Pojkarna recenserar: “DC och Marvel noterar: din nya tävling är här”

En nästan väsentlig bit av superhjälte-berättelse, som undviker de heta, hårdkallade troperna i genren för ett ännu hårdare träff för att möta samtida frågor.

Superhjältefilmer och TV-program riskerar att bli förutsägbara. Mellan Marvels fabrikssystem för att pumpa ut knurriga MCU-filmer och DC: s mörkare än mörka ansträngningar finns det mycket få äkta alternativ i horisonten.

Pojkarna vill ändra allt detta. Amazon Prime’s nya show lyckas oftast med en enda bunden också, tack vare en pilot som är kort på exposition, men fullspäckad med stil, modig berättelse och en känsla av tillhörighet 2019. För att inte glömma, har superhjältar alltid varit på sitt mest relevanta när de återspeglar den verkliga politiken och The Boys lyckas göra det utan att dra några slag. Det är ett värdigt tillägg till TV: s allt större superhjälplista – och en som ställer några allvarliga frågor om dess fler bifogade kamrater.

Baserat på serierna av Garth Ennis och Darick Robertson, sker pojkarna i en värld där superhjältar är franchiserade, de är försäljningsbara varor som är licensierade till städer för att lindra brott. Allt till självklart. Och i hjärtat av att förvandla superhjältar (eller Super Ables, som showen kallar dem) till statistik är Vought, ett megaföretag som ger en plattform för de sju, de mest berömda (och korrupta) Super Ables i världen.

Trots att de är inriktade på superhjältar, börjar serien inte med kostymade vigilanter som skalar skyskrapor. I The Boys är den lilla killen viktigast. Det är ett perspektiv som omedelbart hjälper till att fräscha upp en genre som ofta är mer bekymrad över kappar och lockar än säkerhetsskador och karaktärstudier.

Föreställningen tar noggrant tid att introducera oss för Jack Quaid’s Hughie, en ömtålig, on-to-his-lycka elektronikarbetare som är flickvän är tyvärr luras i bitar av A-Train, en stormande Super. Saker sparkar i redskap när Hughie söker hämnd efter att Vought försökte få honom att underteckna en NDA som täcker döden.

Pojkarna granskar: & quot; DC och Marvel noterar: din nya tävling är här & quot;

Det följande är en smart öppningsepisod sombaraom lyckas klämma in alla nyckelspelare och skilda historiatrådar i en flytande berättelse. Karl Urbans gåtfulla Billy Butcher knäcker med karisma när han hjälper varje man Hughie att få en över på Vought.

Urban’s obeskrivligt magnetiska stjärnkvalitet skiljer honom från mycket av det (hittills) fotgängare, och det återstår att se hur överväldigande hans närvaro blir senare under säsongen – och showen kan inte riktigt avgöra om han är brittisk (London Calling spelar under en kampscen, och han nämner Daily Mail) eller en Kiwi, vilket framgår av Urban som mer och mer glider in i sitt ursprungliga Nya Zeelands accent..

Sedan finns det de sju. Deras ledare, Homelander, är en vitare än vit hjälte som liknar Watchman-karaktären Ozymandias och riskerar aldrig att bli mer än en endimensionell skurk. Mer intressant är den senaste medlemmen i superhjälte-gruppen, Starlight, som får spelningen via en omfattande Vought-hanterad intervjuprocess som är tung på demografisk analys. Starlight åtnjuts omedelbart av The Deep, en dollaraffär Aquaman och en ut-och-ut-douche.

Det är med den här historien där The Boys utmärker sig tack vare dess otydliga kreativa val: Starlight attackeras sexuellt i showens öppning en halvtimme. Det är en trubbig beskrivning och obekväm att läsa – eftersom den måste vara det.

Pojkarna släpper sig inte från sin sexuella politik, och framkallar omedelbart #MeToo-rörelsen i en scen som känns omedelbart bekant för oss som har ägnat tid åt att läsa om oskadade komiker och monströsa filmproducenter. Samtidigt kommer ögonblicket utan tvekan att främja de som vill titta på en typisk power fantasy-serie. Erin Moriarty bär utmärkt sin sårade Starlight genom resten av premiären.

Liksom med bristen på betoning på Supers själva, är The Boys mindre upptagen av att spela upp till förväntningarna på vad en superhjälte visarskallgör och istället använder genren som en grund för att utforska övertygande historier. Det väcker samma känsla av anda som Stan Lee som uppnådde så underbart tillbaka under de underbara åren av Marvel Comics.

Och naturligtvis finns det Watchmen-jämförelser som ska göras. För det mesta undviker The Boys att rippa bort den ikoniska grafiska romanen: medan den har samma nivå av kärna och smutsiga som Alan Moores seminala superhjälte-klassiker, tappar showen bort från den väl slitna banan och smider sin egen berättelse. Predikar fans kommer också att uppskatta att de kreativa sinnen bakomdet därserietidningens anpassning ger samma nivå av säker, snygg berättelse i en annan Ennis-anpassning. Liksom Preachers salva öppnar den sig med den väl slitna swaggeren av en show som har funnits i flera säsonger.

Pojkarna är inte på något sätt perfekta – skämtna faller ofta platt och showen är redan skyldig till en ojämn ton som jonglerar hjärtskärande drama en minut och Tarantino-esque skrotar nästa – men det är onekligen uppfriskande. Mer än så är det oförutsägbart, superhjältar behöver trots allt inte vara allt tecknad filmligt våld och snygga linjer. Ibland, bara ibland, har de något meningsfullt att säga.

Med premiären får du direkt en känsla av att The Boys är speciell och en del av en konversation som du vill följa tills dess sista ord. Det är lite konstigt att det redan har förnyats för en andra säsong. DC och Marvel noterar: din nya tävling är här.

pojkarna