns också helt olika karaktärer som du kan låsa upp som inte bara helt översyner karaktärens utseende utan också växlar upp deras spelstil. Visst är att knäppa ett skägg på forskaren är coolt, men det är ännu mer spännande när du kan få en helt ny karaktärshud som byter hans vapen för en telekinetisk delfin. Det finns till och med passiva uppgraderingar som också kan låsas upp, vilket gör att en enorm mängd innehåll kan upptäckas och många skäl att fortsätta spela.

Nya kosmetiska redskap, krukväxter, utplacerbara zombies och andra artiklar hittas via booster-paket, som köpas med valuta i spelet (vid lanseringen finns det inga mikrotransaktioner). Ja, belöningar kan tekniskt bara släppas för framgångsrikt spel, men att låsa dem bakom boosterpaket gör dem betydligt mer spännande. Det är ett psykologiskt trick och det fungerar – jag skulle ljuga för mig själv om jag inte medgav att jag spelade några extra matcher bara för att få det lite dyrare paketet för att se vad som fanns inuti (om du undrar, det var några växter, ett par glasögon för soldaten och en av sex stycken som behövdes för att låsa upp en ny solroshud).

Det finns inget banbrytande med Garden Warfare, men under den absurda förutsättningen finns det en smart, polerad skytt med hjärta – även om det hålls tillbaka av balansproblem och brist på kartor. Oavsett om du har ett dussin vänner du vill spela trädgårdar &förstärkare, kyrkogårdar med eller en liten grupp för att slipa boosterpaket i Garden Ops, det finns mycket att gilla i Popcaps första skytt. Wow, jag förväntade mig verkligen att aldrig skriva "Popcaps första skytt" i en översyn.

Detta spel granskades på Xbox One.