Pojke raderad recension: “En väl agerad men konstigt avlägsen skiva Oscar-bete”

Lite mer ilska skulle inte ha gått fel i detta väl agerade men konstigt avlägsna skiva Oscar-bete

En orolig tonåring försöker be den homosexuella i denna faktabaserade blick på konversationsterapi – en kontroversiell off-shoot av evangelisk kristendom som är vanligt i USA trots att de som genomgår det är hårt skruvade upp. Det är ganska vanligt i filmerna, som alla som såg The Miseducation of Cameron Post kan intyga.

Men där filmen antog en satirisk ton är Boy Erased verkligt, till och med alltför uppriktig, inte minst i sin beslutsamhet att inte demonisera sin huvudpersons välmenande men lurade föräldrar. I sin andra funktion som regissör (afterThe Gift) kastar Joel Edgerton Nicole Kidman och Russell Crowe i dessa roller och belönas med uppträdanden av emotionell (och, i Crowe fall, fysisk) vikt.

Pojke raderad recension: & quot; En väl agerad men konstigt avlägsen skiva Oscar-bete & quot;

Edgerton ökar den australiska kvoten genom att kasta sig själv som den indratierande chefen för Love in Action, reträtten som deras son är packad till efter att han har gått ut av en klasskamrat. Men i slutändan ligger filmens verkliga börda på axlarna på Lucas Hedges, en utmaning som Seastar-utmanaren stiger till med känslighet och fördjupning (en tuff scen i synnerhet är riktigt harvande utan att någonsin verka exploaterande). Baserat på en memoar av Garrard Conley, tillåter Boy Eraser scener där Hedges, som Jared, hektoras, bryna och skrämmas för att tala för sig själva.

Vid ett tillfälle får han till och med handledning i &lsquo, rakt sätt att stå vid en hotfull ex-fängelsefågel, spelad av Flea of ​​Red Hot Chili Peppers berömmelse Men att visa är inte detsamma som att fördöma, lämna Edgertons film i ett underligt distanserat halvvägshus mellan rättfärdig förargelse och förvirrande reportage, vilket gör oss osäkra på vad den faktiskt försöker berätta för oss. Jämvikt är prisvärt, men här känns det som blyghet.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över de mest spännande kommande filmer i butik för 2019 – och medan du är på det, varför inte ta en titt på bästa filmer 2018 som du kanske har missat?

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 8 februari 2019 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:115 minuter